|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۳۷۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز هنگام استقبال از بورل در واکنش به حذف ردیف کمک به اوکراین در طرح بودجه کنگره آمریکا گفت: «ما احساس نمی‌کنیم که حمایت ایالات متحده از بین رفته است چراکه آمریکا می‌داند چیزی که در اوکراین به خطر افتاده، ابعادی به مراتب بزرگتر از خود اوکراین دارد.»

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ورود به کی‌یف با اشاره به اینکه این نخستین نشست مشترک وزیران خارجه اروپایی در خارج از اتحادیه بوده، تاکید کرد که این اقدام نشانه‌ «حمایت تزلزل‌ناپذیر اتحادیه اروپا از اوکراین» همچنین «تعهد اروپا به کی‌یف» است.

با این حال  بورل تصریح کرد که این یک نشست «غیررسمی» است که هدف از برگزاری آن، رسیدن به نتیجه و تصمیم مشخصی نیست.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز هنگام استقبال از بورل در واکنش به حذف ردیف کمک به اوکراین در طرح بودجه کنگره آمریکا گفت: «ما احساس نمی‌کنیم که حمایت ایالات متحده از بین رفته است چراکه آمریکا می‌داند چیزی که در اوکراین به خطر افتاده، ابعادی به مراتب بزرگتر از خود اوکراین دارد.»

جوزپ بورل همچنین با اشاره به فهرستی از تعهدات جاری که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انجام داده‌اند یا قرار است به زودی به اجرا بگذارند، از جمله کمک نظامی ۵ میلیارد یورویی در سال آینده و آموزش حدود ۴۰ هزار سرباز اوکراینی و سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در صنعت تسلیحات اوکراین، گفت که کمک به دفاع سایبری، برنامه مین‌زدایی برای امکان بازیابی اوکراین پس از جنگ و کمک به انجام اصلاحات قانونی در اوکراین برای مبارزه با فساد، از دیگر برنامه‌های بروکسل برای همراهی با اوکراین است.

با این وجود او گفت که «قوی‌ترین تعهد امنیتی» اتحادیه اروپا برای اوکراین، اقدام برای اعطای حق عضویت به این کشور است.

مسکو نباید امیدوار به خستگی اتحادیه اروپا باشد
نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اروپایی در کی‌یف فرصتی تبلیغات را برای حامیان اوکراین پدید آورد تا پرچم‌های آبی‌رنگ اتحادیه را در پایتخت این کشور به اهتزاز در آورند. با این حال به نظر می‌رسد نتایج در میدان جنگ چندان خوشایند اوکراین و متحدانش نبوده و ضد حملات کی‌یف در فصل تابستان بدون موفقیت چشمگیر به پایان رسیده است.

با این وجود کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که ضروری است حتی با وجود ضدحملات کند اوکراین، با حمایت قوی خود از این کشور به روسیه نشان دهیم که «نباید روی خستگی اتحادیه اروپا» حساب کند.

خانم کولونا نشست اوکراین را یک «ژست دیپلماتیک استثنایی» توصیف کرد که نشان می‌دهد «اوکراین بخشی از این خانواده اروپایی است».


با این وجود دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: «خستگی از حمایت کاملاً پوچ از رژیم کی‌یف، در کشورهای مختلف رو به افزایش است.»

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز با اشاره به اینکه جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده بیش از ۱۴۰ کشور را برای محکوم کردن تهاجم روسیه گرد هم آورده و ائتلافی متشکل از بیش از ۵۰ کشور را برای کمک به اوکراین تشکیل داده است، گفت: «یک ائتلاف بین‌المللی بسیار قوی در پشت اوکراین وجود دارد و اگر ولادیمیر پوتین فکر می‌کند می‌تواند از ما پیشی بگیرد، اشتباه می‌کند.»

آنالنا بِـربوک، وزیر خارجه آلمان نیز با توجه به زمستان سختی که سال گذشته بر اوکراین گذشت، خواستار اجرای یک «طرح حفاظت زمستانی» شد تا در چهارچوب آن اوکراین بتواند در طول زمستان از زیرساخت‌های انرژی خود در مقابل بمباران‌های روسیه محافظت کند.

درخواست برای تحریم ایران
در این نشست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در سخنانی در مقابل ۲۴ وزیر اروپایی شرکت کننده (وزرای لهستان، مجارستان و لتونی به دلایل مختلف غایب بودند) گفت که پیروزی اوکراین «مستقیماً به همکاری کیف و متحدان غربی آن» بستگی دارد.

او گفت: «من مطمئن هستم که در این رویارویی، اوکراین و کل جهان آزاد قادر به پیروزی در مقابل روسیه هستند.»


او همچنین از اروپایی‌ها خواست تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند؛ چراکه تهران هواپیماهای بدون سرنشین مورد نیاز مسکو را تامین می‌کند و در زمینه انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه فعال است

نشست اتحادیه اروپا در کی‌یف پس از پیروزی رابرت فیکو در انتخابات هفته گذشته اسلواکی برگزار شد. این سیاستمدار اسلواک خواستار قطع کمک‌های مالی به اوکراین شده و وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، در سیاست این کشور عضو اتحادیه اروپا در خصوص حمایت از اوکراین، تجدیدنظر خواهد کرد.

با این وجود دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه در واکنش به پیروزی رابرت فیکو در انتخابات اسلواکی گفت: «برای قضاوت در این خصوص بسیار زود است. هنوز باید منتظر تشکیل دولت در اسلواکی باشیم و در آنجا یک رهبر باید دولتی ائتلافی تشکیل دهد.»

مجارستان هم دیگر کشوری است که در جریان این مناقشه، رویکرد متفاوتی نسبت به سایر اعضای اتحادیه در پیش گرفته و روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین