|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۳۷۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۰
در دیدارهای اخیر با سران کشورهای چین و روسیه وقتی مقامات ما صحبت می‌کنند علاوه بر اینکه مقامات ایران به مسأله فرهنگ به عنوان زیر بنای اصلی در جهان امروز تأکید دارند طرف‌های مقابل هم این فهم را دارند که توجه به موضوعات فرهنگی باید یکی از شاخص‌های همکاری‌های ما باشد.


وزیر امور خارجه ضمن تبریک پیروزی‌های مقاومت گفت: امیدواریم در ساعات و روزهای آینده خبرهایی خوش‌تر و امیدبخش‌تر از فلسطین و مقاومت مردم مظلوم اما مقاوم فلسطین دریافت کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) ۱۸ مهر ماه در جمع مدیران ارشد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه طی سخنانی پیروزی‌های مقاومت را در فلسطین تبریک گفت و افزود: امیدواریم در ساعات و روزهای آینده خبرهایی خوش‌تر و امیدبخش‌تر از فلسطین و مقاومت مردم مظلوم اما مقاوم فلسطین دریافت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه قدرت در جهان شناخته شده است، یادآور شد: اما قدرت علم یکی از شاخصه‌های بازر آن است. امروز در دیدار سطح بالای مقامات ایران با سران کشورها همه از قدرت علم در ایران صحبت می‌کنند. دو قدرت فناوری، های‌تک و تکنولوژی‌های برتر در ایران که به همت دانشمندان و جوانان عزیز ما به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در اختیار کشور عزیزمان قرار دارد. وقتی می‌گوییم قدرت فناوری، قدرت دفاعی، قدرت سخت و نرم همه در ذیل این قابل بیان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی به قدرت گفتمانی شهرت دارد. در حوزه قدرت گفتمانی ضمن اینکه وظیفه ما در دیپلماسی سیاسی است طبعا کارویژه شما در دیپلماسی فرهنگی است و این از نقاط مشترک و مهم کار ماست.

وزیر خارجه بیان کرد: در دیدارهای اخیر با سران کشورهای چین و روسیه وقتی مقامات ما صحبت می‌کنند علاوه بر اینکه مقامات ایران به مسأله فرهنگ به عنوان زیر بنای اصلی در جهان امروز تأکید دارند طرف‌های مقابل هم این فهم را دارند که توجه به موضوعات فرهنگی باید یکی از شاخص‌های همکاری‌های ما باشد.

امیرعبداللهیان همچنین خطاب به رایزنان فرهنگی گفت: پرچمدار جهاد تبیین در عرصه جهانی شما رایزنان فرهنگی هستید. حتی ما در عرصه دیپلماسی سیاسی در این موضوع پشت سر شما حرکت می‌کنیم و اعتقاد هم داریم که اصل فرهنگ است.

وی با بیان اینکه امروز از چهار مقوله امنیت، فرهنگ، سیاست و اقتصاد به عنوان مفاهیم مهم و شاخص و در هم تنیده یاد می‌شود، اظهار داشت: نمی‌شود این مفاهیم را از هم جدا کرد و بستر اصلی سیاست، اقتصاد و امنیت به کجا برمی‌گردد قطعا به فرهنگ برمی‌گردد.

* دیپلماسی همسایگان یک برند در دولت سیزدهم

وزیر خارجه همچنین افزود:‌در دیپلماسی دولت آقای رئیسی چند محور و موضوع مورد توجه ویژه قرار دارد. امروز از دیپلماسی همسایگان به عنوان یک برند در دولت سیزدهم یاد می‌شود. خوشحالیم که با تلاش جمعی همه بخش‌ها در کشور علیرغم وجود چالش مهم در دو سال گذشته در افغانستان، در بخشی از قفقاز و بخشی از حوزه خلیج فارس، امروز در عرصه سیاست، امنیت و همکاری‌های مشترک بر بخش مهمی از این چالش‌ها ایران فائق آمده است و در نقطه‌ای قرار داریم که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات از اعزام رایزن فرهنگی ایران به عربستان خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه سخنانش در جمع رایزنان فرهنگی به موضوع دیپلماسی اقتصادی پرداخت و با بیان اینکه در دو سال گذشته در عرصه‌های کلان اقتصادی تیم اقتصادی دولت کارهای بزرگی را انجام دادند، افزود: ولی امیدواریم در دو سال پیش رو شاهد تاثیر این اقدامات موثر دیپلماسی بر معیشت و سفره مردم باشیم و به صورت ملموس حس شود.

وی ادامه داد: زمانی کار را در دولت شروع کردیم طرف‌های غربی به صراحت به ما گفتند تا به برجام بازنگردید و تا FATF را نپذیرید یک سنت از مطالبات شما در بانک‌های خارجی جا به جا نخواهد شد ولی به لطف الهی ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ۵۰ و چند ساله ما از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت با این شرط که هر گونه که خودمان نیاز داریم از این پول استفاده کنیم، منتقل شد و در اختیار ما قرار گرفت و هزینه شد.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی خاطرنشان کرد: امروز دارایی‌های ما در کره جنوبی ۶ میلیارد یورو که به دو بانک و در اختیار ۶ بانک ایرانی قرار دارد بدون اینکه هنوز در برجام به توافق نهایی رسیده باشیم و بدون اینکه موضوع FATF در مرحله نهایی اقدام و تصویب قرار گرفته باشد، انجام شد.

وی گفت:‌این اقدامات در عرصه برنامه توسعه پایدار اقتصادی آثار خودش را در آینده نزدیک بر معیشت و زندگی مردم نشان خواهد داد.

وزیر خارجه همچنین درباره تحولات منطقه افزود: امروز در جهانی زندگی می کنیم که در سه عرصه بازیگران، کنشگران، محیط کنش و نوع کنش تحولات سریع و شتابانی در حال انجام است. اگر در دوران جنگ سرد در جهان دو کنشگر آمریکا و شوروی وجود داشت امروز ده‌ها کنشگر در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد:‌ تنوع، تکثر و تعدد در کنشگران و بازیگران جهانی کار ما را برای تامین حداکثری منافع ملی و امنیت ملی و اهداف فرهنگی سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده است. در این چارچوب باید با سرعت، دقت و هم افزایی بیشتر حرکت کنیم.

وی بیان کرد: امروز دیگر فقط پنج قدرت مطرح در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان کنشگر مطرح نیستند و شاهدیم حتی در بین کنشگران غیردولتی تحولاتی به وقوع پیوسته که کل جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزیر خارجه با اشاره به حرکت مقاومت در فلسطین در روزهای اخیر گفت:  این یکی از کنشگری‌هاست.

وی اضافه کرد: کمتر از دو ماه پیش در بیروت بودم و جلسه‌ای با مقامات حماس و جهاد اسلامی و دبیرکل حزب‌الله داشتم. بحث‌هایی که آنها مطرح می‌کنند این بود که دیگر دوران انتظار ما ضربه خوردن غزه و کرانه باختری و لبنان و واکنش نشان دادن در مقابل ضربات به صورت لحظه‌ای به سر آمده و ما باید با یک تاکتیک جدید و نگاه جدید عمل کنیم و رفتارهای تند و قلدرمابانه اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کنیم و بتوانیم کنشگر اول و اصلی در این حوزه باشیم.

* تصمیم صد در صد مقاومتی

وی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی گفت: آنچه اتفاق افتاد یک تصمیم صد در صدی مقاومتی است و اینکه گفته شود دیگر کشورهایی در پشت آنها هستند، بله. ما به حمایت‌های معنوی، سیاسی و رسانه‌ای قوی خود از مقاومت ادامه می‌دهیم. اما امروز مقاومت خودش در درون غزه محاصره شده موشک، راکت و پهپاد تولید می‌کند. اتفاقا در جنگ اوکراین و در ارسال انبوه سلاح ها به اوکراین یکی از تجارت‌های بزرگی که امروز در جهان رخ داده، سلاح‌هایی است که وارد اوکراین می‌شود و قاچاقچیان از اوکراین به هر جا که بخواهند صادر می‌کنند. سلاح هایی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها به اوکراین می‌فرستند سر از جاهای دیگر درمی‌آورد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: سلاح سود و مشتری‌های خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه گرو‌ه‌های مقاومت خودشان امکانات مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند، افزود: چهار دهه مبارزه مقاومت به آنها یاد داده که چگونه اقلام مورد نیاز خود را برای دفاع از غزه و لبنان فراهم کنند. ما به عنوان ایران حتما به حمایت‌های سیاسی، رسانه‌ای و بین‌المللی و معنوی خود از مقاومت فلسطین، لبنان و منطقه ادامه می‌دهیم و این را یک اقدام مشروع در مقابل پدیده اشغالگری می‌دانیم.

وزیر خارجه با اشاره به جلسه با جمعی از حقوقدانان اضافه کرد: جمع بندی نخبگان حقوق بین‌الملل کشور این بود که از نظر حقوق بین الملل یک سرزمین اشغالی وضعیت موقت دارد. اگر ده‌ها سال اشغال طول بکشد اشغال پدیده موقتی است اما باز پس گیری سرزمین اشغالی یک حق و مطالبه مشروع است.

وی گفت: آمارهایی که در اختیار داریم تایید می‌کند که در این عملیات شجاعانه که در پاسخ به تجاوزات، اشغالگری‌ها، کشتار زنان و کودکان و تندروی‌های نتانیاهو غیرمتعادل و جنایتکار شکل گرفته، بیش از ۱۲۰۰ نفر در سرزمین‌های اشغالی کشته و بیش از سه هزار نفر مجروح و بیش از ۲۰۰ نفر که عمده نظامی هستند به اسارت درآمدند و بیش از ۷۰۰ تن هم تا ساعت ۱۰ شب گذشته مفقود بودند که از زیرزمین‌ها و سطل های زباله و جاهایی که پنهان شده بودند، شناسایی کردند.

وزیر خارجه افزود: برمبنای محاسبات و تصمیمی که مقاومت و رهبران مقاومت در گفت‌وگوها و جلساتشان اعلام می‌کنند آنها می‌خواهند به جای پاسخ به تجاوزات سیستماتیک صهیونیست‌ها اقدام پیشدستانه کنند و این رویه را در صفحه جدید مقاومت ادامه دهند. آنها می‌خواهند به جای نظاره گر بودن ویران شدن خانه فلسطینی‌ها و برپاشدن شهرک‌های صهیونیست نشین، سرزمین‌ها و شهرک‌هایی که صهیونیست‌ها تصرف می‌کنند را پس بگیرند و از حقوق فلسطینی‌ها در آن مناطق دفاع کنند. آنها می‌خواهند صدا و پژواک مظلومان فلسطینی در جهان باشند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در ۷۲ ساعت گذشته با هر کدام از مقامات منطقه، غربی و ... صحبت کردم هیچ کدام از آنها نمی‌توانند یک منطقی را ارائه دهند که بخواهند از رژیم صهیونیستی دفاع کنند. حتی آنهایی که طرفدار رژیم صهیونیستی هم هستند می‌گویند ما بارها به نتانیاهو تذکر دادیم که دست از این تندروی‌ها بردار چون اینها بی پاسخ نمی‌تواند بماند، ولی او به توصیه‌های ما توجه نکرد.

وی گفت: امروز این نگرانی برای آنها وجود دارد که آیا جبهه جدیدی باز خواهد شد؟ آیا جنگ توسعه خواهد یافت؟ ما این سؤال را از رهبران مقاومت پرسیدیم. آنها می‌گویند اگر صهیونیست‌ها از خطوط قرمز عبور کنند هر احتمالی متصور است.

وزیر امور خارجه همچنین یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید رکن آبادی را گرامی داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین