|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۳۷۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
معامله‌گران مدعی‌اند اخبار جنگ و موضع‌گیری و خط و نشان متقابل طرفین، در کنار زلزله هرات و بسته شدن اتاق‌های معاملاتی باعث شده تا دلار بدون در نظر گرفتن هیچ مقاومتی چهار کانال بالا برود. در روز دوشنبه برای سومین روز پیاپی در هرات خبر زلزله مخابره شد و اتاق‌های معاملاتی دوباره تعطیل شدند.

اکوایران: قیمت دلار در سه روز چهار کانال بالا رفت. شنبه وارد کانال 50 هزار تومان شد، یکشنبه 51 و 52 را درنوردید و در روز دوشنبه کانال 53 هزار تومان.

معامله‌گران مدعی‌اند اخبار جنگ و موضع‌گیری و خط و نشان متقابل طرفین، در کنار زلزله هرات و بسته شدن اتاق‌های معاملاتی باعث شده تا دلار بدون در نظر گرفتن هیچ مقاومتی چهار کانال بالا برود. در روز دوشنبه برای سومین روز پیاپی در هرات خبر زلزله مخابره شد و اتاق‌های معاملاتی دوباره تعطیل شدند.

قیمت دلار هرات 52 هزار و 650 تومان شروع به کار کرد و با افزایش وارد کانال 53 هزار تومان شد و تا مرز مقاومت 53 هزار و 500 تومان بالا رفت ولی در شکستنش ناکام ماند. در نهایت بازار ارز هرات در 53 هزار و 300 تا 400 تومان بسته شد.

بازگشت دلار سلیمانیه و هرات به روال عادی

در معاملات روز دوشنبه بالاخره دلار سلیمانیه به بالای قیمت دلار هرات رفت و بازار به روال عادی خودش برگشت. بازار ارز سلیمانیه در 52 هزار و 600 تومان شروع شد و در 53 هزار و 570 تومان بسته شد. قیمت درهم با افزایش به 14 هزار و 800 تومان رسید. با این قیمت درهم، دلار 54 هزار و 300 تومان برآورد می‌شود که شکاف بالایی با نرخ دلار در بازار دارد.

قیمت تتر بالاتر از تمام بازارها تا 54 هزار و 500 تومان بالا رفت و از این نقطه اصلاح داد. قیمت سکه در 30 میلیون و 900 هزار تومان بازگشایی کرد و تا مرز کانال 32 میلیون تومان بالا رفت و در 31 میلیون و 200 هزار تومان بسته شد. طلای آبشده هم با افزایش تا مرز کانال 11 میلیون تومان بالا رفت و از آنجا با کاهش به حوالی 10 میلیون و 500 تا 600 هزار تومان که حمایتش بود، رسید. حباب طلای آبشده تا 800 هزار تومان بالا رفته بود که بعد از کاهش به 400 هزار تومان نزدیک شد.

نشانه هیجان بالای بازار

معامله‌گران قبل از کاهش طلا و سکه می‌گفتند اشباع خرید تمام بازارها به حوالی 90 درصد رسیده که نشان می‌دهد هیجان بر بازار غالب است. آن‌ها معتقد بودند اشباع عادی بازار باید زیر 70 درصد باشد و خرید بالای اشباع 90 درصد ریسک بالایی دارد. بازار طلا و سکه اولین بازارهایی بودند که شروع به تخلیه اشباع کردند و بعد از آن دلار در پشت خط رفته رفته به سمت کف کانال 53 هزار تومان حرکت کرد که در حال از دست دادن آن است.

نکته نرخ‌های بالای بازار این بود که خریداران در سقف، کال مارجین شدند. کال مارجین وضعیتی است که میزان زیان معاملات از حد مجاز آن بیشتر شده و اخطاریه افزایش وجه تضمین صادر می‌شود و امکان لیکویید شدن هست.

در روز دوشنبه رسانه بانک مرکزی گفته که تا ساعت 18 روز یکشنبه 371 میلیون دلار، در سامانه نیما عرضه شده است. طبق آمارهای بانک مرکزی این دومین عرضه بزرگ بازارساز در سال 1402 هست. رسانه‌های نزدیک به دولت از این اتفاق به عنوان اقدام به موقع بانک مرکزی برای مدیریت بازار و حفظ و آرامش در بازار ارز یاد می‌کردند.

یک خبر هم به بازار آمد که واردات شمش طلا از اول آبان معاف از مالیات شد.

نکته بازار دوشنبه یک خبر از وضعیت بورس و واحد ارز اسرائیل بود که به بازار مخابره شد. طبق این خبر هم بورس اسرائیل ریزش داشت و هم واحد پولی این کشور نسبت به دلار به پایین‌ترین رقم در 8 سال گذشته رسیده است. معامله‌گران می‌گفتند در اسرائیل هم مزه نوسان و ریزش بورس چشیده شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین