|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۳۷۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
هواپیمای سبک «امبرائر» که روز ۲۳ اوت در حال انتقال پریگوژین از سن‌پطرزبورگ به مسکو بود در منطقه شمال مسکو سقوط کرد. این حادثه به مرگ تمامی ۱۰ سرنشین هواپیما از جمله دو نفر از مقام‌های ارشد واگنر، چهار مأمور حفاظت از پریگوژین و سه خدمه هواپیما شد.

فارس: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیروز پنجشنبه جدیدترین نتیجه تحقیقات نهادهای داخلی کشورش درباره دلیل مرگ «یوگنی پریگوژین»، فرمانده سابق گروه نظامی خصوصی واگنر را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که در جسدهای کشف‌شده از هواپیمای حامل پریگوژین بقایای نارنجک دستی پیدا شده است. او در جریان یک کنفرانس تلویزیونی گفت: «رئیس کمیته تحقیقات چند روز پیش به من گزارش داد که در جسد قربانیان آن فاجعه هوایی، تکه‌هایی از نارنجک دستی پیدا شده است.»

طبق نوشته رویترز، پوتین همچنین تصریح کرده که انفجار بمب در داخل هواپیما عامل سقوط آن بوده است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «هیچ اصابت بیرونی به هواپیما صورت نگرفته است. این مسئله‌ای است که همین الان هم مبرهن است.»

پوتین از ارائه توضیحات بیشتر درباره نحوه انفجار نارنجک در داخل هواپیما خودداری کرد اما گفت که تصور می‌کند اینکه اعضای کمیته تحقیق اقدام به انجام آزمایش الکل و مواد مخدر از جسد قربانیان نکرده‌اند کار اشتباهی بوده.

پوتین یادآوری کرد که پیش از این در دفتر کار پریگوژین در سن‌پطرزبورگ کوکائین کشف شده است.  

هواپیمای سبک «امبرائر» که روز ۲۳ اوت در حال انتقال پریگوژین از سن‌پطرزبورگ به مسکو بود در منطقه شمال مسکو سقوط کرد. این حادثه به مرگ تمامی ۱۰ سرنشین هواپیما از جمله دو نفر از مقام‌های ارشد واگنر، چهار مأمور حفاظت از پریگوژین و سه خدمه هواپیما شد.

رسانه‌های غربی از نخستین دقایق حادثه مدعی شده‌ بودند که ممکن است سقوط هواپیما به صورت عامدانه برای انتقام از شورش ارتش خصوصی واگنر علیه روسیه صورت گرفته باشد.

سقوط این هواپیما دقیقاً دو ماه بعد از آن صورت گرفت که نیروهای پریگوژین توانستند در رویدادی که آن را «راه‌پیمایی عدالت» نامگذاری کردند کنترل شهر «روستوف» را به دست بگیرند.

برخی منابع غربی از جمله روزنامه وال‌استریت‌ژورنال و روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به مقام‌های غربی که اشاره‌ای به نام آنها نشده بود ادعا می‌کردند انفجار بمب عامل سقوط هواپیمای حامل پریگوژین بوده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی و سایر کشورهای غربی نوشته بود احتمالاً انفجار یک بمب در هواپیمای حامل پریگوژین باعث سقوط آن و مرگ تمامی سرنشین‌های آن بوده است.

نیویورک‌تایمز با بیان اینکه این نتیجه‌گیری مربوط به «گزارش‌های اطلاعاتی مقدماتی» است نوشت که هنوز هیچ جمع‌بندی قطعی در این خصوص حاصل نشده است.

ولادیمیر پوتین چند روز بعدتر در نخستین اظهارنظر درباره این حادثه گفته بود که مسئولان روسیه‌ای در حال انجام تحقیقات درباره دلیل سقوط هواپیما هستند. اندکی بعدتر کرملین اعلام کرد احتمال عامدانه بودن سقوط این هواپیما نیز از جمله موضوعاتی است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علاوه بر رسانه‌ها، مقام‌های برخی از کشورهای غربی هم در روزهای نخست بروز این سانحه تلاش می‌کردند مرگ پریگوژین را به انتقام‌جویی ولادیمیر پوتین بابت شورش ناکام او در دو ماه گذشته نسبت دهند.

به عنوان مثال، زیبیگنیو راو، وزیر امور خارجه لهستان پنجشنبه گذشته گفت: «اگر کسی فکر کند که این حادثه تصادف بوده است ما برای پیدا کردن اسمی که بتواند او را توصیف کند دچار مشکل می‌شویم.»

وی اضافه کرد: «مشخص است که مخالفان سیاسی‌ای که پوتین آنها را خطری برای قدرتش می‌داند با مرگ طبیعی فوت نمی‌کنند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم در روزهای نخست حادثه بدون ارائه هیچ مستنداتی مدعی شده بود در روسیه اتفاقات کمی رخ می‌دهند که ولادیمیر پوتین عامل آنها نباشد.

مقام‌های اوکراین حتی با صراحت بیشتر این اتفاق را به پوتین نسبت دادند. به عنوان مثال، میخائیلو پودولیاک، یکی از مشاوران زلنسکی ساعتی بعد از وقوع سانحه در فضای مجازی نوشته بود که پریگوژین با کودتای ناکام خود حکم مرگش را امضا کرده بود.

پریگوژین ۶۲ ساله فرمانده شرکت نظامی خصوصی واگنر بود که تا چندی قبل تحت حمایت کرملین قرار داشت.

به پریگوژین لقب «سر آشپز پوتین» داده شده بود زیرا مشهور بود که پوتین در رستوران‌های او غذا می‌خورد و با بعضی از غذاخوری‌های او قراردادهای دولتی امضا کرده بود.

نام گروه واگنر از چند ماه پیش که خبرهایی از عزیمت آنها به اوکراین برای کمک به نیروهای ارتش روسیه در جنگ منتشر شده بود بر سر زبان‌ها افتاد. هنگامی که اختلافاتی میان پریگوژین با فرماندهان ارتش روسیه بروز کرد گروه واگنر معروف‌تر از هر زمان دیگر شده بود.

اوج اختلافات پریگوژین با ارتش روسیه سوم تیرماه سال جاری به صحنه نمایش در آمد. او بعد از متهم کردن نیروهای ارتش روسیه به حمله به مواضع این گروه، شورشی را علیه روسیه رهبری کرد که البته تنها ۲۴ ساعت دوام داشت و با وساطت بلاروس به پایان رسید.

با آنکه پریگوژین از حامیان حمله روسیه به اوکراین بود به صورت علنی از «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه و «والری گراسیموف»، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه انتقاد می‌کرد و این دو مقام روسیه را عامل کمبودهای ارتش روسیه در جنگ می‌دانست.

وزارت دفاع روسیه اتهامات پریگوژین را تکذیب کرده و درخواست می‌کرد تمامی «یگان‌های داوطلب» فعال در جبهه جنگ اقدام به امضای قرارداد با ارتش روسیه کنند. رئیس واگنر این درخواست را نپذیرفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی در روز شورش اقدامات واگنر را خیانت و خنجر از پشت توصیف کرد.

نیروهای گروه واگنر در این شورش توانستند کنترل شهر «روستوف-نا-دونو» در کشور روسیه را به دست بگیرند و در حال حرکت به سمت مسکو بودند که «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد به توافقی با پریگوژین برای پایان دادن به این غائله دست پیدا کرده است.

شب ۲۴ ژوئیه که عقب‌نشینی نیروهای واگنر آغاز شده بود مفاد توافق و شرایط اجرای آن از موضوعات مبهمی بود که به موضوعی برای گمانه‌زنی‌های زیادی میان تحلیلگران تبدیل شد.

بعد از این حادثه بسیاری از نیروهای واگنر بنا به دعوت لوکاشنکو وارد بلاروس شده و در این کشور مستقر شدند. بعضی از این نیروها هم به کشورهای آفریقایی رفتند.

اندکی بعدتر از این شورش ناتمام کاخ کرملین اعلام کرد پریگوژین ۵ روز بعد از رهبری آن شورش در جلسه‌ای با پوتین شرکت کرده است.

پریگوژین گروه واگنر را در سال ۲۰۱۴ پایه‌گذاری کرد. این گروه که گفته می‌شود در حال حاضر حدود ۲۵۰۰۰ نیروی نظامی دارد در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

گروه واگنر در تصرف منطقه باخموت توسط نیروهای روسیه نقشی اساسی داشت. ارتش روسیه در ماه مه بعد از چند ماه درگیری سخت این منطقه را از مناطق مهم در «دونباس» محسوب می‌شود به تصرف خود درآورد.

چهارشنبه هفته گذشته رسانه‌های غربی گزارش داده بودند پیکارجویان گروه واگنر بار دیگر به خط مقدم جنگ در اوکراین بازگشته‌اند.

پایگاه پولیتیکو به عنوان مثال نوشته بود که صدها عضو این گروه در صفوف یگان‌های نظامی ارتش روسیه در جبهه شرقی مشاهده شده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین