|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۳۷۴۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
قدمت این گورستان در منطقه تونة الجبل در مرکز مصر به دوران پادشاهی جدید (حدود ۱۵۵۰ تا ۱۰۷۰ قبل از میلاد مسیح) برمی‌گردد و شامل مومیایی‌ها، تابوت‌ها، طلسم‌ها و مجسمه‌های متعددی است که برای خدمت به درگذشتگان طراحی شده‌اند.


باستان‌شناسان در مصر یک گورستان ۳۵۰۰ ساله را کشف کردند که حاوی پاپیروس بزرگ کتاب مردگان، مومیایی و دیگر اشیاء تاریخی است.

به گزارش ایسنا به نقل از انشنت اوریجینز، قدمت این گورستان در منطقه تونة الجبل در مرکز مصر به دوران پادشاهی جدید (حدود ۱۵۵۰ تا ۱۰۷۰ قبل از میلاد مسیح) برمی‌گردد و شامل مومیایی‌ها، تابوت‌ها، طلسم‌ها و مجسمه‌های متعددی است که برای خدمت به درگذشتگان طراحی شده‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، پاپیروسی از  «کتاب مردگان» که در این گورستان یافت شد، حدود ۴۳ تا ۴۹ فوت (۱۳ تا ۱۵ متر) طول دارد. باستان‌شناسان این وزارتخانه از سال ۲۰۱۷ در حال حفاری این محوطه بوده‌ و اخیراً این گورستان را پیدا کرده‌اند.

«کتاب مردگان» نامی امروزی برای متون مختلفی است که اهداف مختلفی از جمله کمک به مردگان در دنیای اموات را داشته‌اند. کپی‌هایی از گزیده‌های «کتاب مردگان» گاهی با مردگان دفن می‌شد.

این بیانیه حاوی اطلاعات کمی در مورد نسخه تازه یافته‌شده «کتاب مردگان» است و مشخص نیست دقیقاً حاوی کدام متون است یا نزد چه کسی دفن شده است. هیچ عکسی از پاپیروس «کتاب مردگان» منتشر نشده و اعضای تیمی که آن را کشف کرده‌اند به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند.

محققانی که در این حفاری دخالتی نداشته‌اند گفته‌اند که این یافته می‌تواند مهم باشد. «فوی اسکالف» مصرشناس و رئیس آرشیو تحقیقاتی در دانشگاه شیکاگو گفت: یافتن نسخه‌ای از «کتاب مردگان» در گوری که در ابتدا در آنجا دفن شده است، بسیار نادر است. بدون تصاویر اوضیح بیشتر در این‌باره دشوار است و مرسوم است که برای ارزیابی‌های دقیق منتظر انتشار رسمی تصاویر باشیم.

«لارا وایس» مدیر عامل موزه رومر و پلیزائوس در آلمان، که کتاب مردگان را به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار داده است نیز بیان کرد اگر پاپیروس کشف‌شده به این طول باشد و به خوبی حفظ شده باشد، قطعاً  کشف فوق‌العاده و جالبی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین