|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۳۷۳۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: همان زمان بود که مساله به صفر رساندن نفت ایران را دنبال کردند و حتی نفتکش‌های ایرانی را تهدید به انفجار کردند؛ آیا در چنین شرایطی می‌توانستیم کشور را اداره کنیم؟

ایرنا:جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر مسیر حرکت کشور بر مقاومت و اقتدار قرار گرفته که دستاوردهای مهمی نیز به همراه داشته است.

 سردار عزیز غضنفری روز چهارشنبه در همایش "صلح و امنیت در نگاه اسلام و غرب" که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد افزود: دولت سیزدهم در مسیر درست برای اصلاح روندهای اقتصادی قرار دارد و اگرچه بازارهای مهم را ابتدا زیر صفر و حتی منفی تحویل گرفت اما ورود خوبی به عرصه اقتصادی داشته است.

وی گفت: بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز به هم ریخته بود و زیر صفر تحویل دولت سیزدهم شد لذا فقط در بخش مسکن چهار میلیون کسری وجود داشت که ناشی از تفکر لیبرالیستی است چون می‌گفتند باید با غرب همراه شویم.

جانشین معاون سیاسی سپاه ادامه داد: براساس این تفکر، دولتمردان در دولت قبلی اعتقاد داشتند بازار باید خودش را تنظیم کند و دولت وظیفه ساخت مسکن ندارد برای همین چهار میلیون فشار تقاضا به دولت سیزدهم رسید.

وی گفت: دولت در حوزه فکری وظیفه خود می‌داند که این کسری‌ها را جبران کند لذا امنیت در نگاه اسلام و غرب فقط نظامی نیست و همین که دولت مسیر درستی در اصلاح وضع اقتصادی در پیش گرفته به معنای امنیت است.

سردار غضنفری افزود: یکی از مشکلات در ایران این است که غرب را به خوبی نمی‌شناسیم، اگرچه به شکل هیجانی تنفرات وجود دارد که لازم است اما مایه‌های فکری، سیاسی و حتی اتفاقاتی که از سوی غربی‌ها رقم خورده باید برای جامعه آشکار شود.

وی با بیان اینکه بین میزان شرق شناسی طرف مقابل و کم کاری ما در شناخت غرب فاصله وجود دارد گفت: برای تولید امنیت باید خود را در نظام جهانی تعریف کنیم و این تفکر که می‌گویند آمریکا کدخداست دامنه دار بوده و گاهی در متن مسائل کشور ظهور و بروز پیدا می‌کند.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: نتیجه تفکری که می‌گفتند آمریکا کدخداست و باید به قواعد بازی آن تن دهیم مسائل و جریان‌های سال ۹۷ است که بسیار سال عجیب و غریبی بر جمهوری اسلامی گذشت.

وی با اشاره به حوادث آن زمان گفت: خروج ناگهانی آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۹۷ به این دلیل بود که قبل از اینکه آمریکا را کدخدا قرار داده بودیم خود را با الگوی فکری غرب همسو کردیم.

سردار غضنفری افزود: در حالی که دولت وقت تلاش کرده بود به دنیا بفهماند ایران پسر مودبی است، همه تحریم‌های گذشته برگشت و تحریم‌های جدید هم وضع شد.

وی تصریح کرد: تحریم‌های آن زمان موضوعی بود، به شکلی که صنعت ساختمان و بهداشت و درمان در کشور تحریم شد و این مساله سابقه نداشت لذا میزی در آمریکا تقویت شد که مسائل مربوط به ایران را شناسایی می‌کردند و از دولت‌های دیگر و حتی شرکت‌های خصوصی می‌خواستند که با ایران مبادله تجاری و اقتصادی نداشته باشند.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: همان زمان بود که مساله به صفر رساندن نفت ایران را دنبال کردند و حتی نفتکش‌های ایرانی را تهدید به انفجار کردند؛ آیا در چنین شرایطی می‌توانستیم کشور را اداره کنیم؟

وی گفت: حرف ترامپ احمق این بود که دنبال برجام‌های بعدی هستیم اما سردار شهید سلیمانی پیشنهاد مقابله به مثل داد و رئیس جمهور وقت هم در سازمان ملل این ایده را مطرح کرد.

سردار غضنفری افزود: تا پایان سال ۹۷ شرایط به همین شکل بود و ما تماشاگر بودیم اما اوایل سال ۹۸ دستور داده شد که مسیر حرکت کشور تغییر کند لذا تصمیم قطعی نظام در آن تاریخ، امنیت در مقابل امنیت بود زیرا در اسلام اصالت بر دفاع و نه جنگ است.

وی گفت: مجموعه حوادث در چند سال اخیر از مساله آرامکو تا پهپاد آمریکایی که حریم هوایی ایران را نقص کرد موجب شد تا مجدد بحث برجام پیش بیاید و از طریق مذاکره مسائل حل و فصل شود لذا از آن زمان به بعد هیچ کشوری جرات نکرده نگاه چپ به خطوط کشتیرانی انتقال نفت ایران کند.

جانشین معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در دوره جدید ریاست جمهوری ایران و آمریکا شرایط تغییر کرد و به نقطه‌ای رسید که شهریور ۱۴۰۱ رسما اطلاع دادیم آماده بازگشت به برجام هستیم، آن زمان آمریکا هم به دنبال احیای برجام بود لذا این موفقیت بین المللی با مقاومت حاصل شد.

وی ادامه داد: اما براساس الگوی اول که آمریکا را کدخدا می‌دانستند باید هست و نیست خود را می‌دادیم در صورتی که با مدل مقاومت، ایران ساختار امنیتی منطقه را بر هم زد از همین رو عربستان درخواست عضویت در پیمان شانگهای را داشت و از این طریق پای مذاکره با ایران نشست.

سردار غضنفری گفت: زیرا چینی‌ها برای قبول کردن شروط سرمایه‌گذاری در مناطق نفتی عربستان اعلام کردند که کلید امنیت منطقه در دست ایران است لذا عربستان هیچ راهی جز توافق با ایران نداشت.

وی یکی دیگر از ثمرات اقتدار ایران در عرصه بین المللی را سرعت گرفتن راه آهن در کریدور شمال - جنوب عنوان کرد و گفت: ۳۰۰ میلیون یورو برای راه آهن چابهار - زاهدان اختصاص یافت و راه آهن رشت - آستارا هم در حال ساخت است لذا تکمیل همین کریدورها یکی از موفقیت‌های جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

جانشین معاون سیاسی سپاه با تاکید بر اینکه همه این اتفاقات مهم در چارچوب نگاه استقامت شکل گرفته است افزود: بلوای پاییزی بعد از فوت مهسا امینی باعث شد که توافق هسته ای به تاخیر بیافتد اگرچه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ نگاه جهانی را تصحیح کرد و بسیاری از مقامات کشورهای دیگر حامل پیام‌های سیاسی آمریکا به ایران سفر کردند لذا توافق ایران و عربستان و عملیاتی شدن توافق ایران و چین بعد از این تاریخ بود.

وی گفت: یکی از پیام‌های ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ این بود که در مقابل زبان آنها که زور و قدرت است باید با اقتدار و مقاومت ایستاد، از همین رو ایران هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نداد بلکه آزادسازی، تبادل و بازگشت پول‌های بلوکه شده در چارچوب قدرت پیش رفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین