|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۳۷۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
خداوند در قرآن وعده داده که اگر ملتی اهل صبر و استقامت و پایداری باشند نصرت و یاری الهی شامل حال آنان خواهد شد و همچنان که در زمان پیامبر اعظم در جنگ های مختلف از جمله جنگ بدر، یاری خداوند شامل حال مسلمانان شد، اگر امروز هم وظیفه خود را بدرستی انجام دهیم نصرت الهی نصیبمان خواهد شد که تاکنون موارد متعددی را در مقاطع مختلف انقلاب و دوران دفاع مقدس شاهد بوده‌ایم؛ لذا همچنان و برای همیشه باید روحیه و فرهنگ دفاع مقدس را که رمز پیروزی‌های ملت ایران است، حفظ و تقویت کنیم.

معاون رئیس جمهور استمرار روحیه حاکم بر دوران دفاع مقدس را عامل اصلی پیروزی و پیشرفت در عرصه های مختلف دانست و گفت: دم مسیحایی امام راحل و روحیه ایمان و مقاومت و ایستادگی ملت ایران مهمترین عامل پیروزی در جنگ تحمیلی با دشمن تا دندان مسلح بود و امروز هم با همان روحیه می توان در عرصه های مختلف از جمله جهاد اقتصادی، جهاد علمی، جهاد سازندگی و آبادانی و جهاد تبیین، موفق و سرافراز بود.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی - معاون رئیس جمهور در امور مجلس به مناسبت هفته دفاع مقدس در جمع مدیران و کارکنان معاونت پارلمانی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان والامقام اظهار داشت: ۴۳ سال از آغاز جنگ تحمیلی می گذرد و در این مدت تحولات فراوانی رخ داده است. دشمنان بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید غائله های گوناگونی را با سوءاستفاده از تابلو قومیت‌ها و به نام خلق کرد، ترک، ترکمن، بلوچ و عرب در کشور به راه انداختند و وقتی راه بجایی نبردند همسایه غربی را به حمله نظامی علیه کشورمان تحریک و تجهیز کردند.

وی گفت: دشمنان در حمله به ایران پیروزی خود را از نظر معادلات ظاهری، درست محاسبه کرده بودند؛ چرا که کشور ۱۹ ماه پس از پیروزی انقلاب در شرایطی نبود که بتواند در مقابل حمله همه جانبه نظامی، ایستادگی کند، ارتش از انسجام لازم برخوردار نبود و سپاه و بسیج در آغاز راه بودند و بنیه و آمادگی کافی را نداشتند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خرمشهر و آبادان بخاطر موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های بندری و پالایشگاهی از اهمیت زیادی برای عراق برخوردار بود اما وقتی امام راحل در آبان ۵۹ فرمودند که حصر آبادان باید شکسته شود، با این دستور معادلات جنگ به هم خورد.

حسینی افزود: زمان بنی صدر بخاطر کارشکنی هایی که انجام می شد ایجاد هماهنگی برای عملیات بین ارتش و سپاه امکان پذیر نبود لذا در آن مقطع نه تنها موفقیتی نداشتیم بلکه اراضی زیادی را از دست دادیم، اما وقتی بنی صدر کنار گذاشته شد نقطه عطفی در تاریخ جنگ بوجود آمد و هماهنگی ارتش و سپاه مبدا تحول راهبردی در جنگ شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به ویژگی های عملیات ثامن الائمه که منجر به شکست حصرآبادان شد، گفت: این عملیات در ۵ مهر ۱۳۶۰ پس از عزل بنی صدر با مشارکت و همکاری ارتش و سپاه انجام شد و پیروزی بزرگی را برای کشور رقم زد و باعث شادی و نشاط و امید در جامعه شد.

وی خاطرنشان کرد: اصل عملیات ثامن الائمه و عقب راندن دشمن ۴۸ ساعت طول کشید و کمتر از یک هفته پس از آن، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند.

وی گفت: خداوند در قرآن وعده داده که اگر ملتی اهل صبر و استقامت و پایداری باشند نصرت و یاری الهی شامل حال آنان خواهد شد و همچنان که در زمان پیامبر اعظم در جنگ های مختلف از جمله جنگ بدر، یاری خداوند شامل حال مسلمانان شد، اگر امروز هم  وظیفه خود را بدرستی انجام دهیم نصرت الهی نصیبمان خواهد شد  که تاکنون موارد متعددی را در مقاطع مختلف انقلاب و دوران دفاع مقدس شاهد بوده‌ایم؛ لذا همچنان و برای همیشه باید روحیه و فرهنگ دفاع مقدس را که رمز پیروزی‌های ملت ایران است، حفظ و تقویت کنیم.

همچنین در این مراسم سردار حاج باقری- مسئول تخریب لشکر ثارالله کرمان در دوران دفاع مقدس و همرزم سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی در سخنانی ضمن ذکر خاطراتی از دوران جنگ تحمیلی و شهید سلیمانی گفت: صدام به عنوان دارنده پنجمین لشکر زرهی دنیا با ظرفیت ۱۲ لشکر زرهی مکانیزه، ۱۹۸ هزار نیروی پیاده، ۵ هزار تانک و ۴۰۰ فروند هواپیما با تحریک غربی‌ها به ایران حمله کرد و تصور داشت که در ظرف ۷۲ ساعت به تهران خواهد رسید اما فقط برای گرفتن خرمشهر ۳۴ روز تلاش کرد و سقوط خرمشهر هم بخاطر برتری نظامی صدام نبود بلکه علت آن خیانت بنی‌صدر بود که نه تنها دستور داده بود که از ورود بچه‌های سپاهی و بسیجی به منطقه جنگ، جلوگیری شود بلکه به ارتش گفته بود که عقب‌نشینی کنند تا در فرصت دیگری بر دشمن چیره شوند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین