|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
کد خبر: ۳۷۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود «برای برقراری صلح و امنیت در منطقه، ارمنستان باید موانعی که مانع روند ادغام مجدد ساکنان ارمنی می‌شود را بردارد و بر انجام موفق روند مذاکرات برای دستیابی به توافق صلح‌آمیز مبتنی بر تمامیت ارضی و حاکمیت دو کشور تمرکز کند».

فارس: وزرات خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات امروز نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد پاشینیان به خوبی می‌داند خروج ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی تصمیم شخصی آن‌هاست و هیچ ارتباطی با جابجایی اجباری ندارد.

 نخست‌وزیر ارمنستان در نشست امروز دولت همزمان با اعلام پایان موجودیت جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی، گفت: مهاجرت ارامنه از قره‌باغ کوهستانی در نتیجه سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان ادامه دارد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد هیچ ارمنی‌ در روزهای آینده در این منطقه باقی نخواهد ماند. این اقدام مستقیم پاکسازی قومی و [سلب مالکیت] است. چیزی که مدتهاست درباره آن به جامعه بین‌المللی هشدار داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری «ترند»، باکو در پاسخ اعلام کرد: اگر برخی از ارامنه قره‌باغ مایل به زندگی و پیروی از قوانین (جمهوری) آذربایجان نیستند، نمی‌توانیم آن‌ها را وادار کنیم. برعکس، از ساکنان ارمنی می‌خواهیم محل زندگی خود را ترک نکنند و بخشی از جامعه چند قومیتی (جمهوری) آذربایجان باشند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود «برای برقراری صلح و امنیت در منطقه، ارمنستان باید موانعی که مانع روند ادغام مجدد ساکنان ارمنی می‌شود را بردارد و بر انجام موفق روند مذاکرات برای دستیابی به توافق صلح‌آمیز مبتنی بر تمامیت ارضی و حاکمیت دو کشور تمرکز کند».

به نوشته ترند، در مذاکرات ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) در شهر «خوجالی» بین هیأت‌ ارامنه منطقه قره‌باغ با نمایندگان دولت باکو که در «فضایی سازنده» برگزار شد، از اقدامات برای حل مسائلی که در نشست اول در ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) در «یولاخ» مطرح شد، بخصوص تحویل کمک‌های بشردوستانه و سوخت و احیای برق ابراز رضایت شد.

ارامنه قره‌باغ کوهستانی قلمرویی که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام کنند. بعد از آن دو دور مذاکرات بین دو طرف برای برقراری صلح برگزار شده است.

با این حال، روند خروج ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی که تعداد کلی آن‌ها ۱۲۰ هزار نفر است، ادامه دارد. بر اساس جدیدترین آمار، تاکنون حدود ۷۰ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها وارد ارمنستان شده‌اند.  

جمهوری آذربایجان می‌گوید حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادغام می‌کند.

پیش‌تر «داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره‌باغ گفته بود ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبار ساکن قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند زیرا تمایلی ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین