|
|
امروز: جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۳۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
وی افزود: پس از بیدار شدن ترسی به سراغ کودک می‌آید، اما با به خود آمدن کودک و درک آنچه اتفاق افتاده است ترس از میان می‌رود و همه‌ی واقعه بیش از یک یا دو دقیقه طول نمی‌کشد.
یک روانشناس گفت: پریشان‌خوابی مانند وحشت‌زدگی از واکنش‌های هراسی است که طی خواب روی می‌دهد.

«علی سلیمانی»  اظهار کرد: پریشان خوابی در حرکات سریع چشم به سراغ شخص می‌آید و کودک حرکات دفاعی جزئی یا ناله‌ی مختصری می‌کند و بعد بیدار می‌شود.

وی افزود: پس از بیدار شدن ترسی به سراغ کودک می‌آید، اما با به خود آمدن کودک و درک آنچه اتفاق افتاده است ترس از میان می‌رود و همه‌ی واقعه بیش از یک یا دو دقیقه طول نمی‌کشد.

این روانشناس تصریح کرد: کودک پس از بیدار شدن همه‌ی افراد و اشیایی را که اطراف او هستند تشخیص می‌دهد و آنچه را که در خواب‌دیده است به خاطر دارد و می‌تواند شرح پیوسته‌ای از خواب خود را بازگو کند.

وی تصریح کرد: شماری از کودکان پس از آنکه بیدار شدند مدتی طولانی بیدار می‌مانند و شرایطی را که در خواب دیده‌اند مرور می‌کنند.

سلیمانی ادامه داد: این عارضه معمولاً بین 11 تا 14 سالگی مشاهده می‌شود و کودک به‌دنبال رؤیاهایی که داشته است از جا بلند شده و به راه می‌افتند و سپس هیچ خاطره‌ای از آن ندارند و اغلب با گریه کردن و حرف زدن در خواب همراه است.

این روانشناس در رابطه با علل این عارضه، خاطرنشان کرد: گروهی حالت راه رفتن در خواب را ارثی می‌دانند و شماری علت اساسی آن را مربوط به کشمکش‌های روانی کودک می‌دانند و شمار اندکی نیز علت را نارس بودن دستگاه اعصاب مرکزی می‌دانند.

وی در رابطه با نحوه‌ی درمان این عارضه خاطرنشان کرد: برخی‌ها بیدار کردن پیاپی را همانند شب ادراری در خصوص این قبیل کودکان به کار می‌برند و معتقدین به نارسی دستگاه اعصاب مرکزی رسیدن به دوره‌ی بلوغ را کافی برای برطرف کردن اختلال می‌دانند.

این روانشناس یادآور شد: درمان با دارو نیز پیشنهاد شده است، اما در خصوص عوارض جانبی آن نگرانی‌هایی وجود دارد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین