|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۳۷۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) درباره اوضاع انسانی ارامنه در قره‌باغ گفت: آنچه در قره‌باغ رخ می‌دهد پاکسازی نژادی و کوچاندن (ارمنی‌ها) است و این همان مساله‌ای است که نسبت به آن به جامعه بین‌المللی هشدار می‌دادیم.

نخست‌وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به «پاکسازی نژادی» ارامنه در قره‌باغ متهم کرد و گفت طی روزهای آینده حتی یک ارمنی در اقلیم قره‌باغ باقی نخواهد ماند.

به گزارش ایسنا، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) درباره اوضاع انسانی ارامنه در قره‌باغ گفت: آنچه در قره‌باغ رخ می‌دهد پاکسازی نژادی و کوچاندن (ارمنی‌ها) است و این همان مساله‌ای است که نسبت به آن به جامعه بین‌المللی هشدار می‌دادیم.

از سوی دیگر وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که تصمیم ارمنی‌ها برای منتقل شدن به خاک ارمنستان و یا هر کشور دیگری به باکو مربوط نمی‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه آذربایجان آمده است: اظهارات نخست وزیر ارمنستان مبنی بر پاکسازی نژادی ارمنی‌ها در منطقه قره‌باغ را به شدت محکوم می‌کنیم.

طبق اعلام ایروان، پس از تسلط باکو بر قره‌باغ، تاکنون ۶۵ هزار نفر از ارامنه، وارد ارمنستان شده‌اند. گفته شده حدود ۱۲۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.

«حکمت حاجی‌اف» دستیار رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان می‌گوید ادغام ارامنه قره‌باغ دشوار خواهد بود و باکو باید برای این واقعیت آماده شود که برخی از آن‌ها تصمیم به خروج بگیرند.

این در حالی است که «سامول شهرامانیان» ریاست جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره‌باغ امروز حکمی را برای پایان دادن به این جمهوری امضا کرد.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و هم جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و هفته گذشته نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آرمنستان مبنی بر خلع‌سلاح این منطقه تن دادند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین