|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۳۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
مدیر عامل شرکت پتروپارس معتقد است: اظهار نظرهای مغایر با روند توسعه میدان گازی پارس جنوبی چه سهوا و چه عمدا ضربه به صنعت نفت است.
مدیر عامل شرکت پتروپارس معتقد است: اظهار نظرهای مغایر با روند توسعه میدان گازی پارس جنوبی چه سهوا و چه عمدا ضربه به صنعت نفت است.

محمدجواد شمس، مدیر عامل شرکت پتروپارس از جمله مدیران نفتی است که خیلی کم مصاحبه می‌کند و ترجیح می‌دهد بیشتر بر روی فعالیتهای پترو پارس متمرکز باشد؛ گواه پشتکارش هم، آماده شدن فاز ١٢ پارس جنوبی و افتتاح رسمی آن در دهه نخست اسفندماه است؛ اما  مصاحبه‌ای که اخیرا از سوی مدیر عامل یک شرکت حفاری درباره ترخیص دکل سحر ١ که در اجاره شرکت پتروپارس بود،انجام شد، جو رسانه‌ای نامناسبی را علیه این شرکت ـ آن هم در روزهایی که بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت ایران یعنی فاز ١٢ در آستانه بهره برداری قرار دارد ـ به وجود آورد که منجر شد مدیر عامل ساکت و بی حاشیه شرکت پترو پارس که همواره دفاع از سازندگان داخلی را سرلوحه کار خود قرار داده است، بعد از مدتها پیگیری به گفتگو با شانا رضایت دهد. او در این گفتگو از چگونگی صاحب دکل شدن این شرکت حفاری و کمکهایی که در این راستا صورت گرفته پرده برداشت و اظهارات مدیرعامل شرکت حفاری را غیرمنتظره و غیر معمول دانست.

 گفتگو با مدیر عامل شرکت پتروپارس در ادامه می آید:

آقای شمس، مدیر عامل شرکت حفاری ... به تازگی طی مصاحبه‌ای ادعا کرد که شرکت پتروپارس به ترخیص دکل حفاری سحر ١ از فاز ١٣ اقدام کرده است در حالی که ١٦ دکل خارجی هم اینک در خلیج فارس فعالیت می‌کنند و این کار با سیاستهای وزیر نفت مبنی بر حمایت از ساخت داخل کاملا مغایر است.

صحبتهای اعلام شده در مورد شرکت پترو پارس و ترخیص سحر ١ به هیچ عنوان صحت ندارد. پترو پارس به عنوان یکی از پیمانکاران مطرح نفتی در ایران همواره حمایت از شرکتهای ایرانی را سرلوحه کار خود قرار داده و به گواه اسناد و مدارکی که وجود دارد هر زمان که در اجرای پروژه‌ای، شرکتهای ایرانی حاضر بوده اند، از آنها استفاده کرده است.

چطور شد که پتروپارس با سحر ١ در حفاری فاز ١٣ قرارداد بست؟

پیش از هر چیر باید بگویم درحال حاضر مجموعه پتروپارس از خدمات ٤ دکل حفاری که دو دکل ایرانی و دو دکل دیگر که هندی (ABAN) است استفاده می‌کند. دکلهای هندی از سال ١٣٨٩ و در زمانی که هیچ دکل ایرانی در بازار وجود نداشت از طریق مناقصه به همکاری با پتروپارس پرداختند.

البته مدیر عامل شرکت حفاری مدعی است که دکل هندی به کار گرفته شده در فاز ١٣ گرچه هندی است اما ماهیتی آمریکایی- انگلیسی دارد.

اولا هیچ دکل خارجی در فاز ١٣ نداریم، در ثانی دکل ABAN یک دکل هندی است اما استاندارد به کار گرفته شده در قطعات این دکل مطابق با استانداردهای آمریکایی است، با این حال نمی‌توان مدعی شد که این دکل یک دکل آمریکایی است. در هر حال بسیاری از شرکتهای سازنده دکلها در قطعات ساخته شده خود از استانداردهای روز بهره می گیرند.

همکاری شما با شرکت حفاری یاد شده به چه زمانی بر می گردد؟

همکاری ما با این شرکت به زمانی بر می‌گردد که این شرکت طی توافق با شرکت نفت فلات قاره درصدد تامین دکل حفاری برای این شرکت در مقابل دریافت پیش پرداخت بود اما از آنجا که فلات قاره نتوانست به تعهدات خود عمل کند بنابراین پترو پارس تصمیم گرفت ٤٠ میلیون دلار پیش پرداخت به این شرکت برای خرید دکل سحر ١ و ٧٠ میلیون دلار برای خرید سحر ٢ بپردازد که با این پیش پرداختها این شرکت مالک دکل حفاری شد. این را هم بگویم که معمولا حفارها علاقه دارند با دکلهایی کار کنند که از تجربه کافی برخوردارند، با این حال ما با هدف حمایت از شرکتهای داخلی نه تنها هزینه خرید دکلهای حفاری  را پرداختیم، بلکه دکلهایی را که تجربه کار عملی نداشتند،به کار گرفتیم تا دکلهای ایرانی در میدانهای نفتی مان مشغول به کار شوند.

دکل سحر١ به حفاری در کدام میدان پرداخت؟

میدان فرزاد. با شرکت حفاری یاد شده برای حفاری در این میدان یک قرارداد سه ساله منعقد کردیم اما پیش از اتمام مهلت قرارداد، حفاری در میدان فرزاد به پایان رسید. بنابراین از آنها خواستیم تا یک حلقه چاه توصیفی را نیز در فاز ١٢ پارس جنوبی حفاری کنند. بعد از این که حفاری این چاه توصیفی به پایان رسید دکل سحر١ دیگر کاری برای انجام نداشت.

همان زمان از آنها خواستید بروند؟

خیر. آقای جوادیان، مدیر عامل شرکت پسکو (شرکت حفاری پتروپارس) تلاش فراوانی کردند تا حفاری فاز١٣ را به عنوان یک شرکت دست دوم قرارداد منعقد کند. برای این که بتوانیم به این هدفمان برسیم دکل سحر١ با توقف ٤٥ روز کار مواجه شد. در همین ایام توانستیم نظر کارفرما را برای استفاده از دکل سحر١ جلب کنیم که این امر نشان دهنده علاقمندی ما برای واگذاری کار به شرکت ایرانی بود. حتی آن زمان نیز با آنها توافق کردیم تا در مدتی که دکل معطل بوده است هیچ ادعایی درباره توقف کار نداشته باشند.

سندی هم برای این ادعای خود دارید؟

بله. این توافقنامه با حضور طرفها امضا شد و اسناد آن هم اینک وجود دارد.

 شما در جوابیه‌ای که هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر کردید اعلام کردید که به این دلیل که کارفرمای فاز ١٣ تعهدات خود را پرداخت نکرد شما هم به این شرکت حفاری اعلام کردید که به فعالیت خود در این فاز پایان دهد؟

اجازه دهید از ابتدا جریان قرارداد با شرکت پتروپایدار ایرانیان را به عنوان کارفرمای فاز ١٣ بگویم. براساس قراردادی که با پترو پایدار ایرانیان برای عملیات حفاری منعقد کردیم قرار شد ٢٥ میلیون دلار پیش پرداخت صورت بگیرد و صورتحسابها هم در طول مدت اجرای کار پرداخت می‌شد، اما آنچه که اتفاق افتاد این بود که پس از پرداخت علی‌الحساب از فروردین ماه ٩٣، هیچ پرداختی توسط شرکت پترو پایدار به شرکت پسکو صورت نگرفت. این ایام هم مصادف شد با بدهی ١٠٠ میلیون دلاری ما به پیمانکاران. طبیعی است که ما هم نگران تسویه بدهی‌هایمان بودیم. بنابراین در مهرماه نامه‌ای به همه مسئولان فاز ١٣ نوشتیم که چنانچه پرداختی صورت نگیرد ١٨ آبانماه دکلهایمان را از منطقه می‌بریم. این موضوع را به همه شرکتها از جمله شرکت حفاری... هم اعلام کردیم و گفتیم اگر پولی به ما ندهند دکلها باید منطقه را ترک کنند. با توجه به قولهایی که کارفرما به ما داد، در دو نوبت تاریخ ذکر شده را تمدید کردیم یعنی یک بار ١٨ آذرماه و دیگری ١٨ دیماه. اما زمانی که در مرحله سوم به این قطعیت رسیدیم که هیچ پولی از سوی کارفرما در اختیار ما قرار نمی گیرد ناچار به این تصمیم شدیم.

شما گفتید که قرارداد سه ساله‌ای با شرکت حفاری ...برای حفاری دکل سحر ١ منعقد کرده بودید چقدر از زمان این قرارداد باقی مانده بود و آیا شما می توانستید در حالی که از مدت زمان قرار دادتان باقی مانده از شرکت حفاری.... بخواهید که میدان را ترک کند؟

اتفاقا قرارداد سه ساله ما با دکل سحر١ هفت ژانویه ( ١٧ دیماه) به پایان رسید. البته در قرارداد ذکر کرده بودیم چنانچه ما (پتروپارس) تمایل داشته باشیم با توافق بر روی قیمت و شرایط، می‌توانیم تا دوسال دیگر قرارداد را تمدید کنیم. بنابراین، شرکت حفاری .... از قبل می‌دانست که قرار دادش با شرکت ما به پایان رسیده و در آن موعد هم قراردادی امضا نشده بود که بگوییم ما شما را از فعالیت در فاز ١٣ ترخیص کرده‌ایم.

با این حال ادعا شده که شما دکل ایرانی را ترخیص کرده و به جای آن دکل خارجی را وارد کردید؟

من از اظهارات مدیر عامل این شرکت حفاری تعجب می‌کنم و با اطمینان می‌گویم که به هیچ عنوان این اظهارات صحت ندارد. چطور ممکن است ما دکل ایرانی را ترخیص کرده و به جای آن دکل خارجی را جایگزین کنیم در حالی که از سال ٨٩ تا امروز که من در خدمت شما هستم هیچ قراردادی برای ورود دکل خارجی نبسته‌ایم. ضمن این که وقتی دکل سحر١ هنوز در منطقه است چگونه ما دکل خارجی را جایگزین آن کرده‌ایم؟ بالاخره باید دکل خارج و بعد از آن دکل دیگری جایگزین شود.

البته ادعا شده است که تصمیم به تعطیلی فعالیت دکل حفاری سحر١ از مدتها پیش در دستور کار بوده و ارسال پالسهایی برای تعطیلی این دکل حفاری از سوی پتروپارس به عنوان کارفرمای پروژه از جمله نپرداختن وجوه قرارداد به این شرکت از چند ماه قبل آغاز شده بود، و حتی گفته شد که دکل ایرانی را ترخیص کرده و دکل هندی را در فاز ١٣ نگه داشته‌اید.

خیر. هرگز. همان طور که گفتم به این دلیل که پیمانکار تعهد خود را پرداخت نکرده بود و با وجود هشدارهایی که داده بودیم هیچ پولی در اختیارمان قرار نداده بود، طبیعی بود که ما هم از شرکتهایمان بخواهیم فعالیت در این میدان را متوقف کنند. وقتی پولی نداریم به حفاران بدهیم طبیعی است که از آنها می‌خواهیم کار نکنند. حال که پولی برای پرداخت نداریم چطور می‌توانیم به شرکتهای خارجی پول بدهیم؟ ضمن این که اگر قرار باشد که دکل خارجی را بیاوریم باید مناقصه‌ای برگزار شود که هیچ مناقصه‌ای هم برگزار نشده است.

دکل سحر١ هنوز فاز ١٣ را ترک نکرده؟

خیر. ما به آنها گفتیم که فاز ١٣ را ترک کنند. اما آنها گفتند تا زمانی که پول ما را ندهید اینجا را ترک نمی کنیم. بنابراین اظهارات آنها مبنی بر ترخیص دکل حفاری ایرانی در حالی که دکلهای خارجی در منطقه کار می کنند، صحت ندارد.

شرکت پترو پایدار ایرانیان در جریان موضوع هست؟

بله به کارفرمای خود نوشته‌ایم چون شما به ما پول ندادید و آنها هم پول نگرفته‌اند، بنابراین نمی‌روند.

با این حال، شرکت حفاری... مدعی است که شما دکل سحر١ را ترخیص کرده‌اید و دکل هندی ABAN همچنان در فاز ١٣ مشغول به حفاری است. این موضوع چطور امکان دارد؟

چنین ادعایی صحت ندارد. همان طور که گفتم هفتم ژانویه ( ١٧ دیماه) قرارداد دکل سحر١ با ما تمام می‌شد، ضمن این‌که ما از سه ماه قبل هم طی نامه‌هایی گفته بودیم چنانچه کارفرما ( پتروپایدار ایرانیان) ‌پولمان را ندهد باید منطقه را ترک کنید. اتفاقا ما از قبل این موضوع را اعلام کردیم تا آنها آمادگی داشته و به دنبال پروژه‌ای دیگر باشند. حدود ٦ روز قبل از ١٧ دیماه هم صریحا گفتیم که عملیات در هفت ژانویه ( ١٧ دیماه) متوقف است و باید بروید چون ما پول نگرفته‌ایم که به شما بدهیم. البته همان زمان به شرکت حفاری .... اعلام کردیم اگر کارفرما پول ما را بدهد و مطمئن شویم برای ادامه این پروژه دست خالی نخواهیم بود قرارداد را با شما تمدید می‌کنیم، اما با شرایط جدید. ضمن این که بازهم تاکید می کنم در فاز ١٣ دکل هندی نداریم.

شرایط جدید را به آنها اعلام کردید؟

بله. حتی گروهی از شرکت حفاری ....اینجا آمدند و به صورت شفاهی شرایط جدید قراردادی را به آنها اعلام کردیم و گفتیم در صورتی که کارفرما پولمان را بدهد با شرایطی که مدنظرمان است قرارداد را تمدید می‌کنیم.

بدهی شما به سحر١ چقدر است؟

سحر١ بیشتر پرداختهایش را از ما گرفته است و در حال حاضر کل بدهی ما به سحر١ حدود ١٨ میلیون دلار است.

از صحبتهای مدیر عامل شرکت حفاری این طور بر می آید که شما، کار کردن با دکلهای خارجی را به دکلهای ایرانی ترجیح  می دهید؟

چطور ایشان این اظهارات را بیان کرده‌اند. شرکت پتروپارس دقیقا زمانی که دکلهای ایرانی در مناقصه حضور نداشتند از دکلهای خارجی استفاده کرد، وگرنه زمانی که دکل ایرانی بود ما از دکلهای ایرانی استفاده کردیم و در مناقصه هایمان هم اولویت را به ایرانی‌ها دادیم.

اما شما هم اکنون با دکل ABAN  همکاری می‌کنید؟

برای پاسخ به این سئوال باید به سال ٢٠٠٦ برگردیم. از سال ٢٠٠٦ تا ٢٠٠٨ ما چندین بار مناقصه بین‌المللی برای حفاری برگزار کردیم، در آن زمان به دلیل اعمال تحریمها علیه کشورمان تنها دکل هندی ABAN  حاضر به شرکت در مناقصه شد. همان ایام قیمت نفت خام بالای ١٣٠دلار بود، طبیعی است که قیمت قرارداد ما هم بالا بود. این را هم بگویم وقتی که ما مناقصه را برگزار کردیم هیچ دکلی در اختیار شرکتهای ایرانی نبود. چهار شرکت در مناقصه شرکت کردند اما سه تای آنها از مناقصه خارج شدند و اعلام کردند حاضر نیستند به ایران دکل اجاره بدهند. ABAN نخستین دکلی بود که در تابستان ٢٠٠٨  وارد آبهای خلیج فارس شده و در فاز ١٢ مستقر شد. یک ونیم سال بعد از این تاریخ، دوباره برای عملیات حفاری به دکل نیاز داشتیم که بازهم مناقصه‌ای برگزار کردیم. در آن ایام هم هیچ شرکت ایرانی که مالک دکل باشد، وجود نداشت. همان ایام یک شرکت از امارات در مناقصه برنده شد اما اعلام کرد که حاضر به حفاری در آبهای ایران نیست و ما هم کار را به نفر دوم یعنی ABAN ‌ واگذار کردیم و دکل DD٦  که دکلی مدرن است و شاید مدرن‌ترین دکلی باشد که وارد کشور شده است به عنوان دکل دوم وارد قرارداد شد و به فاز ١٢ آمد.

در واقع زمانی که پتروپارس از دکلهای هندی استفاده کرد هیچ دکلی در تملک شرکتهای ایرانی نبود؟

زمانی که دکلهای ABAN ٨ و DD٦ را گرفتیم هیچ امکانی در داخل برای به کارگیری شرکتهای ایرانی وجود نداشت. تا این که طراحی MDP پروژه فرزاد A به پتروپارس واگذار شد؛ همان ایام شرکت حفاری... با یک شرکت چینی برای ساخت دکل قرارداد بسته بود. پتروپارس هم بلافاصله با حمایت از شرکت حفاری ... ٤٠ میلیون دلار پیش پرداخت به این شرکت برای ساخت سحر١ داد؛ می‌خواهم بگویم زمانی که امکان رقابت واقعی وجود داشت و کار هم در ایران بود، نخستین شرکت ایرانی که با شرکت حفاری ... که دکل ملکی داشت قرارداد بست؛ شرکت پتروپارس بود.

شما گفتید که پتروپارس با پیش پرداختهایی که به حفاری... پرداخت کرد سبب این شد که این شرکت مالک دو دکل حفاری سحر١ و سحر٢ شود؟

بله. بلافاصله پس از این‌که برای بکارگیری دکل سحر١ قرارداد بستیم، پیش پرداخت ٧٠ میلیون دلاری هم به شرکت حفاری .... برای ساخت دکل سحر٢ دادیم و قرارداد به کارگیری این دکل را در فاز ١٩ بستیم. قرارداد را با حفاری ....در شرایطی منعقد کردیم که تحت تحریم بودیم، با این حال پیش پرداختهای ما به حفاری...توانست این شرکت را صاحب دکل ایرانی کند. می خواهم بگویم هیچ دوره‌ای نبوده که امکانی در داخل باشد و ما از شرکتهای ایرانی استفاده نکرده باشیم. بعد از این تاریخی هم که ذکر کردم ما به عنوان پتروپارس هیچ دکلی نگرفتیم و هیچ دکل خارجی را با دکلهای ایرانی جایگزین نکردیم.

به اعتقاد من شرکت پتروپارس نقش حرفه‌ای خود را به عنوان یک پیمانکار در حمایت از شرکتهای ایرانی به خوبی انجام داده است. در مورد حمایت از شرکتهایی که در زمینه دکل حفاری و خدمات حفاری فعالیت می‌کنند این موضوع کاملا مشهود است، به نحوی که با دادن پیش پرداخت وعلی‌الحساب به شرکتهای ایرانی، امکان خرید تجهیزات از خارج فراهم شد. ضمن این که با در اختیار گرفتن نیروهای متخصص فقدان تخصصهای خاصی مثل حفاری افقی و همچنین نمودارگیری که کاری بسیار حرفه‌ای و تخصصی است، از بین رفت و شرکتهای داخلی جایگزین شرکتهای خارجی شدند؛ این امر نشان می دهد که پتروپارس به این موضوع حساس است و از روز نخست فعالیتمان به دنبال بسترسازی حضور شرکتهای ایرانی در اجرای پروژه‌های نفتی بوده ایم.

آقای ... گفته‌اند که دلالی سنگینی در اجاره دکلهای خارجی وجود دارد.

اگر منظور ایشان وجود دلالی در اجاره دکلهای شرکت پتروپارس است باید بگویم که ما دکلهایمان را از طریق مناقصه اجاره کردیم. زمانی هم که دکل آبان را گرفتیم، هیچ دکل ایرانی نبود چطور می‌توان ادعا کرد که برای این که شرکتهای خارجی به حفاری در میدانهای نفتی وگازی ما بپردازند تبانی کرده‌ایم؛ مگر ما گفته‌ایم شرکت ایرانی که توانمند است وارد مناقصه نشود؟ ضمن این که چرا این ادعاها قبل از این که دکل سحر١ ترخیص شود بیان نشد. ایشان می‌توانستند ادعای خود را به سازمانهای نظارتی اعلام کنند. با این که این حرفم تکراری است اما بازهم می‌گویم ما در چهارسال اخیر غیر از سحر١ و ٢ هیچ دکلی نگرفتیم که بگویم برای گرفتن این دکلها دلالی صورت گرفته است.

تکذیب می کنید؟


بله. قطعا. ما یک پیمانکار هستیم و از هرگونه حاشیه‌ای که فعالیت ما را در میدان مشترک پارس جنوبی کند می کند؛ دوری می کنیم. من در حالی که ما جز حمایت از این شرکت کار دیگری انجام نداده‌ایم ادعاهای مدیرعامل شرکت حفاری...را در مورد پتروپارس کار غیرمنتظره و غیرمعمولی می دانم. این را هم بگویم که یکی از عوامل موفقیت پتروپارس را دور بودن از هرگونه مسئله سیاسی و حاشیه‌ای می‌‌دانم. فکر می‌کنم اظهارنظرهایی مانند سخنان آقای... مغایر با روند توسعه میدان گازی پارس جنوبی است و هرگونه اظهارنظری از این دست چه سهوا و چه عمدا از نظر ما ضربه به صنعت نفت است. حال که صنعت نفت ما تحریم است توصیه می‌کنیم با هم در سایه همدلی از این دوران سخت عبور کنیم، این نوع حرفهای بی پایه به نفع توسعه میدانهای مشترک نیست. مگر می شود کارهای بزرگ انجام دهیم و فساد هم داشته باشیم؟ اگر شرکت پتروپارس موفق شده است در شرایط تحریم در سایه همدلی ٦٣,٣ میلیون مترمکعب گاز فاز ١٢ را که یک دهم تولید گاز کشور یعنی ١٠ درصد گاز کشور می‌شود،به شبکه سراسری وصل کند در سایه سلامت کاری است. من به عنوان مدیرعامل شرکت پتروپارس، نه تنها در زمینه دکلها حفاری، بلکه در هر زمینه دیگری چنانچه تخلفی را مشاهده کنم با آن برخورد خواهم کرد.

در چهارسال اخیر که مدیریت جدید در پتروپارس مستقر شده و حتی قبل از آن هم حتی یک مورد خلاف از پتروپارس در مورد مسائل مختلف مالی شناسایی نشده است؛ پتروپارس در طول ١٥ سال گذشته با هزینه کردن حدود ٢٠ میلیارد دلار حتی یک مورد خلاف هم نداشته و هیچ مدیری از این سازمان بازداشت نشده است. مدارک فراوانی داریم که ثابت می کند همیشه به شرکتهای ایرانی اولویت داده‌ایم، نمونه بارز این مطلب اقدام اخیر شرکت حفاری پتروپارس بود؛ با این که در مناقصه خرید لوله‌های جداری، شرکتهای خارجی قیمت پایین تری را پیشنهاد کرده بودند اما همین که شرکتهای ایرانی در مناقصه شرکت کردند و قیمت بالاتری هم دادند، ما اولویت را به شرکتهای ایرانی دادیم. در سایه حمایتهای شرکت پسکو، هم اکنون ٩٠ درصد خدمات حفاری را از شرکتهای ایرانی دریافت می کنیم. می خواهم بگویم که حمایتهای شرکت پتروپارس منجر به شکل گیری و زنده ماندن این شرکتها شد، حال چطور ادعا می کنند که ما دکلهای خارجی را به دکلهای ایرانی ترجیح می دهیم؟

گفته شده است دکلهای خارجی که در ایران مستقر هستند همه مواد غذایی مورد نیاز خود را از شارجه وارد می کنند ضمن این که با خروج سحر ١  حدود ٥٠٠ نیروی متخصص در این حوزه بیکار می شوند؟

اول این که نظارت بر این که دکلهای خارجی مواد غذایی مورد نیازشان را از شارجه وارد می‌کنند یا خیر، اصلا در حیطه مدیریت ما نیست و ما هم نمی‌توانیم به شرکتها بگوییم که باید مواد غذایی خود را از ایران تامین کنند، ضمن این که هزینه غذایی که از خارج وارد می شود در مقابل هزینه دکل واقعا رقمی نیست شاید یک صدم هزینه دکلداری باشد. اما در مورد اشتغال ایجاد شده بد نیست بدانید که حداکثر اشتغال ایجاد شده در این دکل آن هم در دو شیفت ٢٠٠ نفر است. یعنی این که در هر شیفت که دو هفته است ١٠٠ نفر بر روی دکل استقرار دارند که بخشی از این افراد شامل نیروهای کارفرما، بخشی شرکتهای ارائه دهنده خدمات فنی و بخشی را کارگرهای دکل تشکیل می‌دهند. من فکر می کنم ایشان در مورد تعداد نفراتی که بیکار می‌شوند اغراق کرده‌اند. در مورد اجاره دکل سحر ١ هم ایشان گفته‌اند که اجاره این دکل ١٣٥ هزار دلار و دکل هندی بین ١٦٠ تا ١٨٠ هزار دلار است این درحالی است که اجاره دکل سحر١ ، ١٤٧ هزار دلار و میانگین قیمت روزانه دو دکل آبان، دکل هندی ما ١٤٢ هزار دلار است. اینجا هم مشاهده می کنید که بازهم اجاره دکل ایرانی گرانتر از دکل هندی است.

آقای ... مدعی شده اند که از بالا به شما دستور داده شده است تا شرکت حفاری ... را ترخیص کنید؟

این مسئله اصلا صحت ندارد و ادعایی خلاف واقع است. شرکت پتروپارس در چارچوب منافع خودش این کار را انجام داد. اگر کارفرما بدهی خود را به ما پرداخت کرده بود قطعا شرکت حفاری... به فعالیت خود ادامه می‌داد و ما هم با آقایان ادامه همکاری می‌دادیم.
منبع: شانا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین