|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۳۷۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
امیرعبداللهیاان در این دیدار مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین را روشن خواند و با بیان اینکه ما همواره از حقوق مسلم فلسطینی‌ها حمایت کرده‌ایم، یادآور شد: اما آنچه در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملا فلسطینی بود و اقدامی خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و تعرض مکرر به مسجدالاقصی بود.

مشاور امنیت ملی عراق در دیدار امیرعبداللهیان در بغداد با بیان اینکه دولت عراق در عالیترین سطح اجرای توافقنامه امنیتی را دنبال می‌کند، اتفاقات امروز در غزه را جنایت در حق زنان و کودکان خواند و خواستار توقف جنایت علیه مردم غزه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در اولین مقصد سفرش به منطقه و در پی تحولات اخیر در فلسطین و نوار غزه و در راستای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات عراقی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه بعدازظهر امروز (پنجشنبه) 20 مهر ماه در رأس هیأتی وارد بغداد شد و مورد استقبال قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق قرار گرفت، با وی در محل شورای امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار از حسن استقبال مقامات عراقی قدردانی و ضمن ابراز خرسندی از دیدار با الاعرجی گفت: ما در مسائل مهم منطقه‌ای همواره با هم مشورت داشته و این مشورت‌ها ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه با تأکید بر نقش مهم عراق در منطقه، عنوان کرد: امروز نقش عراق در خصوص قضیه فلسطین نیز مورد توجه همگان قرار دارد و ما از مواضع خوب شما در حمایت از فلسطین مطلع هستیم.

امیرعبداللهیاان در این دیدار مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین را روشن خواند و با بیان اینکه ما همواره از حقوق مسلم فلسطینی‌ها حمایت کرده‌ایم، یادآور شد: اما آنچه در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، یک اقدام کاملا فلسطینی بود و اقدامی خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و تعرض مکرر به مسجدالاقصی بود.

امیرعبداللهیان پیش از این هم طوفان الاقصی را عملیاتی صد در صد مقاومتی خوانده بود.

وی در دیدار با الاعرجی بیان کرد: اتفاقاتی در غزه توسط رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است که مصداق بارز جنایت جنگی است و عدم توقف آن می‌تواند بر کل منطقه تاثیر بگذارد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ارسال سلاح توسط آمریکا برای اسرائیل در شرایطی که رژیم صهیونیستی مردم فلسطین و غزه را قتل عام‌می کند، در برابر دیدگان جهانیان است.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: چنانچه اسرائیل حملات خود به غیرنظامیان غزه را متوقف نکند، منطقه با شرایط جدیدی مواجه خواهد شد و آنها نمی‌توانند غزه را در محاصره کامل قرار دهند و شهروندان را بمباران کنند و مرتکب جنایت جنگی شوند و انتظار داشته باشند هیچ واکنشی نسبت به این جنایات رخ نخواهد داد.

وی همچنین گفت: ما پیگیر برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی هستیم و آماده‌ایم میزبان این نشست در تهران باشیم و انتظار داریم که عراق هم در زمینه جلب نظر کشورهای اسلامی برای برگزاری این نشست تلاش کند.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز با فؤاد حسین همتای عراقی درباره برگزاری این نشست تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این دیدار از تلاش دولت و شخص الاعرجی برای اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق تشکر کرده و بر ضرورت اجرای کامل آن تأکید کرد و افزود: ما به تلاش شما اطمینان داریم و عراق ضامن اجرای آن است.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار، ضمن خوشامدگویی به امیرعبداللهیان گفت: فلسطین قضیه مهم و جوهری از نظر عراق و ایران است و مواضع دولت عراق و حضرت آیت‌الله سیستانی بر موضع دولت عراق در این زمینه تأکید دارد.
وی افزود: فردا جمعه حمایت میلیونی مردمی در حمایت از فلسطین در بغداد برگزار خواهد شد.

الاعرجی با بیان اینکه اتفاقات امروز در غزه جنایت در حق زنان و کودکان است که قطعا قائل قبول نیست، اظهار داشت: متوقف کردن کشتارها باید مورد توجه باشد و حقوق ملت فلسطین باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: در این رابطه هماهنگی و یکپارچه کردن مواضع ایران و عراق و کشورهای اسلامی موضوع بسیار مهمی است.

الاعرجی در این دیدار گسترش روابط ایران با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را تبریک گفت و آن را نشانه حکمت و درایت ایران خواند.

وی همچنین اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق و اخراج گروه‌های مسلح را یک موفقیت بزرگ برشمرد که در طول سال‌های طولانی انجام نشده بود.

این مقام امنیتی عراق اظهار داشت: دولت و همه جریان‌های عراقی به این توافقنامه پایبند هستند و ما آن را به نفع دو کشور می‌دانیم.

وی افزود: دولت عراق در عالیترین سطح اجرای توافقنامه امنیتی را دنبال می‌کند و ما در اجرای کامل آن جدی هستیم.

 امیرعبداللهیان پس از دیدار با الاعرجی به دیدار محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق رفت.

وی قرار است در ادامه این سفر و در مقصد دوم آن به بیروت برود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین