|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۳۷۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
سربازان اسرائیلی با قدم زدن در اردوگاه Re'im در جنوب سرزمین‌های اشغالی، دریاسالار راب بائر، رئیس هلندی کمیته نظامی ناتو را در مورد همه چیزهایی که در امتداد مرز 32 مایلی برای جلوگیری از تهاجم چیده بودند، مطلع کردند، ازجمله هواپیماهای بدون سرنشین، دوربین‌های هوش مصنوعی، ربات‌ها، دیوار بلندی که در اعماق زمین قرار دارد و حسگرهای لرزه‌ای برای کشف اینکه آیا کسی زیر آن تونل حفر می‌کند یا خیر.

پس از آنکه جنبش حماس در یک عملیات غافلگیر کننده توانست شهرها و شهرک‌های صهیونیست نشین را هدف قرار دهد، یک زنگ خطر در میان فرماندهان و سران ناتو به صدا درآمده است که به نظر می‌آید بیش از اندازه به هوش مصنوعی و فناوری‌های نظارتی تکیه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، تنها یک هفته پیش از شکسته شدن حصار مرزی غزه توسط نیروهای حماس، یک ژنرال صهیونیستی آموزش‌هایی را به عالی‌ترین افسر نظامی ناتو در مورد دفاع به ظاهر پیشرفته «اسرائیل» ارائه داده بود.

سربازان اسرائیلی با قدم زدن در اردوگاه Re'im در جنوب سرزمین‌های اشغالی، دریاسالار راب بائر، رئیس هلندی کمیته نظامی ناتو را در مورد همه چیزهایی که در امتداد مرز 32 مایلی برای جلوگیری از تهاجم چیده بودند، مطلع کردند، ازجمله هواپیماهای بدون سرنشین، دوربین‌های هوش مصنوعی، ربات‌ها، دیوار بلندی که در اعماق زمین قرار دارد و حسگرهای لرزه‌ای برای کشف اینکه آیا کسی زیر آن تونل حفر می‌کند یا خیر.

به نوشته نشریه فارن پالسی، لشکر غزه در نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی پیشتر یک بار این نوار زمینی به وسعت 141 مایل مربع را که بین سرزمین‌های اشغالی و مصر قرار دارد، اشغال کرده بود. آنها برای مقابله با حمله حماس آموزش دیده بودند و حتی منتظرش بودند اما همان سربازان اسرائیلی تنها چند روز پس از آن که به دریاسالار هلندی در راس دستورات نظامی ناتو اطلاع‌رسانی کردند، در تلاش برای حفظ جان خود بودند!

راب بائر از اینکه چگونه حماس توانسته است سیستم نظارتی یکپارچه رژیم صهیونیستی را دور بزند، متحیر به نظر می‌رسد.

برای ناتو که هوش مصنوعی، دفاع سایبری و فناوری جدید بین فرماندهان ائتلاف در بلژیک با جنگجویان در مرز شرقی با روسیه ارتباط برقرار کرده، عملیات حماس یک زنگ خطر بود.

بائر روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای مابین جلسات وزیران دفاع ناتو گفت: «هیچ هشداری (پیش از حمله حماس) وجود نداشت. وقتی به اتوماسیون یا قابلیت‌ها، سیستم‌های مستقل یا هوش مصنوعی یا ترکیبی از همه آن‌ها به این شکل اعتماد کنید و باز هم همه شگفت‌زده شوید، معنایش چیست؟!»

هیچ یک از مقامات ناتو و دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی که فارن پالسی با آنها صحبت کرد، در مورد چگونگی وقوع آن نتیجه‌گیری نکردند اما شوک ناشی از تصاویر وحشتناکی که بر روی صفحه‌های تلویزیون به چشم می‌خورد و ناتوانی سازمان‌های اطلاعاتی در ایالات متحده و اسرائیل در پیدا کردن نشانه‌های حمله، یک نگرانی جمعی را در سرتاسر مقر ناتو ایجاد کرده است.

یکی از مقامات نظامی شمال اروپا که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد تمرکز (از اوکراین) تغییر کرده است. ‌

در زمانی که ناتو در تلاش است تا به صنایع دفاعی فرا آتلانتیک کمک کند تا مهمات و بمب‌های هوشمند بیشتری تولید کند - و خود را از اطلاعات نادرست روسیه و حملات سایبری در امان نگه دارد - حملات حماس که دیوار مرزی اسرائیل را با خودروهای بمب‌گذاری‌شده و موتورسواران حامل مواد منفجره شکست داد، برخی از اعضای این ائتلاف را نگران تمسک بیش از حد به هوش مصنوعی کرده است.

بنابر گزارش فارن پالسی، ناتو در حال استفاده از فناوری‌های پیشرفته، بهره‌برداری از استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی برای تقویت توانایی‌های خود در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، سنجش و نظارت است. اما همان‌طور که حمله غافلگیر کننده حماس نشان داد، راه‌حل‌های با فناوری پایین می‌توانند حتی ارتش‌های با فناوری پیشرفته را خنثی کنند.

در واقع حماس از تاکتیک‌های نامنظم مانند برداشتن لوله‌های آب از زمین و تبدیل آنها به موشک، حفر تونل و خرید هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کند. یک مقام ارشد ناتو گفت: بسیاری از فناوری‌هایی که آنها استفاده می‌کنند جدید یا پیشگامانه نیستند. شاید همان چیزهایی که مردم در کشوی آشپزخانه خانه خود دارند و از سایت علی بابا می‌خرند!

شاید به نظر خیلی زود باشد که از جنگی که کمتر از یک هفته است آغاز شده، درس بگیریم اما راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو گفت که سازمان‌های نظامی باید تقصیر خود را بپذیرند: ما باید به عملکرد خود نگاه می‌کنیم و دلیل آن این است که اگر شکست بخوریم، افراد زیادی کشته می‌شوند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین