|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۳۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
مديرعامل شركت سازه‌هاي تك ايستا جنوب با اشاره به اينكه با حمايت دولت، بخش خصوصي مي‌تواند بازارهاي عراق را احاطه كند، گفت: شرايط بسيار خوبي براي فعاليت بخش خصوصي و تجار ايراني در بازارهاي عراق فراهم است و بايد از اين فرصت استفاده بهينه كرد.
به نقل از سازمان توسعه و تجارت، آرش بازيار در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني سازمان توسعه تجارت درباره بازار عراق اظهار كرد: عراق براي تجار ايراني يك بازار ويژه است كه بايد تمركز زيادي روي آن داشته باشيم. دولت بايد از شركت‌هايي كه در اين كشور سرمايه‌گذاري مي‌كند، حمايت كند. فتح بازار موضع مهمی است، اما تثبيت آن مهم‌تر است. مهم اين است كه بتوانيم از اين بازار نگهداري كنيم.

وي ادامه داد: اگر سرمايه‌گذاري ما در عراق به نتيجه برسد، چون پول به كشور برمي‌گردد و اشتغال‌زايي ايجاد مي‌شود، به نتيجه مطلوبي رسيده‌ايم، وگرنه ما به دنبال آويزان كردن مدال از خودمان نيستيم. گرفتن پروژه در خارج از كشور به تنهايي افتخار نيست، مگر اين‌كه براي بخش خصوصي و دولت سودآوري به دنبال داشته باشد.

مديرعامل شركت سازه‌هاي تك ايستا جنوب تاكيد كرد: در حال حاضر ما پروژه بزرگي در عراق گرفته‌ايم و سرمايه‌هاي شخصي و اعتبارات بانكي زيادي در پروژه مسكوني 2500 واحدي در ابوغريب بغداد كرده‌ايم. با توجه به مشكلاتي كه براي برداشت پول‌هاي هزينه‌شده‌ در اين پروژه داريم، انتظار مي‌رود كه دولت در حاشيه اجلاس کمیسیون مشترك با مقامات عراقي شرايطي را فراهم كند كه مشكلات شركت‌هايي كه در اين كشور سرمايه‌گذاري كرده‌اند، برطرف شود.

بازيار با بيان اينكه به دنبال گرفتن غرامت از دولت عراق نيستيم، تصريح كرد: ما نمي‌خواهيم از دولت عراق براي توقف پروژه‌ها يا كند پيش‌رفتن آنها خسارتي بگيريم، اما براي ما مهم است كه پروژه‌ها به دست شركت‌هاي ايراني تكميل و تحويل داده شود. معتقدم با پشتيباني دولت، زماني كه بخش خصوصي به مشكل برمي‌خورد، مي‌توانيم بهره‌برداري مطلوبي داشته باشيم.

مديرعامل شركت سازه‌هاي تك ايستا جنوب كه در سال 93 به عنوان صادركننده نمونه انتخاب شده است، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در رابطه با اقتصاد مقاومتي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم يكي از پايه‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي، صادرات خدمات است. صادرات خدمات، منجر به صادرات كالا از كشور مي‌شود. اين بدان معناست كه بخش توليد در كشور به جريان مي‌افتد. همچنين اشتغال‌زايي در خارج از كشور رونق مي‌گيرد و ارز وارد ايران مي‌شود.

وي اضافه كرد: افرادي كه براي انجام پروژه‌هاي برون‌مرزي از طرف ايران به كشورهاي ديگر مي‌روند، نقش سفيران ايراني را برعهده دارند و مي‌توانند ذهنيتي را كه برخي رسانه‌ها عليه ايران به وجود آورده‌اند، اصلاح كنند، زيرا افرادي كه درستكار هستند و خدمات خوبي ارائه مي‌دهند، توسط بازارهاي كشورهاي خارجي جذب مي‌شوند و اين يكي از پايه‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي است.

بازيار با اشاره به صادرات 46 ميليارد دلاري ايران در 10 ماه گذشته گفت: نسبت به زمان مشابه سال قبل، صادرات ايران 24 درصد افزايش داشته است؛ اين يعني مديريت صادرات نسبت به گذشته شرايط بهتري پيدا كرده است و تيم مديريتي جديد عملكرد قابل قبولي داشته‌اند. از طرفي با فعاليت داعش در عراق، شرايط بهتري براي مصرف كالاهاي ايراني در اين كشور فراهم شده است.

بازيار، مدير عامل شركت سازه‌هاي تك ايستا جنوب به بسته شدن راه‌هاي صادراتي تركيه و عراق اشاره كرد و متذكر شد: پيش از اين مبادلات تركيه به عراق از طريق كردستان انجام مي‌شد، اما با توجه به حضور گروه داعش در اين منطقه، آنها ناچار بودند كه كالاهايشان را از مرز شلمچه به عراق وارد كنند. دولت تركيه براي اين‌كه تجار اين كشور قيمت‌ها را بالا نبرند، به آنها يارانه دولتي اختصاص داد. اين شرايط باعث شده كه كالاهاي ايراني فرصت بيشتري براي عرضه در بازار عراق داشته باشند.

وي ادامه داد: از طرفي مراجع عراقي پيام‌هايي دادند كه مردم اين كشور كالاهاي صادراتي از كشورهاي تركيه و عربستان را خريداري نكنند. اكنون در كربلا مردم عراق هنوز اين كالاها را نمي‌خرند. بنابراين فرصتي براي تجار ايراني فراهم شده كه نبايد آن را از دست داد. اين‌جا پاي حمايت و سياسي‌كاري دولت در راستاي توسعه اقتصادي در عراق از بخش خصوصي مطرح است تا بتوانيم بازار عراق را حفظ كنيم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین