|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۳۷۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
سخنگوی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که جبهه اصلاحات اعلام کرد تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارند؛ موضع حزب ندا در این خصوص چیست، گفت: ما فعلا درون جبهه اصلاحات قرار داریم و تلاش می‌کنیم دیدگاه‌ها و تحلیل خودمان را به اعضای جبهه اصلاحات هم منتقل کرده و آنها را با خودمان همراه کنیم. معتقدیم بدون کنش در فضای عمومی، بدون گفت‌وگو با جامعه و رایزنی و تلاش چیزی تغییر نخواهد کرد.

سخنگوی حزب ندا گفت: حزب ندا معتقد است که ما از الان تا زمان انتخابات باید از ظرفیت‌هایمان برای تغییر فضا استفاده کنیم. بخشی از این اقداماتی که باید انجام بگیرد، گفت‌وگو با جامعه است. جامعه نیاز به گفت‌وگو و شنیدن تحلیل‌های دقیق‌تر و درست‌تر دارد که این وظیفه کنشگران سیاسی است. بخش دیگر رایزنی با نهادهای سیاسی و حاکمیتی بوده که این هم وظیفه جبهه سیاسی است که وارد گفت‌وگو شده، پیشنهادهای خود را ارائه کرده و تلاش کند در گفت‌وگو با نهادهای حاکمیتی تغییراتی ایجاد کند.

سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا افرادی از حزب ندا که برای مرحله نهایی احراز هویت شده‌اند، برای مرحله نهایی ثبت‌نام می‌کنند، گفت: بنا بر ثبت‌نام اعضای نزدیک حزب وجود دارد. ما به افراد و اعضای نزدیک حزب توصیه کردیم که حتما ثبت‌نام کنند اما اینکه این ثبت‌نام در نهایت منجر به شرکت در انتخابات شود، به شرایط و تغییر و تحولاتی بستگی دارد که ما منتظر هستیم ببینیم این تغییر و تحول اتفاق می‌افتد یا خیر.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که جبهه اصلاحات اعلام کرد تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارند؛ موضع حزب ندا در این خصوص چیست، گفت: ما فعلا درون جبهه اصلاحات قرار داریم و تلاش می‌کنیم دیدگاه‌ها و تحلیل خودمان را به اعضای جبهه اصلاحات هم منتقل کرده و آنها را با خودمان همراه کنیم. معتقدیم بدون کنش در فضای عمومی، بدون گفت‌وگو با جامعه و رایزنی و تلاش چیزی تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: حزب ندا معتقد است که ما از الان تا زمان انتخابات باید از ظرفیت‌هایمان برای تغییر فضا استفاده کنیم. بخشی از این اقداماتی که باید انجام بگیرد، گفت‌وگو با جامعه است. جامعه نیاز به گفت‌وگو و شنیدن تحلیل‌های دقیق‌تر و درست‌تر دارد که این وظیفه کنشگران سیاسی است. بخش دیگر رایزنی با نهادهای سیاسی و حاکمیتی بوده که این هم وظیفه جبهه سیاسی است که وارد گفت‌وگو شده، پیشنهادهای خود را ارائه کرده و تلاش کند در گفت‌وگو با نهادهای حاکمیتی تغییراتی ایجاد کند. متأسفانه برخی دوستان معتقد به این روند نیستند و معتقدند ما باید رها کنیم و ببینیم چه پیش می‌آید و به نظرم خطر بزرگ سیاست‌ورزی در ایران است.

سخنگوی حزب ندا در خصوص رویکرد جامعه‌محوری جبهه اصلاحات گفت:‌ وقتی شما طرح جامعه‌محوری دارید، یعنی اولین اقدامی که باید داشته باشید این است که وارد جامعه شوید و با جامعه گفت‌وگو کنید. ما تلاش خودمان را کردیم که در کنار جامعه باشیم و از حق جامعه دفاع کنیم. از روز اولی که اتفاقات سال گذشته پیش آمد تا به همین امروز، حزب ندای ایران تلاش کرده که درباره همه مسائل اظهارنظر کند و به متولیان امر انتقال داده و از حق جامعه دفاع کند. یعنی شما هیچ موردی را نمی‌توانید پیدا کنید که حزب ندا درباره آن و درباره تضییع حق شهروندی سکوت کرده باشد. در عین‌حال هم از فرصت‌هایی که برای گفت‌وگو با جامعه پیش آمده استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم در تلویزیون حضور داشتند و ضمن بیان نقدهایی که به نهادهای حاکمیتی ارائه کردند، در عین‌حال تلاش کردند با جامعه هم صحبت کرده و دیدگاه‌های حزب را به جامعه منتقل کنند. ما در مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها هم این رویکرد را داشتیم و معتقدیم حزب سیاسی بدون مردم موجودیتی ندارد. اما این کنار مردم بودن به معنای رها کردن نیست و شما باید وارد دل جامعه شوید و در عین حال که از حقوق جامعه دفاع می‌کنید با خود جامعه هم وارد گفت‌وگو شوید. فضای سیاسی رادیکال و تند شده، جامعه مطالباتی دارد که بخشی از آن به نفع خود جامعه و کشور نیست. در این موارد کنشگران سیاسی وظیفه دارند که با جامعه وارد گفت‌وگو شوند. در یک موردی که گفت‌وگو با جامعه انجام گرفت آقای ظریف در متنی آرزوها و ظرفیت‌ها را مطرح کردند و مخاطب متن ایشان، بیشتر جامعه بودند که آرزوهایی دارند اما شرایط و ظرفیت کشور را در نظر نمی‌گیرند. در این موارد باید تحلیل‌های درست‌تری در اختیار جامعه قرار بگیرد. به نظرم صرف اینکه بگوییم کنار جامعه هستیم اما نقد نکنیم، اسمش جامعه‌محوری نیست.

نورمحمدی تصریح کرد: ما در حزب ندای ایرانیان تلاش خودمان را برای تغییر شرایط خواهیم کرد گرچه احتمال اینکه بتوانیم این شرایط را تغییر بدهیم، خیلی کم می‌بینیم و خیلی حرف‌های ما و نگاه‌های ما شنیده نشده اما این روند چیزی از وظیفه ما کم نمی‌کند. امیدوارم کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب و میانه‌روهای اصولگرا به وظیفه مهمی که در این بزنگاه تاریخی برعهده دارند آگاه باشند و به بهانه کنار جامعه بودن وظایف خودشان را رها نکنند. برای عبور از این شرایط ما نیاز به راهبرد، برنامه و نقشه راه داریم و این وظیفه سیاستمداران است. وقتی کنشگران داخل کشور وظیفه خودشان را به درستی انجام نمی‌دهند و نهایت کنشگری‌شان انفعال می‌شود، نیروهای خارج از کشور برانداز دست بالا را می‌گیرند و به رادیکالیسم درون جامعه بیشتر دامن می‌زنند و امیدوارم دوستان متوجه اتفاقاتی که می‌افتد باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین