|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۳۷۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
گروه‌های فلسطینی و مردم فلسطین مقاومت را حق طبیعی خود می‌داند و اعلام کرده است که آنچه که انجام دادیم پاسخ به جنایت‌های صهیونیست‌هاست و مقامات مقاومت اعلام کرده‌اند که ما بارها به صهیونیست‌ها تاکید کرده بودیم که دست از ترورهای سازمان یافته بردارند. حقوق اسرایمان را در زندان‌ها رعایت کنند و از تعرض به مسجد الاقصی خودداری کنند.

ناصر کنعانی در نشست خبری این هفته خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با دیدار اخیر وزیر خارجه ایران با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در قطر و اینکه اگر توافقی برای آتش‌بس ایجاد شود نظر ایران در این ارتباط چه خواهد بود؟ تاکید کرد: این مقاومت است که باید در ارتباط با مسائل خود تصمیم بگیرد.

کنعانی ادامه داد: گروه‌های فلسطینی و مردم فلسطین مقاومت را حق طبیعی خود می‌داند و اعلام کرده است که آنچه که انجام دادیم پاسخ به جنایت‌های صهیونیست‌هاست و مقامات مقاومت اعلام کرده‌اند که ما بارها به صهیونیست‌ها تاکید کرده بودیم که دست از ترورهای سازمان یافته بردارند. حقوق اسرایمان را در زندان‌ها رعایت کنند و از تعرض به مسجد الاقصی خودداری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مقامات مقاومت می‌گویند که ما به صهیونیست‌ها گفته بودیم که مسجدالاقصی خط قرمز ماست ولی صهیونیست‌ها به این هشدارها توجه نکردند.

وی گفت: اینکه در روند آتی چه اتفاقی رخ می‌دهد تصمیم گیری در مورد آن مربوط به جریان مقاومت است و آنها معتقدند که با شرایط خود تصمیم می‌گیرند. همانطور که گفتم آنها ایستادگی در برابر صهیونیست‌ها را حق خود می‌دانند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: انتظار جریان مقاومت این است که جامعه بین‌المللی تلاش کند که به جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه شهروندان غیر نظامی غزه و فلسطین پایان دهد، محاصره این منطقه پایان پیدا کند و یک کریدور انسانی ایجاد شود تا مجروحانی که در سرزمین غزه هستند و به لحاظ درمانی در شرایط خوبی نیستند برای مداوا به مناطق دیگر اعزام شوند.

وی گفت: ما از مقامات مقاومت شنیدیم که آنها تاکید داشتند که ما برای ادامه مقاومت و ایستادگی هیچ مشکلی نداریم و از توان نظامی برای استمرار مقاومت در صحنه نبرد و جنگ برخورداریم ولی این صهیونیست‌ها هستند که جنگ را به صحنه شهروندان غیر نظامی و کشتار آنها کشانده‌اند.

کنعانی گفت: انتظار مقاومت در این منطقه از ایران و کشورهای اسلامی این است که تلاش کند که وضعیت ناجوانمردانه‌ای که صهیونیست‌ها علیه غیر نظامیان در غزه ایجاد کرده‌اند را پایان دهد. همچنین انتظار دارد که در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی که در روز چهارشنبه برگزار می‌شود کشورهای اسلامی صدای متحد و موضع منسجمی در دفاع از مقاومت و مردم فلسطین داشته باشند و مظلومیت مردم فلسطین در مجامع بین‌المللی به تصویر بکشند.

وی تاکید کرد: مقامات مقاومت در گفت‌وگوهایی که با آنها داشتیم تاکید کردند ما اخلاق انسانی در جنگ را رعایت می‌کنیم و آماده این هستیم که برای آزادی اسرا و زندانیان غیر نظامی اقدامات لازم را انجام دهیم. البته این اقدامات نیازمند مقدماتی است که در سایه تداوم جنایت‌های صهیونیست‌ها فراهم کردن این مقدمات امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: ایران در عمل نشان داده که در حمایت از مقاومت شانه خالی نمی‌کند و این وظیفه همه کشورهای اسلامی است که از مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری و در راستای آزادی فلسطین دفاع کنند و درواقع حمایت از غزه یک مسئولیت جهانی و بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای آمریکایی‌ها در مورد مداخله نظامی ایران در تحولات اخیر اراضی اشغالی، گفت: ما به این دست از اظهارات وقعی نمی‌نهیم و آنچه که انجام شد اقدام جریان مقاومت در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها بود.

کنعانی افزود: اینگونه موضوعات با انگیزه‌های سیاسی و جهت فرافکنی مطرح می‌شود و در واقع تلاش برای انحراف افکار عمومی جهان در خصوص حمایت‌های بی‌چو و چرای آمریکای از صهیونیست‌ها در حملات آنها علیه مردم بی‌گناه غزه است.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایت‌های صهیونیست‌ها باشد، جنایت‌هایی که با حمایت آمریکا انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته روسای جمهور ایران و فرانسه در مورد تحولات اخیر اراضی اشغالی و غزه گفت‌وگو کردند و کاخ الیزه روایتی یکطرفه از این گفت‌وگوی تلفنی منتشر کرد، گفت: آنچه که آنها از این گفت‌وگوی تلفنی روایت کردند به خودشان مربوط است. ما معتقدیم دلیل اصلی بحران در منطقه اشغالگری است و تا زمانیکه اصل اشغالگری در منطقه وجود داشته باشد و عده‌ای از رژیم جعلی صهیونیستی حمایت کنند بحران در منطقه همچنان وجود خواهد داشت.

کنعانی گفت: ملت فلسطین این اشغالگری را به رسمیت نشناخته است و حق دارد که در برابر اشغالگری‌ها بایستد و این حق باید به رسمیت شناخته شود.

وی تاکید کرد: اینکه عده‌ای از صهیونیست‌ها حمایت کنند و در کنار آنها بایستند و انتظار داشته باشند ملت فلسطین از خود دفاع نکند تصور اشتباه و باطلی است.

کنعانی تاکید کرد: کسانی که به دنبال صلح و امنیت هستند باید به ریشه بحران‌ها در خاورمیانه توجه کنند و بر اساس آن به دنبال تحقق صلح و امنیت در منطقه باشند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: متهم کردن و توجه دادن انگشت اتهام به سمت یک گروه مقاومتی در فلسطین به عنوان کسی که این شرایط را ایجاد کرد یک اتهام زنی باطل است. همانطور که اشاره کردم گروه‌های مقاومت فلسطینی مستظهر به حمایت مردم فلسطین هستند و متهم کردن یک گروه در واقع نوعی تلاش برای تغییر جای ظالم و مظلوم است.

کنعانی تاکید کرد: از مقاومت گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی همه ملت فلسطین حمایت می‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین