|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۳۷۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
در روزهایی که هنوز نقدها به حضور همسر و دختر رئیس جمهور در هیات همراهان سفر به نیویورک داغ است، یک جمله از جمیله علم الهدی کافی بود تا فضا بازهم ذیل اظهارنظرهای همسر رئیس جمهور قرار گیرد. اینبار اما نه منتقدان دولت که از قضا، جریان انقلابی و حامی دولت منتقد سخنان همسر رئیسی شدند. اما ماجرا چه بود؟

خبرآنلاین:اظهارات اخیر همسر رئیس جمهوری درباره«بانوی اول» با واکنش هایی از سوی سیاسیون روبرو شده است؛ اینبار اما نه از سوی منتقدان دولت بلکه از سوی حامیان دولت.

 در روزهایی که هنوز نقدها به حضور همسر و دختر رئیس جمهور در هیات همراهان سفر به نیویورک داغ است، یک جمله از جمیله علم الهدی کافی بود تا فضا بازهم ذیل اظهارنظرهای همسر رئیس جمهور قرار گیرد. اینبار اما نه منتقدان دولت که از قضا، جریان انقلابی و حامی دولت منتقد سخنان همسر رئیسی شدند. اما ماجرا چه بود؟

«بانوی اول»؛ آری یا نه؟

روز گذشته جمیله علم الهدی، همسر ابراهیم رئیسی در جشنواره بین‌المللی خورشید، در واکنش به دعوت مجری این جشنواره که او را «بانوی اول» خطاب قرار داده بود، به‌جای نفی اصل این خطاب، گفت: «من تازه متوجه شدم که بنده را به‌عنوان بانوی اول معرفی کرده‌اند. لازم است توضیح دهم در ساختار جمهوری اسلامی ایران بانوی اول همسر رهبر معظم انقلاب هستند.»

ادعای علم الهدی درباره همسر رهبری انقلاب با واکنش سریع عضو دفتر رهبری روبرو شد و مهدی فضائلی عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب با انتقاد از به کار بردن واژه «بانوی اول» برای همسر رهبری از در توئیتی نوشت:«خطاست که برای تکریم از الگوی نابجای بیگانگان کپی برداری کنند.»

حامیان دولت عصبانی شدند

انتقاد فضائلی اما آغاز یک نقد به این تعبیر به کار برده شده از سوی همسر رئیس جمهور بود و بعد از آن واکنش ها از سوی طیف حامیان دولت آغاز شد و هم فضای سیاسی و هم فضای مجازی تحت الشعاع این اظهارات قرار گرفت.

خبرگزاری اصولگرای تسنیم اولین رسانه ای بود که به این موضوع ورود کرد و در یادداشتی دلسوزانه اما کنایه آمیز نوشت؛«اینکه تصوّر شود با ریاست‌جمهوری یک فرد در ایران، برای همسر ایشان، جایگاه بخصوصی به لحاظ ساختار قانون اساسی کشور ایجاد می‌شود، قطعاً خطاست. »

پای سریال های کره ای به سیاست ایران باز شد!

چهره های سیاسی نزدیک به دولت هم وارد جنجال «بانوی اول» شدند و پای سریال های کره ای را هم به ماجرا باز کردند، آنچنان که یک حامی دولت با طعنه نوشت؛«متاسفانه ضریب نفوذ کی پاپرها و سریال‌های کره‌ای از اونی که فکر می کردیم بیشتره»

شخصیت/ رسانه

مهمترین نقدها به ماجرای«بانوی اول»

مهدی فضائلی/ عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب

*کم نبوده اند بانوان بزرگ و عالی قدری که در کنار مردان بزرگ نقش آفرینی کرده اند اما خطاست که دولتمردان برای تکریم آنها از الگوی نابجای بیگانگان کپی برداری کنند.

خبرگزاری تسنیم

*همچنانکه جمهوری اسلامی همان دموکراسی غربی نیست و بر مبنای اسلام و عدالت و شئونات شرعی و واقعی افراد، و نه نسبت‌های فامیلی و ... استوار است، به همان دلیل هم چیزی به نام بانوی اوّل نه در آن وجود دارد و نه نیازی به چنین عناوین من‌درآوردی هست.

* اینکه تصوّر شود با ریاست‌جمهوری یک فرد در ایران، برای همسر ایشان، جایگاه بخصوصی به لحاظ ساختار قانون اساسی کشور ایجاد می‌شود، قطعاً خطاست.

روزنامه فرهیختگان

*منع صریح رهبری بر حضور و نقش‌آفرینی اعضای خانواده از آنها تصویری کاملا موجه در افکار عمومی ایران ساخته است. به‌خصوص درباره همسر رهبر انقلاب برخلاف تقریبا تمام چهره‌های مهم و درجه یک تاریخ انقلاب که نام و نشانی از همسرشان یا حضوری رسانه‌ای از آنها در دسترس است، حتی یک تصویر ساده از ایشان وجود ندارد.

* بار معنایی لفظ «بانوی اول» با هیچ توضیح و تفسیری ربطی به آداب سیاسی ایران ندارد. اصل پذیرش این لفظ هم از سوی خانم علم‌الهدی عجیب است. همه می‌دانند در آمریکا این جایگاه وجود دارد و به‌نوعی فضایی مدرن در حکمرانی را به ذهن تداعی می‌کند.

*اگر هدف از کنش‌های خانم علم‌الهدی پوشش ضعف‌های حکمرانی ما در حوزه زنان است، بهتر بود ایشان از نفوذ و جایگاه خاص خودش برای حل مسائل اساسی حوزه زنان استفاده کند.

شهین دخت مولاوردی

*اورژانس غلغله است و دارم ویزیت میشم، گوشیم زنگ می خورد خبرنگار می پرسد می خواستم نظرتان را راجع به بانوی اول بپرسم می گویم در شرایط مصاحبه نیستم.

...دردهای من نگفتنی
‏دردهای من نهفتنی است
‏انحنای روح من
‏شانه های خسته ی غرور من…

علی‌اکبر رائفی‌پور

*متاسفانه ضریب نفوذ کی پاپرها و سریال‌های کره‌ای از اونی که فکر می کردیم بیشتره!

جلیل محبی

*فیلم کره‌ای زیاد نبینید...

محمدرضا باقری/ مجری صداوسیما

*قرار به انتخاب بانوی اول باشد، مادران و همسران شهدا در صدر لیست هستند، نه همسران مقامات سیاسی.

مالک شریعتی/ نماینده مجلس

*عنوان بانوی اول برازنده خانم ستاره سردشت و خانم حلیمه ربیعی اصل دو مادری هستند که 9 شهید در دفاع مقدس تقدیم کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین