کد خبر: ۳۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
ظاهرا منافع و اهداف سیاسی تندروها بر هر موضوع دیگری از جمله منافع نفتی کشور ارجحیت دارد و آنها ترجیح می دهند همین رویه را ادامه دهند!
درخواست و پافشاری برخی تندروهای داخلی از وزارت نفت برای تشکیل اجلاس اضطراری اوپک در حالی است که این اجلاس به تنهایی تصمیم گیرنده برای تعیین قیمت نفت نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، نکته عجیب اینجاست که کسی با سابقه وزارت نفت در یکی از بزرگترین کشورهای نفت خیز جهان بدون توجه به ساز و کار تعیین عرضه نفت در بازار و قیمتها سردمدار چنین درخواستی شود.

منتقدان امروز وزارت نفت که مهم ترین راهکارشان برای افزایش قیمت ها صرف نشست اضطراری اوپک است، پیشتر قطعنامه های بین المللی را کاغذپاره دانسته بودند و کسی را به ریاست اجلاس اوپک فرستادند که متن انگلیسی را از طرف راست می خواند و بعدها مشخص شد که برای او، متن انگلیسی را با الفبای فارسی نوشته بودند اما همان متن نیز به درستی خوانده نشد.

پافشاری تندروها به سردمداری سکاندار اسبق نفت کشور برای تشکیل نشست اوپک در حالی است که
اولا اوپک نهاد تصمیم گیرنده در بازار نفت نیست که تصمیم بگیرد تولید باید N میزان بشکه کاهش یابد و همین هم بشود. یا قیمت نفت روی چه میزانی بایستد! اوپک یک نهاد نظارتی است.

در ثانی، اجماع میان اعضای اوپک در عمل به دست نمی آید، مگر آن که چند کشور خاص و تصمیم ساز عضو به اجماع برسند که چنین امری جز در موارد استثنائی در طول تاریخ 55 ساله اوپک تحقق نیافته است.

گذشته از این موضوع، بخش اعظم بی ثباتی در بازار نفت ناشی از عرضه دوسوم تولید نفت جهان توسط کشورهای غیراوپکی و بی توجهی آنان نسبت به نظریات اوپک است.

این در حالی است که اوضاع اقتصاد جهانی و از جمله چین که رشد مورد انتظار را نداشته است، باعث می شود میزان عرضه بر تقاضا بچربد. در چنین اوضاعی خیلی شگفت انگیز نیست که شرائط بازار به نفع تولیدکنندگان نباشد.

از سوی دیگر، انقلاب نفت شیلی، بازار جهان را تحت تاثیر قرار داده است و بزرگترین مصرف کننده جهان حالا خود صادرکننده نفت است.

رشته این علل را می توان با دلایل متعدد دیگری ادامه داد اما نکته قابل تامل این است که تاوقتی نشانه های اجماع در اوپک آشکار نباشد، هرگونه برگزاری اجلاس اوپک نه تنها مفید نیست بلکه خطر آن را دارد که ناکامی اجلاس در رسیدن به توافق جامع، روند کاهش قیمتها را دوچندان کند.

اما ظاهرا منافع و اهداف سیاسی تندروها بر هر موضوع دیگری از جمله منافع نفتی کشور ارجحیت دارد و آنها ترجیح می دهند همین رویه را ادامه دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین