|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۳۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
تغییراتی در سبک زندگی امروز ایجاد شده و تأثیرات منفی بر همه ابعاد زندگی افراد گذاشته است. استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و بدون داشتن یک اصول درست و پیروی از یک سبک خاص باعث شده تا افراد زیادی بویژه زنان دچار آسیب‌های مختلفی شوند.
تغییراتی در سبک زندگی امروز ایجاد شده و تأثیرات منفی بر همه ابعاد زندگی افراد گذاشته است. استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و بدون داشتن یک اصول درست و پیروی از یک سبک خاص باعث شده تا افراد زیادی بویژه زنان دچار آسیب‌های مختلفی شوند.

 این آسیب‌ها زمانی بیشتر می‌شود که افراد تعادل در مصرف را رعایت نکرده و به نکات ساده اما مهم توجهی نشان نمی‌دهند. مشکلاتی از قبیل ریزش مو، ‌مو خوره، حساسیت‌های پوستی و... باعث شده تا هزینه‌های گزافی صرف مراقبت از پوست و مو شود در حالی که افراد باید با پیروی از یک الگوی مناسب به زیباتر کردن چهره خود فکر کرده و دغدغه تأثیرات منفی استفاده از لوازم آرایشی را نداشته باشند.

وسایل آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد تأثیرات مخرب و زیانباری بر سلامت پوست و مو بر جا می‌گذارد. زیرا نوع ماده به کار گرفته شده، وسعت، محل و تنوع پوست در تماس با مواد آرایشی و بهداشتی احتمال واکنش‌های پوستی را تعیین می‌کند. به عنوان نمونه در مورد رنگ موها باید گفت با توجه به مواد مورداستفاده و ماهیت مواد شیمیایی به کار گرفته شده در آنها، رنگ مو عامل اصلی واکنش‌های آلرژیک در ناحیه سر است که در صورت استفاده از کرم پودرها به صورت شایع با واکنش‌های پوست عمدتاً با افزایش چربی پوست همراه است.

یکی دیگر از مسائلی که در این میان مطرح است بحث رژلب‌هایی است که حاوی سرب بوده و افراد تصورمی کنند با راهکارهای ساده امکان تشخیص آن را دارند.

در حالی که راهکارهایی که در دست عموم مردم باشد وجود ندارد و فقط باید از راه تحقیق و پرسش به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد. در بحث وسایل و لوازم آرایشی کرم پودر بسیار مهم است و عمده مشـــکل کرم پودرها افزایش بیش از اندازه چربی در سطح پوست است که متعاقب آن بسته شدن دهانه غدد چربی پوست و افزایش ضایعات پوستی ناشی از آن را به دنبال دارد.

هر چه مدت باقی ماندن کرم پودر روی پوست کمتر باشد، عوارض آن کمتر است. کرم پودر باید کمتر از دو ساعت روی پوست قرار گیرد و بعد از آن باید پوست را شست. از طرف دیگر تعداد دفعات مصرف این ماده آرایشی باید به حداقل برسد و فقط در موارد خاص از آن استفاده شود.

هنگام انتخاب وسایل آرایشی چشم حساس‌ترین عضوی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا لوازم آرایشی غیر استاندارد مشکلاتی را به دنبال می‌آورد. استفاده از ریمل‌های نامرغوب ریزش مژه‌ها را به دنبال دارد. در برخی موارد به علت حساسیت به مواد سازنده ریمل باعث واکنش پلک و ریزش مژه‌ها به صورت موقت یا دائمی می‌شود. اما بیشترین مشکلی که اغلب زنان با آن درگیر هستند، پاک کردن ریمل از روی مژه است که باید بموقع انجام شود.

هر چه ریمل مدت بیشتری روی مژه باقی بماند، بافت خشک تری به خود گرفته و جدا کردن و شستن آن با آب آسیب بیشتری به مژه‌ها وارد می‌کند. هر چه تعداد دفعات استفاده از ریمل بیشتر باشد، کشش اعمال شده روی مژه عمیق‌تر بوده و در برخی موارد باعث از بین رفتن همیشگی مژه می‌شود. استفاده از مژه مصنوعی و فر مژه با افزایش کشش روی هر مژه احتمال ریزش و کم پشت شدن مژه‌ها را بشدت افزایش می‌دهد . مژه مصنوعی به دلیل موادی که برای نصب آن روی مژه به کار می‌رود باعث پیدایش ترک‌های ظریف بر لبه پلک‌ها می‌شود و بیماری‌های التهابی ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

یکی از نکات مهم دیگر در لوازم آرایشی مصرف پاک‌کننده‌های آرایش است که تأثیرات منفی بر جا می‌گذارد و نوع این ماده برای پاک کردن لوازم آرایش بسته به ماهیت پوست هر فرد متفاوت است.

از این رو بهتر است اگر پوست حساس و فرد بیماری پوستی خاص ندارد از پاک‌کننده‌های فاقد صابون استفاده کند ولی افرادی که پوست شان چرب است بهتر است از پاک‌کننده‌های صابونی و شوینده‌های با قدرت پاک کنندگی بالاتر مثل ژل‌های شست‌و‌شو استفاده کنند تا تأثیرات بهتری به همراه داشته باشد. برخی افراد عادت دارند، موهای خود را با حالت دهنده‌هایی چون ژل و اسپری فیکساتور حالت دهند و از مشکلات آن غافل هستند، شاید این مواد به طور مستقیم آسیبی به پوست سر و مو نرساند، اما با خشک شدن ساقه مو باعث شکنندگی و خرد شدن موها در نقاط مختلف شده و بتدریج موخوره در انتها یا ساقه مو شدت پیدا می‌کند.

یکی دیگر از کارهای آرایشی که در صورت تکرار آسیب زا تلقی می‌شود، پدیکور و مانیکور ناخن است، دستکاری زیاد ناخن باعث آسیب و صدمه به این عضو حساس می‌شود و به مرور زمان ناخن‌ها لایه لایه شده و التهاب در این ناحیه را به دنبال خواهد داشت. استفاده از ناخن مصنوعی، کاشت ناخن، استفاده از لاک به صورت دائم و در طولانی مدت باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود. زیرا در طول مدت ضخامت ناخن تحلیل رفته و باعث عفونت دور ناخن می‌شود و در این موارد به مرور زمان ناخن‌ها زرد رنگ شده و بستر لازم برای انواع بیماری‌ها مهیا خواهد شد. به یاد داشته باشید افرادی که مسن‌تر هستند بیشتر در معرض بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین