|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۹
کد خبر: ۳۷۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که روسیه و ترکیه را از عملیات خود در این منطقه مطلع کرده و اطمینان حاصل کرده است که این کشور فقط «اهداف نظامی قانونی» و نه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که در حال ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه است تا امکان تخلیه غیرنظامیان از قره‌باغ را فراهم کند.

در پی کشته شدن شش نفر در انفجار مین در قره‌باغ، جمهوری آذربایجان از آغاز یک «عملیات ضدتروریستی» در روز سه‌شنبه در این منطقه مورد مناقشه با ارمنستان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد که در بخشی از این عملیات، «مواضع نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق در خط مقدم و در عمق از کار افتادند».

مقامات دولت محلی در قره‌باغ روز سه‌شنبه اعلام کردند که جمهوری آذربایجان تمام طول خط تماس میان این منطقه و آذربایجان را بمباران کرد.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در شهر استپاناکرت، مرکز منطقه خودمختار قره‌باغ کوهستانی، صداهای انفجار در اوایل بعدازظهر سه‌شنبه شنیده شد.

دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که روسیه و ترکیه را از عملیات خود در این منطقه مطلع کرده و اطمینان حاصل کرده است که این کشور فقط «اهداف نظامی قانونی» و نه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که در حال ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه است تا امکان تخلیه غیرنظامیان از قره‌باغ را فراهم کند.

در مقابل، ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیروی مسلحی در قره‌باغ مستقر نکرده است.

وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «وزارت دفاع ارمنستان بارها اعلام کرده و مجددا اعلام می‌کند که ارمنستان در قره‌باغ ارتش ندارد.»

همزمان وزارت خارجه روسیه خواستار توقف «خونریزی‌ها» در قره‌باغ شد و از طرفین درگیر خواست که به توافق صلح در این منطقه پایبند باشند.

باکو این عملیات نظامی خود را با کشته شدن چهار افسر پلیس و دو شهروند جمهوری آذربایجان در انفجار مین در محل تونل در حال ساخت بین شوشا و فضولی، دو شهر در قره‌باغ تحت کنترل این کشور توجیه کرد.

سرویس‌های امنیتی جمهوری آذربایجان گروهی از «خرابکاران» جدایی‌طلب ارمنی را به مین‌گذاری و ارتکاب عمل «تروریستی» متهم کردند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این انفجارها «هدف اصلی ارمنستان که خارج نکردن نیروهای مسلح خود از خاک جمهوری آذربایجان» و ادامه عملیات نظامی و معدنی است را آشکار کرد.

قره‌باغ کوهستانی که صحنه دو جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ و سپس در پاییز ۲۰۲۰ بوده، یکی از مین‌گذاری‌شده‌ترین مناطق در اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

انفجارهای مین به طور مرتب باعث تلفات و درگیری‌های مسلحانه در این منطقه می‌شود.

ایروان باکو را به افزایش عمدی یک بحران انسانی به منظور پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی با مسدود کردن گذرگاه لاچین متهم می‌کند. این گذرگاه، تنها جاده‌ای است که این منطقه کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند.

دو ماه پیش، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه ارزیابی کرده بود که جنگ جدید با آذربایجان «بسیار محتمل» است.

درگیری قبلی میان دو کشور منجر به شکست ارتش ارمنستان شد و ایروان مجبور شد مناطقی در قره باغ کوهستانی و اطراف آن را به باکو واگذار کند.

برای پایان دادن به این جنگ، توافق آتش‌بسی با میانجیگری روسیه امضا شد که شامل استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه بود، اما درگیری‌های مسلحانه از آن زمان تاکنون به طور مرتب در مرزهای قره‌باغ رخ داده است.

واکنش شدید اللحن اتحادیه اروپا

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این عملیات گفت که آذربایجان باید فورا عملیات نظامی خود را در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی متوقف کند.

وی در شبکه ایکس(توییتر سابق) افزود: «اقدامات نظامی آذربایجان باید فورا متوقف شود تا امکان گفت‌وگوی واقعی بین باکو و ارامنه قره‌باغ فراهم شود.»

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز حمله نظامی آذربایجان را محکوم کرد و خواستار توقف فوری آن شد.

آقای بورل همچنین در بیانیه‌ای گفت: «این تشدید درگیری نظامی نباید به‌عنوان بهانه‌ای برای تبعید مردم محلی استفاده شود.»

اتحادیه اروپا یک هیات نظارتی در مرز ارمنستان و آذربایجان ایجاد کرده و به‌عنوان میانجی بین دو کشور عمل می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین