|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
حسین امیرعبداللهیان در دیدار با میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در خصوص روابط ایران و مصر گفت: تلاش هایی بین ما و مصر به عمل آمد که تهران و قاهره در مسیر ارتقای روابط حرکت کنند. این تلاش ها منجر به دیدار وزرای خارجه دو کشور در روزهای اخیر در نیویورک شد. ما توافقات خوبی را انجام دادیم.


امیرعبداللهیان در دیدار با میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در خصوص روابط ایران و مصر گفت: تلاش‌هایی بین ما و مصر به عمل آمد که تهران و قاهره در مسیر ارتقای روابط حرکت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،  امشب میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی که به تهران سفر کرده‌اند، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه دیدار کردند.

حسین امیرعبداللهیان در دیدار با میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در خصوص روابط ایران و مصر گفت: تلاش هایی بین ما و مصر به عمل آمد که تهران و قاهره در مسیر ارتقای روابط حرکت کنند. این تلاش ها منجر به دیدار وزرای خارجه دو کشور در روزهای اخیر در نیویورک شد. ما توافقات خوبی را انجام دادیم.

وی افزود: مصر مثل دیگر کشورهای اسلامی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. نقش مصر، نقش الازهر و نقش مقامات سیاسی مصر که اکنون در کشور در مبارزه با افراط گرایی و اصلاح خطاهایی که در گذشته در مصر بود، ما را تشویق کرد که با مصر وارد یک گفتگو، تعامل و یک همکاری جدید شویم. همکاری ای که به نفع جهان اسلام و امت اسلامی و به نفع منطقه است.

به نوشته تسنیم؛امیرعبداللهیان ادامه داد: امیدوارم بر مبنای توافقاتی که بین تهران و قاره صورت گرفته در اینده نزدیک شاهد یک تحول خوب به نفع دو ملت و جهان اسلام باشیم.

وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات آمریکا در منطقه گفت: رژیم صهیونیستی می خواهد برترین قدرت در منطقه باشد و دیگر کشورهای اسلامی تجزیه شوند اما امریکا قادر به اعمال هژمون خود نیست. این یکی از مصادیق تغییر در نظم و نظام بین الملل کنونی است و این یک فرصت برای امت اسلامی و جهان اسلام است. این رسالت شما علما و اندیشمندان و بزرگان جهان اسلام را ده چندین برابر سنگین تر می کند. امروز جهان در یک پیچ تاریخی تند قرار گرفته و عبور سالم امت اسلامی از این پیچ سخت رسالت شما بزرگان و علما را سنگین تر کرده است.

امیرعبداللهیان با اشاره به شرایط جدید در منطقه گفت: امروز این درک در منطقه در حال تقویت شدن است که اگر خودمان به فکر امنیتمان نباشیم دشمنان ما و دیگران کمکی به امنیت ما نخواهند کرد. پس باید همه دست به دست هم دهیم. در سایه این نگاه امروز ما و شما شاهد بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت عادی هستیم. ما در روزها و هفته های گفتگو با مقامات امنیتی و سیاسی عربستان سعودی مدت ها در این موضوع بحث داشتیم که آیا نگاه ما در بازگشت به روابط تاکتیکی است یا استراتژیک. استدلال های زیادی را مقامات عربستان برای ما داشتند که ما همانند شما نگاهمان استراتژیک است. امروز بنای ما بر این است که یک روابط عملی و گسترده بین ایران و عربستان با نگاه به مصالح جهان اسلام و آثار مثبت آن در منطقه و با هدف مایوس کردن دشمنان، با هدف اینکه مسیر عادی سازی روابط با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل باید کاملا معکوس شود.

وی ادامه داد: من فراموش نمی‌کنم که دو سال قبل از شهادت سردار سلیمانی، ایشان در یک جلسه ای و در حالی که هنوز هیچ آثاری از عادی سازی روابط اندک کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی وجود نداشت، ایشان در جلسه ای گفتند که من حس خوبی ندارم. احساس میکنم که باید فکری به حال جهان اسلام کرد. اگر نه ممکن است برخی کشورها به سمت عادی سازی روابط بروند.

امیرعبداللهیان افزود: ما ضمن اینکه از صفحه جدید روابط استقبال می کنیم، اما در گفتگوها، رفتار و توافقات با دوستان و برادرنمان در منطقه با جدیت در مورد ضرورت حفظ منافع ارزشی در دفاع از فلسطین و نامشروع داشتن رژیم و عدم توجه به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باید پیش رفت.

وزیر امور خارجه همچنین در ادامه درباره حمله به عین الاسد گفت: حتما در رسانه ها به کرات می شنیدید که رییس جمهور وقت امریکا اعلام می کرد که اگر در پاسخ به این اقدام ما ایران کوچکترین واکنشی نشان دهد و حتی گلوله ای از تفنگ ساده به سمت منافع آمریکا شلیک کند، ما همزمان پنجاه و دو مکان استراتژیک را در ایران هدف قرار خواهیم داد. این یک روی سکه بود. اما روی دیگر سکه، قاصدان و پیام رسانان ترامپ به ایران می گفتند که بله ما می دانیم شما تصمیم به پاسخ گرفته اید. پیشنهاد می دادند به ما که ما آمادگی داریم بخش هایی از تحریم های ایران را لغو کنیم اما شما پاسخ ندهید. پاسخ ایران این بود که ما بر اساس تصمیم خود عمل خواهیم کرد.

وی افزود: در روز سوم شهادت و تشیع پیکر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پیام شیرین و جذابی را طرف آمریکایی داد و گفت ما آمادگی داریم تعریف کنیم که شما از ما چگونه انتقام بگیرید اما ما تعریف کنیم و بعد از انتقام شما هم سکوت می‌کنیم. پاسخ ایران بی اعتنایی به این پیام ها بود.  ایران سیلی لازم را به آمریکا زد. بعد از انتقام پیام مقامات وقت کاخ سفید این بود که دیگر نزنید و تمام کنید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین