|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۹
کد خبر: ۳۷۴۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۸
بمباران شدید نوار غزه در ۱۲ روز گذشته و صدور ضرب الاجل برای تخلیه بخش شمالی نوار غزه توسط ارتش اسرائیل این نگرانی را تشدید کرده است که هدف دراز‌مدت اسرائیل کوچ دادن اجباری ۲.۲ میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه به سوی خاک مصر باشد.

رئیس‌جمهور مصر روز چهارشنبه ۲۶ مهر گفت مردم این کشور با کوچ اجباری آوارگان فلسطینی از نوار غزه به صحرای سینا مخالفند و افزود چنین اقدامی این ناحيه را به پایگاهی برای حمله به اسرائیل بدل می‌کند.

عبدالفتاح السیسی در نشست خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در قاهره افزود: «نوار غزه در عمل تحت کنترل کامل اسرائیل است و این کشور تا زمان پایان عملیات علیه شبه‌نظامیان می‌تواند ساکنان غزه را به صحرای نِگب منتقل کند.»

صحرای نگب (النقب به زبان عربی) یک ناحیه صحرایی و نیمه‌صحرایی در جنوب اسرائیل است که حدود نیمی از قلمرو این کشور را در بر می‌گیرد.

گذرگاه مرزی رفح در مرز نوار غزه با صحرای سینا در مصر تنها نقطه خروج از نوار غزه است که در کنترل اسرائیل نیست.

بمباران شدید نوار غزه در ۱۲ روز گذشته و صدور ضرب الاجل برای تخلیه بخش شمالی نوار غزه توسط ارتش اسرائیل این نگرانی را تشدید کرده است که هدف دراز‌مدت اسرائیل کوچ دادن اجباری ۲.۲ میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه به سوی خاک مصر باشد.

عبدالفتاح السیسی گفت: «آنچه در نوار غزه روی می‌دهد، وادار کردن غیرنظامیان ساکن منطقه به مهاجرت و پناه بردن به خاک مصر است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. مصر با هرگونه اقدامی برای حل بحران فلسطین از طریق نظامی و یا کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود که هزینه آن را بر دوش کشورهای همجوار بیاندازد، مخالف است.»

او افزود: «اگر از مردم مصر خواسته شود که به کوچ اجباری فلسطینیان به ناحیه سینا اعتراض کنند، میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها خواهند آمد.»

اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس، در یک نشست خبری در بیروت با اشاره به موضع دولت مصر، خواستار حمایت افکار عمومی و دولت های عربی از این موضع‌گیری شد و آن را حمایت و حفاظت از ملت فلسطین توصیف کرد.

مصر در مورد ناامنی در مرزهای خود با نوار غزه نگران است. حدود یک دهه پیش ناحیه سینا به مرکز فعالیت پيکارجويان وابسته به القاعده بدل شده بود و ارتش و نیروهای امنیتی مصر پس از سال‌ها نبرد توانستند امنیت را به این ناحیه بازگردانند.

عبدالفتاح السیسی در بخش دیگری از سخنان خود در روز چهارشنبه افزود: «انتقال فلسطینیان ساکن نوار غزه به ناحیه سینا به معنای انتقال جنبش مقاومت و مبارزه از نوار غزه به اين ناحيه خواهد بود و در نتیجه سینا به پایگاه حملات علیه اسرائیل بدل می‌شود.»

اردن نیز که در اراضی اشغالی کرانه باختری با اسرائیل مرز مشترک دارد و در پی تاسیس کشور اسرائیل و جنگ‌های پس از آن میلیون‌ها آواره فلسطینی را پذیرفته است، با کوچ اجباری ساکنان غزه به کشورهای همجوار مخالف است.

تلاش برای باز کردن گذرگاه رفح

از سوی دیگر، قاهره در روزهای اخیر تلاش کرده است در گذرگاه مرزی رفح راه را برای انتقال کمک بشردوستانه به ساکنان غزه باز کند، ولی می‌گوید بمباران مناطق نزدیک به این گذرگاه توسط اسرائیل، انتقال کمک‌ها را ناممکن کرده است.

کاخ سفید می گوید اقدامات دیپلماتیک به توافق در مورد چارچوبی برای گشایش این گذرگاه نزدیک می‌شود. ولی دولت مصر تاکید کرده که هرگونه توافقی در این مورد علاوه بر فراهم کردن امکان خروج شهروندان خارجی از نوار غزه باید ورود کمک‌های بشردوستانه را شامل شود.

منابع امنیتی مصر در روزهای اخیر به خبرگزاری‌ها گفتند که مانع اصلی برای رسیدن به این توافق مخالفت اسرائیل با انتقال کمک‌های بشردوستانه است. با این حال، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه گفت که اسرائیل با این امر موافقت کرده است.

انفجار سه‌شنبه شب در بیمارستان الاهلی در نوار غزه که گفته می‌شود صدها کشته ومجروح برجا گذاشته است، ابعاد بحران انسانی در نوار غزه و اهمیت ارسال کمک‌های بشردوستانه را دوچندان کرده است.

روز چهارشنبه گروه کثیری از داوطلبان و امدادگران که برای ورود به نوار غزه در نزدیکی گذرگاه رفح در خاک مصر انتظار می‌کشند، برای قربانیان این حادثه مراسم نماز برگزار کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین