|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۳۷۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
رئیس در پاسخ به یکی مطالبات دانشجویان مبنی بر تناسب تحصیل و اشتغال، تصریح کرد: تعریف رشته‌ها یا جذب دانشجو متناسب با فرصت‌های شغلی در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده و سیاست‌گذاری به این منوال است که دانشجویان نبود شغل پس از فارغ‌التحصیلی را احساس نکنند.

سید ابراهیم رئیسی گفت: به هیچ عنوان وزارتخانه های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی نباید از انتقادات دانشجویان و اساتید نسبت به تصمیم‌ها ناراحت شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور امروز ۲۰ مهر ماه، در سفر به استان فارس در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه شیراز با بیان اینکه کشور متعلق به دانشجویان است، گفت: توصیه می‌کنم دانشجویان در دوران تحصیلی و تحقیقاتی خود از علم و دانش به خوبی بهره‌مند شوند و در جهت توانمند کردن کشور در حوزه‌های مختلف و ارتقای علمی حرکت کنند.

وی ارتقای علمی کشور را مقوله‌ای بسیار مهم دانست و افزود: باید از جایگاه کنونی به جایگاه برتر برسیم چراکه علم، توانایی به همراه دارد و دانایی، توانایی خلق می‌کند از این رو دانایی شکل گرفته توسط افراد متعهد می‌تواند راهگشای مشکلات مردم و کشور باشد.

رئیسی با بیان اینکه دانشگاه در تمام حوزه‌ها به خصوص نظام اداری برای ایجاد تحول در مدیریت‌ها می‌تواند مؤثر باشد، گفت: دانشگاه اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت است چراکه اساتید و محققان می‌توانند نظام مسائل کشور را بینند و بر اساس اولویت برای آن‌ها راه حل پیدا کنند و استقبال مسئولان را به همراه داشه باشند.

رئیس جمهور افتخار کشورمان را مرهون خدمات دانشگاه‌ها دانست و تأکید کرد: موفقیت کشور در در صنعت هسته‌ای، نظامی و دیگر حوزه‌ها بدون وجود دانشگاه امکان‌پذیر نبود.

فعالیت ۹۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور

رئیس جمهور، فعالیت ۹۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال را محصول دانشگاه عنوان کرد و گفت: اکنون در وزارت نیرو، از محصول شرکت‌های دانش‌بنیان در نیروگاه و سدسازی کشور استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم وزارتخانه‌ها همه کار خود را دانش بنیان تعریف کردند و اگر کار مبتنی بر دانش و دانایی و آخرین یافته‌های علمی نباشد ممکن است کار سلیقه‌ای صورت گیرد که پایداری نخواهد داشت بنابراین نقش دانشگاه در تحول نظام اداری بسیار مهم است.

دانشگاه نقش تحولی در مسائل کشور داشته باشد

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه دانشگاه باید نقش تحولی در مسائل کشور داشته باشد، افزود: دانشگاه در تعلیم، تعدیل و معرفت‌افزایی نسل جوان نقش‌آفرین است و همچنین دانشگاه باید نسبت به مسائل کشور حساس باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید در مقابل جنگ ترکیبی دشمن در حوزه‌های رسانه‌ای، اقتصادی، سیاسی و روانی حساس باشد و نقش‌آفرینی کند، افزود: دانشگاه نقش روشنفکری دارد و روشنفکر کسی است که خوب بداند در برهه از زمان چه نقشی باید ایفا کند و از خود مایه بگذارد و خطر پذیر باشد. روشنفکر پیش از دیگران آسیب را می‌فهمد چراکه پیش از دیگران خطرهای جامعه را می‌بیند.

رئیسی همچنین با اشاره به حضور ایران در عرصه‌های مختلف نظیر هوش مصنوعی، تاکید کرد: باید بتوانیم در مقابل هجمه‌ها برای کشور از طریق فناوری‌های نو نظیر هوش مصنوعی مصون‌سازی کنیم.

رئیس جمهور کشورمان، نوآوری‌ها و خلاقیت‌های دانشگاه در تمامی عرصه‌ها را افتخارآفرین برشمرد و در ادامه به نقش شهر شیراز در نوآوری‌های پزشکی و گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: بسیاری از اتباع کشورهای همسایه ترجیح می‌دهند توسط پزشکان متخصص شیرازی معالجه شوند چراکه بهترین نتیجه و تخصص به همراه کمترین هزینه را دریافت می‌کنند از این رو باید گردشگری سلامت را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه گفت‌وگوی دانشجویی بسیار می‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد و حضور مسئولان در این محیط ابعاد مسائل را برای دانشجویان و اساتید تبیین می‌کند، افزود: حساس بودن دانشجویان به مسائل کشور بسیار ارزشمند است. کسب اطلاعات به‌هنگام به تحول‌خواهی دانشجویان می‌تواند کمک کند و نگاه‌ها را به سمت واقعیت سوق دهد.

رئیس در پاسخ به یکی مطالبات دانشجویان مبنی بر تناسب تحصیل و اشتغال، تصریح کرد: تعریف رشته‌ها یا جذب دانشجو متناسب با فرصت‌های شغلی در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده و سیاست‌گذاری به این منوال است که دانشجویان نبود شغل پس از فارغ‌التحصیلی را احساس نکنند.

رئیسی با تأکید بر لزوم توجه به پژوهش و اختصاص بودجه به طرح‌های پژوهشی گفت: ردیف‌هایی از بودجه در ارتباط با پژوهش باید باشد زیرا پژوهش دارای سبقه کاربردی و مرتفع کننده مشکلات بسیار مهم است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه پایان‌نامه عمر یک دانشجو بوده و سند بسیار ارزشمندی برای کشور است و این سند می‌تواند گره‌ای از کشور را باز کند، افزود: پایان‌نامه تحقیقات عادی برای کسب نمره نیست و باید کمک به مسائل کشور کند.

از نظرات دانشجویان و اساتید استقبال می‌کنیم

رئیسی در ادامه انتقاد دانشجویان به برخی از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: کرسی‌های آزاداندیشی و گفت‌وگوی دانشجویی می‌تواند در راستای بررسی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و نظرات دانشجویان و اساتید بسیار مهم است و از آن‌ها استقبال می‌کنیم چراکه این نظرات بر غنای مصوبات کشور خواهد افزود.

وزارت علوم، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد از طرح نظرات مخالف ابا نداشته باشند

وی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان وزارت علوم، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد و … نباید ابایی در مقابل طرح نظرات مخالف داشته باشند، افزود: قبل از تبدیل مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به تصمیم، اخذ نظرات جامعه فرهنگی و اساتید و دانشجویان بر غنای مصوبات فرهنگی کمک می‌کند.

رئیس جمهور همچنین در خصوص مسئله مسکن نیز گفت: مسکن در کشور بسیار مهم است و از ابتدای دولت سیزدهم این موضوع را مطرح کردیم. نیاز کشور احداث سالی یک میلیون مسکن بوده است و از ابتدا دهه گذشته این موضوع تحقق نیافته است و اکنون با کسری مسکن روبه‌رو هستیم و سالی ۷۰۰ هزار کمبود ساخت مسکن داریم لذا به همین میزان باید عقب ماندگی را جبران کنیم.

رئیسی با یادآوری اینکه قانون بر اساس نیاز کشور به وزارت مسکن مقرر کرده است که سالی یک میلیون مسکن در کشور احداث کند، از این رو تمام تلاش این بوده است که از ابتدای دولت این مهم اجرایی شود، گفت: طرح پیگیری ساخت مسکن در دولت مهم است و تمام همت خود را برای تأمین مسکن مورد نیاز به کار خواهیم برد.

وی بیان کرد: در استان فارس نیز ۳۰ هزار زمین در طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است که برای برخی‌ها واگذاری زمین، زمین و تسهیلات، برخی زمین تسهیلات و ساخت توسط دولت در نهضت ملی مسکن دنبال می‌شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه به آنچه وعده دادیم، وفادار خواهیم بود و برای تحقق آن در کنار وظایف قانونی با همه وجود تلاش می‌کنیم، ادامه داد: این شهامت در دولت سیزدهم وجود دارد که علت‌های عدم تحقق وعده‌ها بیان شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن در کشور در حال ساخت است، افزود: دولت‌های گذشته ساخت ۲۴۰ هزار مسکن مهر متعهد شده بودند که تا امروز در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است.

وی با تصریح اینکه در ابتدای دولت تعهد کردیم که در کشور سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم و این موضوع در دستور کار قرار دارد، گفت: برخی از شهرها در جذب نیروی کارگر مشکل دارند اما ۲۳ استان کشور از مسئله اشتغال بحرانی عبور کردند.

رئیسی با بیان اینکه برای اشتغال تحصیل کرده‌ها کارهای خوبی در حال انجام است، افزود: ایران دارای ظرفیت بسیاری است و تلاش می‌کنیم با شکسته شدن بروکراسی‌هایی که همه را خسته می کند، نظام اداری کارآمد شود و بهره‌وری را افزون کنیم.

وی با یادآوری اینکه آمار بهره‌وری در ۱۰ سال گذشته عددی به حساب نمی‌آید اما در این دو سال نرخ بهره‌وری به ۳.۵ رسیده است، گفت: اگر بهره‌‎وری درست شود بودجه‌ها، امکانات و … در جای خود قرار می‌گیرد.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان برای ما بسیار با اهمیت است چون معلم می‌سازد و معلم، دانش‌آموز و دانشجو تربیت می‌کند، افزود: برای دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با نیازهای مالی، ساختمان، نرم‌افزار و... پیگیری‌هایی در دوره های قبل شده است از این‌رو رفع نیازهای این دانشگاه جزو اولویت‌ها بوده و در دستور کار است.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقایع اخیر فلسطین گفت: امیدواریم خداوند متعال مردم فلسطین را همواره در مقابل هجوم بیرحمانه صهیونیست‌ها محافظت کند.

وی با بیان اینکه مردم مقاوم فلسطین ۷۵ سال به دلیل ظلمی که به آن‌ها تحمیل شده است، در رنج و گرفتاری به‌سر می‌برند، افزود: آنچه امروز علیه مردم غزه در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود، مصداق جنایت علیه بشریت است.

چگونه زن و کودک را در مقابل هجوم ظالمانه و ویرانی خانه‌ها قرار می‌دهند؟

رئیسی با تأکید بر اینکه بنابر مقررات و قوانین بین‌المللی کسانی که از این جنایات حمایت می‌کند از جمله رژیم آمریکا باید پاسخگو باشند، گفت: سؤال اینجاست چگونه زن و کودک را در مقابل هجوم ظالمانه و ویرانی خانه‌ها قرار می‌دهند؟

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه بیش از دو دهه از حضور آمریکا در افغانستان، نتیجه‌ای جز ۳۵ هزار کودک معلول و ویرانی نیست، گفت: حضور آمریکایی‌ها در عراق جز ویرانی و تخریب هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.

وی با تصریح اینکه آمریکایی‌ها دچار محاسبات غلطی هستند و به جای توجه به مطالبه حق فلسطین، حقوق آن‌ها را تضییع می‌کنند، افزود: نسل در نسل هیچ فلسطینی سلطه رژیم صهیونیستی و غصب سرزمینشان را نخواهد پذیرفت. ما هم مدافع فلسطین هستیم و به دفاع از حق افتخار می‌کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین