|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۳۷۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ تحریم‌های وضع‌شده علیه هواوی را گسترش داد تا این شرکت توانایی تولید و خرید تراشه را از دست بدهد. آخرین پرچم‌دارهایی که هواوی قبل از میت ۶۰ عرضه کرد، به نسخه‌ی 4G پردازنده‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 مجهز بودند.

زومیت نوشت: یک افشاگر در شبکه‌ی اجتماعی ایکس می‌گوید پردازنده‌ی کرین 9000s هواوی سه سال پیش توسط شرکت تایوانی TSMC ساخته شده است.

کرین 9000s اگر مهم‌ترین پردازنده‌ی چینی تاریخ نباشد، قطعاً جزو مهم‌ترین‌ها است. این تراشه که در گوشی میت ۶۰ پرو حضور دارد، مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری است و به شبکه‌ی 5G متصل می‌شود؛ اما آیا این گفته‌ها حقیقت دارند؟

ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ تحریم‌های وضع‌شده علیه هواوی را گسترش داد تا این شرکت توانایی تولید و خرید تراشه را از دست بدهد. آخرین پرچم‌دارهایی که هواوی قبل از میت ۶۰ عرضه کرد، به نسخه‌ی 4G پردازنده‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 مجهز بودند.

تعداد زیادی از کارشناسان مطرح تأیید کرده‌اند که کرین 9000s از نسل دوم لیتوگرافی هفت نانومتری شرکت چینی SMIC استفاده می‌کند؛ اما این موضوع به‌خودی خود عجیب است، چون شرکت‌های چینی نمی‌توانند تجهیزات ساخت پردازنده‌ی هفت نانومتری تهیه کنند.

تراشه‌سازان چینی به اسکنرهای قدیمی DUV دسترسی دارند، درحالی‌که بزرگان این صنعت در سراسر دنیا مشغول استفاده از اسکنرهای EUV هستند. EUV الگوهای مداری بسیار باریکی را روی ویفرهای سیلیکونی ایجاد می‌کند تا بتوان میلیاردها ترانزیستور درون آن‌ها قرار داد. ASML تنها شرکت در دنیا با توانایی ساخت اسکنر EUV است و این دستگاه‌ها را به چین صادر نمی‌کند.

ساخت پردازنده‌ی هفت نانومتری با اسکنر قدیمی DUV بسیار دور از انتظار است. به همین دلیل این سؤال مطرح می‌شود که چینی‌ها چگونه با اسکنر DUV پردازنده‌ی هفت نانومتری ساخته‌اند؟ بر اساس ادعای یک افشاگر در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، کرین 9000s در اصل پردازنده‌ای است که توسط شرکت تایوانی TSMC ساخته شده.

افشاگر پلتفرم ایکس می‌گوید که عبارت ۲۰۳۵ روی پردازنده‌ی کرین 9000s دیده می‌شود. این عبارت به سی‌وپنجمین هفته‌ی سال ۲۰۲۰ یا بازه‌ی بین ۲۴ تا ۳۰ آگوست ۲۰۲۰ (۳ تا ۹ شهریور ۱۳۹۹) اشاره دارد که احتمالاً زمان ساخت پردازنده‌ی کرین 9000s است.

به ادعای افشاگر، کرین 9000s اساساً مدل ری‌برندشده‌ی کرین ۹۰۰۰ محسوب می‌شود: «کرین 9000s در واقع کرین ۹۰۰۰ است که سه سال پیش توسط TSMC ساخته شد، نه SMIC.»

کرین ۹۰۰۰ در زمان رونمایی‌اش، اولین پردازنده‌ی پنج نانومتری موبایلی دنیا بود. با وجود پیشرفت قابل‌توجه نسبت‌به نسل قبل، قیمت CPU موردبحث روی قیمت گوشی هواوی اثر نگذاشت. حتی هزینه‌ی تولید کرین 9000s نیز باعث افزایش قابل‌توجه قیمت گوشی هواوی میت ۶۰ پرو نشده است.

بر اساس ادعاها، هواوی در بازه‌ای سه ماهه حدوداً ۱۴۲ میلیون واحد از پردازنده‌های کرین 9000E و کرین ۹۰۰۰ را انبار کرده است.

هواوی گفته است که برای فروش ۴۰ میلیون دستگاه از میت ۶۰ پرو آماده می‌شود. بازده خط تولید لیتوگرافی هفت نانومتری SMIC کمتر از ۲۰ درصد است و اگر هواوی روی خط تولید این شرکت حساب باز کرده باشد، بعید است که به فروش ۴۰ میلیونی برسد. افشاگر پلتفرم ایکس می‌گوید: «مهم نیست که چقدر استعداد دارید؛ امکان تولید پردازنده‌ی هفت نانومتری با دستگاه قدیمی DUV وجود ندارد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین