|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۳۷۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی فلسطین، «وفا» منتشر شد، محمود عباس، گفت که سفر السدیری «به تقویت روابط مستحکم بین دو ملت برادر کمک خواهد کرد».این سفرهای دیپلماتیک در حالی انجام می شود که آمریکا متحدان خود اسرائیل و عربستان سعودی را برای عادی‌سازی روابط تحت فشار قرار داده است.

وزیر گردشگری دولت نتانیاهو در میانهٔ گزارش‌ها درباره تلاش اسرائیل برای عادی‌سازی رابطه با عربستان سعودی،‌ برای شرکت در کنفرانس سازمان ملل وارد ریاض شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ وزارت گردشگری اسرائیل روز سه‌شنبه چهارم مهرماه اعلام کرد حییم کاتز اولین وزیر اسرائیلی است که در رأس یک هیئت رسمی در رویداد سازمان جهانی گردشگری در ریاض شرکت خواهد کرد.

این وزارتخانه بدون ارائهٔ جزئیات اعلام کرد که کاتز «با همتایان خود» دیدار می‌کند.

این دیدار تاریخی در حالی انجام می شود که ریاض اولین هیئت خود را در سه دهه اخیر به کرانه باختری فرستاد.

نایف السدیری که ماه گذشته به عنوان سفیر غیر مقیم در سرزمین‌های فلسطینی منصوب شد، روز سه‌شنبه با مقامات ارشد فلسطینی از جمله محمود عباس، رئیس دولت خودگردان، گفتگو کرد.

در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی فلسطین، «وفا» منتشر شد، محمود عباس، گفت که سفر السدیری «به تقویت روابط مستحکم بین دو ملت برادر کمک خواهد کرد».

این سفرهای دیپلماتیک در حالی انجام می شود که آمریکا متحدان خود اسرائیل و عربستان سعودی را برای عادی‌سازی روابط تحت فشار قرار داده است.

سفرهای دیپلماتیک و تلاش برای عادی‌سازی روابط دو دولت، بر خلاف مواضع چندین دهه گذشته ریاض مبنی بر حل مناقشه فلسطینی‌ها پیش از به رسمیت شناختن اسرائیل است.

در این میان موانع زیادی بر سر راه عادی‌سازی روابط دو دولت قرار گرفته است.

از جمله درخواست ریاض و واشنگتن از فلسطینی‌ها برای ورود دیپلماتیک به مذاکرات و توافق حاصل از آن است که به مذاق دولت راست افراطی اسرائیل خوش نیامده است.

از سوی دیگر السدیری روز سه‌شنبه با تأکید بر «آرمان فلسطین»، ‌پیشنهاد ده‌ها ساله کشورهای عربی مبنی بر «زمین در برابر صلح» را ستونی اساسی برای هر توافقی با اسرائیل عنوان کرد.

طبق طرح «زمين در برابر صلح» که حدود دو دههٔ پیش مطرح شد، اسرائيل بايد از مناطقی که در سال ۱۹۶۷ پس از جنگ با کشورهای عربی تصرف کرده است، عقب‌نشينی کند و در مقابل، کشورهای عربی، اسرائيل را به رسميت خواهند شناخت.

در مقابل اما الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که هرگونه توافق با عربستان سعودی «با حمایت جناح راست خواهد بود».

اشاره‌ او به احزاب مذهبی- ناسیونالیست در ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که از واگذاری زمین‌های تصرف شده در کرانهٔ باختری به فلسطینی‌ها خودداری می‌کنند.

این در حالی است که نخست‌وزیر اسرائیل ۳۱ شهریورماه به فاکس نیوز گفت پنجره فرصت‌های این صلح در ماه‌های آینده گشوده است و اگر از آن استفاده نکنیم، برای سال‌ها بسته خواهد شد.

وزیر خارجه اسرائیل نیز همزمان گفت شش کشور دیگر غیر از عربستان در راه عادی‎‌سازی رابطه با اسرائیل هستند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد مالزی و اندونزی، دو کشور بزرگ مسلمان‌نشین در شرق آسیا در میان شش کشور یادشده هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین