|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۳۷۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات ریلی در دولت در بخش شبکه و ناوگان بیان کرد: در حوزه شبکه تکمیل کریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب کشور را در دستور کار داریم و از همه توانمان استفاده می‌کنیم؛ البته با محدودیت منابع مواجه هستیم، اما با وجود محدودیت‌ها ادامه می‌دهیم. مقام معظم رهبری هم در همه جلسه‌هایشان به تکمیل گذرگاه‌های اصلی تاکید می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با تقاضایی که در بازار وجود دارد، عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و کمبود بلیت وجود دارد؛ گفت که به همین دلیل توسعه ناوگان ریلی را در دستور کار قرار داریم اما در عین حال نظارت بر بازار و مقابله با سوداگری هم اهمیت دارد.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: ما در دولت اعتقاد داریم که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی از مسیر حمل‌ونقل می‌گذرد و صنعت ریلی مهم‌ترین صنعت حمل‌ونقل برای توسعه کشور است. درواقع هدف‌گذاری برای رشد هشت درصدی در لایحه برنامه هفتم توسعه بدون توسعه صنعت ریلی بسیار سخت است و برای رسیدن به این نرخ رشد مصوب به توجه جدی سرمایه‌گذاری و حمایت از مجموعه‌های داخلی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه میزان داخلی‌سازی و تکنولوژی شرکت‌ها برای ما خوشحال‌کننده است، گفت: در حال حاضر دو سوم تمام قطعات مورد استفاده از صنعت ریلی در داخل تولید می‌شود و آن یک سوم هم یا مقرون‌به‌صرفه نبوده یا در مسیر داخلی‌سازی آن قرار داریم و با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم همه تجهیزات را در داخل تولید کنیم و اگر مقرون‌به‌صرفه باشد، از مکمل‌های وارداتی استفاده می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات ریلی در دولت در بخش شبکه و ناوگان بیان کرد: در حوزه شبکه تکمیل کریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب کشور را در دستور کار داریم و از همه توانمان استفاده می‌کنیم؛ البته با محدودیت منابع مواجه هستیم، اما با وجود محدودیت‌ها ادامه می‌دهیم. مقام معظم رهبری هم در همه جلسه‌هایشان به تکمیل گذرگاه‌های اصلی تاکید می‌کنند.

بذرپاش ادامه داد: در کریدور شمال به جنوب شرق کشور که از چابهار به زاهدان و در ادامه، زاهدان به یونسی و بیرجند بود، عملیات اجرایی بخش شمالی یعنی کریدور زاهدان به یونسی در چند هفته گذشته آغاز شده است و نحوه کار و تامین منابع به پیمانکاران ابلاغ شده است؛ قطعه چابهار به زاهدان بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد و همه تلاشمان را می‌کنیم که تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد. قطعه خاش به زاهدان به بهره‌برداری رسیده، قطعه چابهار به خاش هم به واسطه تونل‌ها دشوار بوده است و مراحل روسازی و ریل‌گذاری برای آن در حال انجام است. این خط ریلی بسیار راهبردی و اقتصادی است ‌و اتصال آن به بندر چابهار بسیار اهمیت دارد.

در آستانه قرارداد نهایی با هند در بندر چابهار

وی با بیان اینکه برای بندر چابهار در آستانه قرارداد نهایی با هند هستیم، گفت: این ظرفیت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی است که این بندر را به این خط ریلی راهبردی متصل می‌کند و می‌تواند ظرفیت اقتصادی خوبی برای ایران داشته باشد؛ ایران کشور فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است و ما در دولت برنامه‌های زیادی داریم و تجهیز منابع می‌کنیم و همه تلاش خود را به کار می‌گیریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل کریدور شمال به جنوب مرکزی کشور گفت: این کریدور از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز می‌شود و به تهران می‌آید و در رشت به اتمام می‌رسد. در این راستا مسیر رشت به کاسپین دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و عملا کشور از طریق خط ریلی از دریای جنوب به دریای شمال متصل می‌شود که از آرزوهای دیرین بوده و می‌توان کالا را از طریق دریای خزر در شمال به دریاهای آزاد در جنوب کشور برد. درهمین مسیر دوخطه کردن قطعات باقی‌مانده هم در دستور کار قرار دارد. تلاشمان این است تا پایان دولت بتوانیم همه مسیر را دوخطه کنیم که امیدواریم منابع مالی به ما اجازه دهد.

بذرپاش ادامه داد: در کنار آن، مسیر رشت به آستارا است و قراردادی که با روسیه بسته شده و اگرچه چندین سال مورد بحث بود، اکنون عملیات آن آغاز شده است. البته در طول اجرا ممکن است در نحوه اجرا تغییراتی داشت باشد اما رشت به آستارا که ما را به شمال و آذربایجان هم وصل خواهد کرد، در حال اجراست تا کریدور مرکزی شمار به جنوب به اتمام برسد.

آغاز پروژه شلمچه - بصره در راستای تکمیل‌ کریدور شرقی غربی بخش جنوبی کشور

وی همچنین با اشاره به کریدور شرقی غربی کشور بیان کرد: این کریدور از سرخس به مشهد، تهران و تبریز و مرز رازی ما خواهد بود که با کشور ترکیه توافقاتی را در دستور کار داریم که این خط را توسعه دهیم؛ هم افزایش ظرفیت این خط است و هم سایر بخش‌هایی که در خطوط شرقی غربی در بخش جنوبی کشور در حال تکمیل هستیم و توافقات خوبی با کشورهای همسایه داریم؛ آخرین توافق مربوط به قطعه شلمچه- بصره بود که پروژه سالیان دراز است و نیم‌قرن در داخل کشور درباره آن صحبت شده اما به نتیجه نرسیده بود، اما از بعد از عید همت مضاعفی در دولت برای آن خرج شد و جلسات مکرر با طرف عراقی داشتیم و با همت نخست‌وزیر عراق ‌و منابعی که در این کشور تعیین شد، عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که خط ریلی بزرگ دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا وصل می‌کند، گفت: صحبت‌هایی درباره باری و مسافری بودن این خط ریلی مطرح می‌شود؛ فاز اول بهره‌برداری از این خط مسافری است که بتوانیم زوار سیدالشهدا را به کربلای معلی منتقل کنیم. البته طبیعتا علاقه ایران این است که خط شلمچه -بصره باری باشد اما فعلا احداث این خط آهن در اولویت قرار دارد و در تلاشیم تا با همکاری برادران عراقی این خط ایجاد شود و فعلا از حمل‌ونقل مسافری آن استفاده کنیم اما از این خط در آینده به صورت باری استفاده می‌کنیم.

بذرپاش با اشاره به توافقات انجام‌شده با همسایگان اظهار کرد: با کشور آذربایجان در مرز شمالی هم توافقات خوبی انجام شده و من به‌عنوان مسئول کمیسیون اقتصادی مشترک طرف ایرانی این موضوع را دنبال کردیم و به زودی به این کشور سفری هم خواهیم داشت برای نهایی کردن تا خطوط ریلی در منطقه مرزی ما ایجاد شود و جزییات آن در آینده اعلام خواهد شد.

او افزود: خط ریلی ما به کشور افغانستان هم وارد شده و ارسال کالا در قطعه اول هم انجام شد؛ اما با توجه به شرایط خاص این کشور ملاحظاتی داریم. البته ما ناچاریم خطوط ریلی‌مان را با تمام همسایه‌هایمان توسعه دهیم تا شبکه ترانزیتی شرقی غربی و شمالی جنوبی را تکمیل کنیم.

توسعه ناوگان ریلی در دستور کار قرار دارد

وی در ادامه با بیان اینکه همچنین توسعه ناوگان ریلی در حوزه مسافری و باری را در دستور کار قرار داریم، گفت: آسیب‌شناسی ما نشان می‌دهد که با کمبود ناوگان مواجهیم. از این رو در یک سال آینده تامین لکوموتیو و واگن را در دستور کار قرار داریم و به مدیرعامل راه‌آهن درخواست کردیم که به‌صورت ضربتی واگن‌های مسافری را به لحاظ کیفی و کمی افزایش دهند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرکت‌های داخلی هم باید محصولاتشان مقرون‌به‌صرفه باشد و با زیان همراه نباشد تا انگیزه بیشتری برای ارائه خدمات باکیفیت داشته باشند. بنابراین لازم است هرجا توان داخلی جواب می‌دهد، استفاده شود و اگرنه از مکمل‌های‌ وارداتی استفاده کنند، زیرا اولویت ما در یک سال آینده تکمیل و توسعه ناوگان است تا سال آینده به عدد قابل توجهی در این زمینه برسیم در راستای تسهیل سفرهای مردم و در بخش باری هم خبرهای خوبی به مردم برسد.

بذرپاش درباره علت کمبود بلیت  هم بیان کرد: عرضه و تقاضا سازگار نیست؛ تقاضا خیلی بیشتر از عرضه شبکه و ناوگان است و مختص حمل‌ونقل ریلی نیست، در بخش‌های دیگر هم همین است؛ به همین دلیل توسعه ناوگان را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم این فاصله را کمتر کنیم که بخش زیادی از مشکلات کمبود بلیت از این طریق حل خواهد شد. البته نظارت بر بازار و مقابله با سوداگری هم یکی‌از سیاست‌های اصلی ماست و بعضا نقدهایی هم به ما وارد می‌شود اما توهین‌هایی که می‌شود، مهم نیست.

با اختلال در عرضه بلیت، مقابله می‌کنیم

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که بلیت بدون افزایش قیمت‌های کذایی و بدون واسطه به مصرف‌کننده نهایی برسد، اظهار کرد: برخی از سکوهای مجازی با سود منطقی عرضه بلیت به آحاد مردم را انجام می‌دهند. ما هم از فعالیت هر سکوی مجازی که در خدمت آرامش بخشیدن به بازار باشد، استقبال می‌کنیم اما اگر بخواهد بازار را به هم بریزد، از ابزارهایمان برای مقابله استفاده می‌کنیم. سکوهای مجازی باید در خدمت بازار باشند نه فقط به فکر کسب سود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما با هر بخشی که در مجموعه زنجیره عرضه بلیت هوایی، ریلی یا جاده‌ای اختلال ایجاد کند، مقابله می‌کنیم و در برابر اجحاف به مردم می‌ایستیم؛ هرچند که اینها دسترسی‌های زیادی هم دارند و به خیلی جاها وصل هستند، اما همکاران ما به این موضوع ورود کردند و بخش زیادی از آرامش به بازار برگشته است، هرچند هنوز رضایت‌بخش نیست، البته بیشتر تخلفات در بخش هوایی است و در بخش ریلی کمتر با تخلف فروش بلیت مواجه هستیم.

قیمت‌های جدید سفرهای استانی تاکسی‌های اینترنتی مورد حمایت نیست

بذرپاش درباره گلایه مردم از افزایش قیمت سفرهای برون‌شهری تاکسی‌های اینترنتی در یک ماه اخیر، گفت: تاکسی‌های اینترنتی در ایام اربعین با ۱۰۰ هزار سفر برای جابه‌جایی زوار کمک کردند، اما قیمت‌های جدید سفرهای استانی مورد حمایت ما نیست و موضوع افزایش قیمت را به دستگاه مربوطه اطلاع خواهم داد تا نظارت دقیق تری داشته باشند. البته قیمت‌گذاری و نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بر عهده وزارت صمت است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین