|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۳۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
وزیر کار تاکید کرد: هیچ بخشی از جامعه و سیاست‌گذاران تلاش نکنند واقعیت اجتماعی زنان در جامعه امروز ایران را نادیده بگیرند. هر گونه سیاست‌گذاری درباره زنان باید معطوف به شناخت دقیق از ذهنیت، فعالیت، گرایش‌ها و تحولات اجتماعی حوزه زنان باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هیچ بخشی از جامعه و سیاست‌گذاران تلاش نکنند واقعیت اجتماعی زنان در جامعه امروز ایران را نادیده بگیرند.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در همایش زنان در مسیر توسعه، سخن گفتن در مورد زنان در مسیر توسعه را توجه به واقعیت اجتماعی زن دانست و گفت: در تمام محیط‌های کاری تقریبا شاهد حضور زنان هستیم و می‌توان شاهد حضور هرچه بیشتر زنان در حوزه‌های گوناگون کاری بود و در عین حال رویکرد محافظه‌کارانه به کار و اشتغال زنان را حفظ کرد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش تجرد در میان زنان گفت: بسیاری از کارفرمایان بالاخص در بخش خصوصی از استخدام نیروی کار مجرد استقبال می‌کنند و مهمتر آنکه هر اقدامی انجام می‌دهیم تا به نوعی از زنان متاهل حمایت کنیم، کارفرمایان اشتیاق کمتری برای استخدام زنان متاهل به خرج می‌دهند. وی تصریح کرد: هر قدر شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود، وابستگی کارفرما به نیروی کار بیشتر شده و فشار اجتماعی بر کار زنان و بالاخص عدم استقبال از کار زنان متاهل بیشتر می‌شود. به این ترتیب فشار اقتصادی و رکود از مسیر استخدام مجردها توسط کارفرمایان به بنیان خانواده ضربه می‌زند.

وی تاکید کرد: هیچ بخشی از جامعه و سیاست‌گذاران تلاش نکنند واقعیت اجتماعی زنان در جامعه امروز ایران را نادیده بگیرند. هر گونه سیاست‌گذاری درباره زنان باید معطوف به شناخت دقیق از ذهنیت، فعالیت، گرایش‌ها و تحولات اجتماعی حوزه زنان باشد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان در ابعاد مختلف به واقعیت اجتماعی غیرقابل انکاری بدل شده‌اند، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه باید به دو مقوله واقعیت اجتماعی زن و سیاست‌گذاری حساس نسبت به جنسیت توجه کنیم و آگاه باشیم توجه نشان دادن به این مقوله صرفا موضوع وارداتی نیست و کاملا اسلامی است. وی تاکید کرد: اسلام بر تفاوت‌های زن و مرد و لحاظ کردن این تفاوت‌ها در سیاست‌گذاری تاکید دارد و حقوق در نظر گرفته شده برای زنان در قرآن و فقه اسلامی سیاست‌گذاری حساس به جنسیت است که متاسفانه این نوع سیاست‌گذاری در کشور ما وجود ملموس نیست. ربیعی خاطرنشان کرد: یادمان باشد برخی با کج‌سلیقگی زنان را مسئله جلوه می‌دهند اما دولت تدبیر و امید زنان را نه مسئله بلکه بخش مهمی از راه‌حل توسعه می‌بیند. بنابراین نگاه به زن را باید تغییر داد تا زنان بتوانند سهم خود را در توسعه ایفا کنند و باید در وزارتخانه این دیدگاه را تئوریزه کرده و برای آن طرح سیاستی داشته باشیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اعلام برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زنان مناطق محروم و مرزی کشور گفت: حقوق زنان در محیط‌‌های کار رعایت نمی‌‌شود. ربیعی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن اجرای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به زنان در مناطق محروم و مرزی گفت: حدود ۱۰۰میلیارد تومان برای اینکه قالیبافی و صنایع دستی در روستاها تحت پوشش قرار بگیرند، اختصاص داده‌ایم. وی با تاکید بر رونق اشتغال پایدار جوانان با حمایت از مشاغل خرد و کوچک اظهارداشت: مشاغل در بخش‌های خدماتی به سمت زنانه شدن پیش می‌‌روند. در حال حاضر، حقوق زنان در محیط‌‌های کار رعایت نمی‌‌شود و آنها با دستمزد و حقوق کم و پایین استخدام می‌‌شوند که باید با این امر مقابله شود. ربیعی با تاکید بر افزایش حمایت دولت از زنان اظهارداشت: در حال حاضر مراکز مشاوره برای زنان را در محیط‌‌های صنعتی طراحی شده و خطوط مشاوره‌‌ای تلفنی نیز آغاز به کار کرده‌اند و توانمندسازی زنان در فرآیند توسعه کشور در برنامه ششم توسعه مدنظر است و مباحثی را در خصوص آن دنبال می‌‌کنیم. وی تصریح کرد: حمایت از مشاغل خرد و کوچک، توسعه، تقویت و مشارکت موثر تعاونی‌‌ها و تشکل‌‌های مردم‌نهاد ویژه زنان در فرآیند توسعه انسانی پایدار و شبکه‌سازی فعالیت‌‌ها و ارتقای دانش، مهارت و توانمندی‌‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی و حرفه‌‌ای آنان در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین