|
|
امروز: پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۳۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
'جلال کلانتری' سفیر ایران در مکزیک گفت که ایران به اجرای اقتصاد مقاومتی پرداخته و به دنبال ترک وابستگی نفتی در 15 سال آینده می باشد.
کلانتری در مصاحبه با روزنامه مکزیکی 'ال مانیانا' در ارزیابی یک سال و نیمی که از دولت 'حسن روحانی' می گذرد؛ گفت: رئیس جمهوری موفق شده که اقتصاد را از یک وضعیت نیمه رکود به رشد برساند تا جایی که سازمان هایی نظیر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیش بینی کرده اند که اقتصاد ایران در سال 2015 میلادی ، بین 5/1 تا 2/2 درصد رشد خواهد داشت.

وی افزود: ایران به اجرای مدل اقتصاد مقاومتی پرداخت که براساس آن ، در وضعیت تحریم بر استفاده حداکثر توانمندی داخلی نظیر صنعت و کشاورزی و همچنین استفاده از یک اقتصاد مبتنی بر علم تاکید می شود.دلیل این مدل نیز تشدید تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی بود.

سفیر ایران در پاسخ این پرسش که از چه فرمولی برای دستیابی به این پیشرفت ها استفاده شده تصریح کرد: ما مجبوریم که به تدریج ، منابع زیرزمینی را از یاد ببریم و به نوآوری جوانان تکیه کنیم. ما در صدر پیشرفت های علمی در خاورمیانه و آسیای غربی هستیم و در رده بندی جهانی ، ایران در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

دیپلمات کشورمان گفت: متاسفانه کشورهایی هستند که از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرده ا ند و به همین دلیل، ایران سعی دارد تا وابستگی خود به نفت را کاهش دهد. به طور مثال در بودجه سال 1394 سهم نفت فقط 25 درصد خواهد بود.هدف ما این است که در آینده دیگر نفت صادر نکنیم و به جای آن ، نفت را به فراورده برای صادرکردن آن با ارزش افزوده تبدیل کنیم.

سفیر کشورمان در مورد نگران کننده ترین مساله منطقه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که در منطقه ما ، اصلی ترین چالشی که کشورها با آن مواجه می شوند، تروریسم و افراط گرایی است.این یک مشکل منطقه ای نیست بلکه مشکل جهانی است.متاسفانه یک تعریف واحد از تروریسم و افراط گرایی وجود ندارد و کشورهایی هستند که آن را براساس منافع خود تعریف می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران چگونه دوست دارد که از سوی سایر کشورهای جهان دیده شود گفت: ایران دوست دارد که به یاد آورده شود که دولت گام هایی برای رفاه و امنیت مردم برداشته و به برقراری روابط دوستانه با جهان پرداخته است.

سفیر ایران در مورد اهمیت رابطه کشورمان با مکزیک و آمریکای لاتین ادامه داد: منطقه آمریکای لاتین پر از پتانسیل های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی است. در مورد مکزیک، معتقدیم که راه برای توسعه هموار می باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین