|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۷۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنرانی خود در جمع کارشناسان و خبرنگاران در مسکو افزود: تولید سامانه‌های موشکی بالستیک و قاره‌پیما «سارمات»، بخش دیگری از نسل جدید زرادخانه اتمی روسیه، تقریبا تکمیل شده است.

رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه ۱۳ مهر گفت این کشور با موفقیت یک موشک استراتژیک جدید را آزمایش کرده است.

ولادیمیر پوتین احتمال انجام آزمایش‌های تسلیحاتی دیگر که مستلزم انفجار هسته‌ای است را برای اولین بار پس از سه دهه رد نکرد.

او افزود روسیه برای اولین بار موشک «بوروِستنیک» را با موفقیت آزمایش کرده است که یک موشک کروز با پیشرانه اتمی است و برد آن به طور بالقوه چندین هزار کیلومتر است.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنرانی خود در جمع کارشناسان و خبرنگاران در مسکو افزود: تولید سامانه‌های موشکی بالستیک و قاره‌پیما «سارمات»، بخش دیگری از نسل جدید زرادخانه اتمی روسیه، تقریبا تکمیل شده است.

 پوتین که از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین بارها بر قدرت اتمی کشورش تاکید کرده است گفت هیچ کس که عقل سالمی داشته باشد از سلاح اتمی علیه روسیه استفاده نخواهد کرد.

او افزود: «اگر چنین حمله‌ای تشخیص داده شود صدها و صدها موشک اتمی ما در آسمان پدیدار خواهد شد و حتی یک دشمن شانس بقا نخواهد داشت.»

روسیه از سال ۱۹۹۰، یک سال قبل از فروپاشی اتحاد شوروی، هیچ آزمایش تسلیحاتی که شامل انفجار هسته‌ای باشد انجام نداده است ولی آقای پوتین احتمال از سرگیری این نوع آزمایش‌ها را رد نکرد.

او یادآوری کرد که دولت آمریکا معاهده منع آزمایش هسته‌ای تسلیحاتی را تصویب نکرده ولی روسیه آن را امضا و تصویب کرده است.

پوتین افزود به طور کلی دومای روسیه اختیار دارد که پذیرش این معاهده از سوی مسکو را لغو کند.

کارشناسان نظامی می‌گویند در شرایطی که مناسبات واشنگتن و مسکو در تیره‌ترین وضعيت خود طی ۶۰ سال گذشته است انجام آزمایش‌های تسلیحاتی هسته‌ای توسط هر یک از دو کشور بسیار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده خواهد بود.

ولادیمیر پوتین در فوریه امسال تعهد روسیه به «نیو استارت»، معاهده‌ای که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی دو کشور را محدود می‌کند، تعلیق کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش در روز پنجشنبه گفت روسیه به بازبینی دکترین فعلی خود در مورد کاربرد سلاح‌های هسته‌ای نیاز ندارد، چون از این سلاح‌ها فقط در شرایطی استفاده خواهد کرد که هدف حملات هسته‌ای قرار بگیرد و یا موجودیت کشور به خطر بیافتد.

پوتین در پاسخ به سئوال سرگی کارگانف، کارشناس روس که طرفدار کاستن از شروط و محدودیت‌های کاربرد سلاح هسته‌ای است، گفت: «من چنین ضرورتی نمی‌بینم.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «امروزه وضعیتی وجود ندارد که موجودیت کشور و حکومت روسیه در خطر باشد. به اعتقاد من هر کسی که عقل سالم و حافظه روشنی داشته باشد به کاربرد سلاح هسته‌ای علیه روسیه فکر نخواهد کرد.»

سرگی کارگانف معتقد است که روسیه با هدف «مهار، ارعاب و سرعقل آوردن» مخالفان باید شروط و محدودیت‌های مربوط به کاربرد سلاح هسته‌ای را کاهش دهد.

دیدگاه‌های او باعث تعجب و نگرانی کارشناسان امور نظامی و استراتژیک در غرب و در روسیه شده است.

او اخیرا در مقاله‌ای نوشت که مسکو با تهدید به کاربرد سلاح‌های هسته‌ای علیه کشورهای اروپایی و پایگاه‌های آمریکا در اروپا باید دشمنان خود را «به فکر وا دارد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین