|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۳۷۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
دومین نکته به اصلاح یک تیتر و خبر اشتباه درباره این موضوع بر می‌گردد؛ برخلاف آنچه بزرگنمایی شده، هیچ‌کدام از افراد اعزام شده به این برنامه از مدیران و معاونان شهرداری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نبودند، بلکه چند کارشناس مرتبط و باسابقه تیم اعزام شده به شهر مورمانسک روسیه را تشکیل می‌دادند.

بدنبال طرح انتقاداتی پیرامون اغزام یک هیات از شهرداری تهران به قطب شمال همشهری نوشت:چندی است خبرهای نصفه و نیمه ای در فضای مجازی دست به دست می شود مبنی بر سفر برخی مدیران شهری به قطب شمال! خبری که مغرضانه سعی در تخریب مدیریت شهری دارد.

ماجرا به همین جا ختم نشد وتلاش کردند با پردازش طنزهایی این خبر را برای عموم مردم به‌گونه‌ای دیگر جلوه دهند اما ماجرا از قرار دیگری است و سفر به روسیه را جایگزین سفر به قطب شمال کرده اند و تلاش می کنند تا دستاوردهای مدیریت شهری را وارونه نشان دهند چرا که در دوره مدیریت شهری گذشته نه تنها از برگزاری مانورهای خاص مدیریت بحران و به روز رسانی، خبری نبود بلکه ماجرای توسعه شهر هم به طور کامل فراموش شد. از این رو هر گاه مدیریت ششم دستاورد کلانی دارد تمام تلاش خود را برای مخدوش‌کردن دستاوردها انجام می دهند. اما اصل ماجرای سفر مدیران شهری چیست؟

اولین و مهم‌ترین نکته آن است که این سفر با دعوت رسمی کشور روسیه انجام شده و به تشخیص و دعوت وزارت امور خارجه، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این برنامه انتخاب و اعزام شده بود. نکته دیگر اینکه علاوه بر ایران، نمایندگانی از ۱۴کشور دیگر، ازجمله کشورهای منطقه نیز در این برنامه چندمنظوره و چندجانبه شامل برگزاری مانور، برپایی نمایشگاه، کنفرانس و البته بازدید از امکانات و تجهیزات حضور داشتند که به‌مدت ۳روز در شهر مورمانسک در شمال غربی این کشور برگزار شد. این شهر ساحلی در نزدیکی مرز نروژ و فنلاند قرار دارد و جزو مناطق سردسیر روسیه به شمار می‌رود که بالغ بر ۳۲۰هزار نفر جمعیت دارد. این توضیحات از این جهت مهم است که مشخص می‌شود برخلاف طنزپردازی صورت گرفته، محل برگزاری برنامه، یک شهر مهم و مسکونی در روسیه است و در آنجا خبری هم از خرس قطبی و اسکیمو نیست!

دومین نکته به اصلاح یک تیتر و خبر اشتباه درباره این موضوع بر می‌گردد؛ برخلاف آنچه بزرگنمایی شده، هیچ‌کدام از افراد اعزام شده به این برنامه از مدیران و معاونان شهرداری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نبودند، بلکه چند کارشناس مرتبط و باسابقه تیم اعزام شده به شهر مورمانسک روسیه را تشکیل می‌دادند.

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در این رابطه به همشهری می‌گوید:« در این برنامه که شامل برگزاری مانور، بازدید از نمایشگاه ماشین‌آلات و تجهیزات امداد و نجات، بازدید و آشنایی با فعالیت‌های مراکز و سازمان‌های امدادی کشور روسیه و همچنین برپایی سمینار و برگزاری کنفرانس با حضور الکساندر کورنکوف، وزیر شرایط اضطراری روسیه(امرکام)- معادل سازمان مدیریت بحران در کشور خودمان- بود، ۳۵۰۰متخصص حضور داشتند. در بخش تمرین، مانوری با ۱۶سناریو و اجرای ۱۱۰عملیات امداد و نجات زمینی، دریایی و هوایی برگزار شد که ازجمله آنها می‌توان به نشت مواد شیمیایی مخزن آب، سقوط عملیات نجات با انواع بالگرد ‌ام‌ای‌۱۷ که نمونه‌هایی از آن را در کشور داریم، اطفای حریق و تخلیه مسافران قطار، نشت مواد اتمی و پرتوها و چگونگی عملیات، مقابله با نشت مواد رادیو اکتیو، آشنایی با سیستم‌های راداری به‌منظور پیش‌بینی شرایط جوی و ... اشاره کرد. این سفر کوتاه و شرکت در تمرینات مفصل و چندلایه‌ای بسیار مفید بود و دستاوردهای بسیار خوبی به همراه داشت. از آنجا که با روسیه روابط دیپلماتیک داریم، درمواقع بحران نیروهای امدادی ۲‌کشور به کمک هم می‌آیند و برگزاری و شرکت در این قبیل برنامه‌ها و مانورها کاملا مفید و سازنده است. همچنین در حاشیه این برنامه، نمایندگان ما با رئیس دانشگاه امرکام جلسه‌ای برگزار کردند که مقدمات انعقاد تفاهمنامه مشترک بین این دانشگاه و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فراهم شد.»

این سفر بسیار کوتاه و همانطور که اشاره شد ۳روزه بود که با احتساب رفت‌وآمد به محل برگزاری در مجموع ۵روز طول‌کشید. در این رابطه بد نیست بدانید که تمام هزینه‌های اقامت و اسکان جابه‌جایی شرکت‌کنندگان با میزبان بوده است.

نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دراین رابطه به همشهری می‌گوید:«از آنجا که کارشناسان ما به دعوت رسمی کشور روسیه اعزام شده بودند، تمام هزینه‌های ارزی برعهده کشور میزبان بود و تنها هزینه‌های رفت‌وآمد با خودمان بود. همه‌چیز این برنامه کاملا روشن است و برای اعزام نمایندگان، مصوبه کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران را دریافت کردیم و کار در شرایط استاندارد انجام شد.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین