|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۳۷۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
پوتین تاکید کرد که این روسیه نبوده که دونباس را به بمباران تهدید کرده، در کریمه رعب و وحشت راه انداخته و برای ۱۰ سال از تانک‌های خود استفاده کرده و مردم را کشته است.بحران اوکراین درگیری سرزمینی نیست، روسیه در حال حاضر بزرگترین کشور جهان است و بنابراین به دنبال به دست آوردن قلمرو جدید نیست. روسیه برای تعامل سازنده با همه کشورها و مقاومت سخت در برابر کسانی که از دیکتاتوری حمایت می کنند آماده است

ایسنا: پوتین در والدای وظیفه «ساختن دنیای جدید» را اعلام و تاکید کرد: صلح پایدار تنها زمانی برقرار خواهد شد که همه احساس امنیت کنند، بدانند که نظرات آنها محترم است و تعادل در جهان برقرار است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی در باشگاه بین‌المللی گفتگوی والدای در شهر سوچی چین گفت: تغییراتی جدی طی ۲۰ سال اخیر در جهان حاصل شده است. ما به کار برای ایجاد نظم جهانی چندقطبی جدید ادامه خواهیم داد. پوتین عنوان کرد که تلاش کشورهای قدرت‌مندتر برای تحمیل منافع خود به دیگران باید به وضوح غیرقابل قبول باشد اما در حال حاضر این چنین نیست.

وی در بیستمین کنفرانس سالانه این اندیشکده که از ۲ تا ۵ اکتبر با حضور ۱۴۰ کارشناس، سیاستمدار و دیپلمات از ۴۲ کشور از سراسر اوراسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی برگزار می شود، خاطرنشان کرد که در آغاز قرن بیست و یکم، همه امیدوار بودند که قبلاً از رویارویی پرهزینه نظامی-ایدئولوژیک درس گرفته شده ،اما معلوم شد که اینطور نیست.

پوتین گفت: از همان ابتدا برای ما روشن بود که تلاش‌های [غرب‌ها] برای ایجاد انحصار محکوم به شکست است؛ جهان پیچیده‌تر و متنوع‌تر از آن است که بتوان آن را به یک الگوی واحد رساند، حتی اگر پشت آن قدرت عظیمی باشد. غرب در  قرن‌ها سیاست استعماری انباشته شده است.

رهبر روسیه گفت که روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آماده مشارکت در ایجاد نظم نوین جهانی بود، اما تمایل آن به «فرمانبرداری» تعبیر شد.

پوتین گفت: غرور به اصطلاح شرکای ما در غرب از حد خارج شد و راه دیگری برای بیان آن وجود ندارد. ایالات متحده و ماهواره های آن به طور قاطعانه مسیری را برای هژمونی تعیین کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه غرب «متکبر» است گفت که هیچ کسی نمی‌خواست به آنچه که روسیه می‌گفت، گوش دهد. کسانی که ما آنها را شریک خود در غرب می‌نامیدیم شروع به حرکت به سمت هژمونی و انحصار کردند و سعی کردند دیگران را تحت سلطه خود درآورند. کسانی که قبلاً آنها را شرکای خود در غرب می‌نامیدیم به بالاترین درجه خصومت با روسیه رسیده‌اند.

پوتین گفت که هرگونه تلاش برای انحصارطلبی محکوم به شکست است چراکه گوناگونی در جهان بسیار است. پیشنهادهای ما برای نظم بین‌المللی عادلانه‌تر توسط غرب نادیده گرفته شد. بخشی از نخبگان غربی همیشه به دشمن نیاز داردند. غرب تلاش می کند تا هر کشوری را که با آن مخالف است به عنوان دشمن خود معرفی کند، از جمله برخی کشورهای عربی، چین و هند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که تمدن برای روسیه یک پدیده چندوجهی است، هیچ تمدنی از تمدن دیگر بدتر یا بهتر نیست، همه تمدن ها با هم برابر هستند. بشریت به سمت جدا شدن و تقابل بلوک حرکت نمی‌کند، بلکه بر اساس تنوع به سوی هم افزایی در حرکت است.

وی در مورد تحمیل خط غربی در اقتصاد گفت: واقعاً شگفت انگیز است، اصلاً شما که هستید که سعی می‌کنید به ما بیاموزید چگونه رفتار کنیم؟ این یک ایدئولوژی استعماری است که پایان یافته و باز نخواهد گشت.

پوتین افزود: ایالات متحده آمریکا و  متحدان آن مسیری را برای هژمونی نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اخلاقی تعیین کرده‌اند. مشکل نگرش غرب نسبت به روسیه، منافع ژئوپلیتیکی، نگرش متکبرانه نسبت به دیگران و اعتماد به نفس آنهاست.

وی تصریح کرد که در کشورهای غربی، نخبگان هنجارهایی را تحمیل می کنند که شهروندان مایل به پذیرش آن نیستند.تلاش کشورهای قدرتمندتر برای تحمیل منافع خود بر دیگران غیرقابل قبول است. ما باید از آنچه که برای آن تلاش می‌کنیم آگاه باشیم، و در روسیه این درک وجود دارد، هیچ کس موانع مصنوعی ایجاد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد که روسیه موضوع مورد علاقه تعدادی از سیاستمداران در غرب است، ما به آن عادت کرده‌ایم.

پوتین در مورد اصول تعامل دولت‌ها گفت که نه یک کشور برای همه کشورها تصمیم می گیرد و نه همه کشورها درباره همه چیز تصمیم می‌گیرند.

رئیس جمهور روسیه گفت: هر بازیگر مستقلی برای غرب تبدیل به کسی می شود که باید حذف شود. چشمان خود را پاک کنید، دوران حکومت استعمار مدت‌هاست به پایان رسیده است.در غرب فراموش کرده‌اند که سازش چیست، آنها می‌خواهند به هر قیمتی که شده منافع خود را تحمیل کنند. غرب در حال تحمیل ساختارهای ژئوپلیتیک مصنوعی به جهان است.

پوتین تاکید کرد: ما آغاز کننده جنگ اوکراین در سال ۲۰۱۴ نبودیم. ما سعی در خاتمه آن داشتیم. ساکنان دونباس به مدت ۹ سال در معرض بمباران مداوم بوده‌اند، در میان غفلت غرب از قربانیان. هدف ما پایان دادن به جنگ است. این آمریکا و متحدانش هستند که مسیر را برای هژمونی ایجاد می‌کنند.

پوتین تاکید کرد که این روسیه نبوده که دونباس را به بمباران تهدید کرده، در کریمه رعب و وحشت راه انداخته و برای ۱۰ سال از تانک‌های خود استفاده کرده و مردم را کشته است.بحران اوکراین درگیری سرزمینی نیست، روسیه در حال حاضر بزرگترین کشور جهان است و بنابراین به دنبال به دست آوردن قلمرو جدید نیست. روسیه برای تعامل سازنده با همه کشورها و مقاومت سخت در برابر کسانی که از دیکتاتوری حمایت می کنند آماده است

پوتین در رابطه با حمایت غرب از کی‌یف گفت که روسیه در انتظار پدیداری عقل سلیم است.

وی گفت که در آمریکا مشکلاتی برای حمایت از اوکراین بوجود آمده و در بودجه خود به مشکل خورده‌اند اما در آخر پول لازم برای حمایت از این کشور را پیدا خواهند کرد.

پوتین تصریح کرد که چاپ پول و توزیع آن در سرتاسر جهان برای آمریکا کاری ندارد، همانطور که در زمان کووید ۱۹، مبلغ ۹ هزار میلیارد دلار را چاپ کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: رفاه غرب عمدتاً از طریق غارت کل سیاره و توسعه‌طلبی بی‌پایان حاصل شده است. باید برای همه روشن می شد که تلاش کشورهای قدرتمند برای تحمیل منافع خود به دیگران غیرقابل قبول است، اما این اتفاق نیفتاد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: برخورد با برنامه هسته‌ای ایران نمونه بارز دوگانگی کشورهای غربی است.

پوتین تاکید کرد که تلاش‌ها برای دور کردن هند از روسیه بی‌فایده خواهند بود چراکه هند کشوری مستقل است. رهبری هند، می‌خواهم بگویم، مستقل است، بسیار ملی‌گرا است و من فکر می‌کنم که این تلاش‌ها [برای جدا کردن هند از روسیه] منطقی نیست، اما با این وجود ادامه دارد.

وی افزود که شرایط فردای غرب ممکن است تغییر کند چراکه پس از انتخابات ممکن است تغییرات سیاسی داخلی رخ دهد و دیدگاه‌های کاملا متضادی ترویج شوند.

او گفت که خواهان برابری میان تمامی کشورهاست و گفت که هیچ کشوری نباید به دیگران وابسته باشد.

پوتین اظهارات شارل میشل،‌رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر خیانت روسیه به ارمنستان را رد کرد و گفت: غرب نباید از خیانت صحبت کند. روسیه ۱۵ سال به ارمنستان پیشنهاد مصالحه و بازگرداندن ۵ قلمرو قره‌باغ به آذربایجان و حفظ دو منطقه را داد، اما ایروان رد کرد. پس از سال ۲۰۲۰، صلح‌بانان روسی در قره‌باغ تنها حق نظارت بر روی آتش‌بس را داشتند. نیروهای حافظ صلح روسیه هیچ وضعیت تنظیم شده کتبی نداشتند؛ همه چیز بر اساس بیانیه نوامبر ۲۰۲۰ بود. حقوق حافظان صلح فقط شامل یک چیز است نظارت بر رعایت آتش بس. حقوق دیگری وجود نداشت.

وی تاکید داشت که خود ارمنستان قره‌باغ رو به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته است.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که پس از به رسمیت شناخته شدن قره‌باغ به عنوان بخشی از آذربایجان وضعیت صلح‌بانان روسی تغییر یافت.

پوتین گفت زمانی که قره‌باغ اعلام استقلال کرد، هیچ کس - حتی خود ارمنستان - آن را به رسمیت نشناخت و این مسئله‌ای عجیب است.

پوتین گفت که اینکه آذربایجان کی و چگونه بتواند نظام مبتنی بر قانون اساسی به قره‌باغ بیاورد، به زمان بستگی دارد. غرب ارسال کمک‌های بشردوستانه به ارمنی‌های قره‌باغ را آغاز کرده اما لزوم تفکر درخصوص سرنوشت آن‌ها مسئله‌ای درازمدت است. مقامات غربی باید در مورد سرنوشت ارمنی‌های در قره‌باغ و در مورد حقوق آنها فکر کنند. روسیه از همه مکانیسم‌ها به لحاظ حقوقی برای ارائه پشتیبانی‌های بشردوستانه در قره باغ استفاده کرد. اگر ارمنستان متحد روسیه باقی بماند، مسکو به ارائه کمک به ارمنی‌های قره‌باغ ادامه خواهد داد.

وی در رابطه با واردانیان، وزیر امور داخلی ارمنستان گفت:  خود او از شهروندی‌اش در روسیه دست کشیده است.

پوتین در رابطه با دستگیری رئیس پیشین قره‌باغ گفت: امیدواریم که باکو بر مبنای بشردوستانه اقدام کند.

وی گفت که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان همیشه به دیگران اطمینان خاطر
داده که به حقوق مردم در قره‌باغ احترام گذاشته خواهد شد.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه و چین به راه‌اندازی مسیرهای لجستیک جدید علاقه‌مند هستند.

وی با تاکید بر ماهیت سازنده روابط چین و روسیه گفت که همکاری‌ها میان دو کشور بر ضد هیچ‌کسی متمرکز نشده است.

پوتین گفت که اگر سازمان ملل دیگر وجود نداشته باشد، همه چیز به آشوب کشیده خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم افزایش نقش هند، بزریل و آفریقای جنوبی در عرصه بین‌المللی گفت که به نظرات این کشورها باید احترام گذاشته شود.

او تصریح کرد: اروپا تنها می‌تواند به بهای وخامت بیشتر اقتصاد و وضعیت شهروندانش به اوکراین کمک کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین