|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۳۷۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بند ب و بند الحاقی ۱ ماده ۷۶ این لایحه به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت پس از اظهارات مخالفت و موافق این بند و همچنین اظهارات نماینده کمیسیون تلفیق و نماینده دولت، با تصمیم محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این بند به رای گذاشته نشد.

ایسنا: رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن ممانعت از ورود به موضوع «تنظیم‌گری صدا و سیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر» در برنامه هفتم توسعه، بر لزوم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تاکید کرد.

در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۹ مهر  ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بند ب و بند الحاقی ۱ ماده ۷۶ این لایحه به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت پس از اظهارات مخالفت و  موافق این بند و همچنین اظهارات نماینده کمیسیون تلفیق و نماینده دولت، با تصمیم محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی این بند به رای گذاشته نشد.

«ب- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است پنجره واحد بارگذاری صوت و تصویر فراگیر در حوزه خود را حداکثر ظرف شش ماه پس از اجرائی شدن این قانون ایجاد کنند. تمام رسانه‌های ناشر محور دارای مجوز از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند محتوای در حیطه اختیارات تنظیم‌گری صدا و سیما را از طریق این پنجره واحد بر روی سکوی خود بارگذاری کنند.

بندالحاقی۱- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای طرح نشانک(سیگنال)رسانی درطول سالهای برنامه امکان متنوع‌سازی روش‌های انتقال نشانک (سیگنال) را فراهم نماید.»

قالیباف: نمی‌توانیم درباره مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مجلس دخالت کنیم

قالیباف درباره تصمیم خود با تاکید بر اینکه موضوع بند مورد اشاره، در بند ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شده است، گفت: در این بند از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که «مستند به تفسیر شورای نگهبان در خصوص اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صدا و سیما است»؛ بنابراین روشن است که نظارت بر این مجموعه‌ها بر عهده صدا و سیما است.

وی اظهار کرد: آنچه در گزارش کمیسیون تلفیق آمده را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده و این مصوبه ابلاغ شده است؛ بنابراین بنظرم ضرورتی در تصویب بند ب وجود ندارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه «بدون شک مجلس از صداوسیما میخواهد که این بخش‌ها[رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر] بدون صاحب باقی نماند و نقش تنظیم گری نیز بر عهده صدا و سیما است»، در پاسخ به اعتراض نماینده‌ای درباره سازوکار نظارتی صدا و سیما بر این رسانه‌ها تاکید کرد:  این موضوع روشن است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد بحث گرفت؛ صدا و سیما میتواند از این مجموعه‌ها شکایت و قوه قضاییه برای آنها حکم صادر کند.

قالیباف در پایان گفت: ما نمی‌توانیم دومرتبه در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را در مجلس دخالت کنیم بنابراین من این بند را به رای نمی‌گذارم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین