|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۳۷۲۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
از سال ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون به مصر حمله کرد تا به امروز سرزمین‌های جهان اسلام از نقطه مبدأ اروپا بر اساس یک نگرش اروپامحور و در خطایی ادبی، در ادبیات سیاسی جهان به نام «خاورمیانه» شناخته می‌شود. این یک دیدگاه اروپامحور است که خاورمیانه، خاور نزدیک و خاور دور از مبدأ اروپا نام‌گذاری می‌شوند و این برای زمانی است که اروپا خود را مرکز و قلب قدرت عالم می‌دانست.

فارس نوشت: فرمانده کل سپاه گفت:‌ یک ائتلاف قدرتمند در عالم علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفته و وضعیت مقاومت بسیار متفاوت شده است.

سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش «نو جهان» که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول،‌ گفت: جوانان و نوجوانان انقلابی و ارزشمند، رویش‌های دل‌انگیز انقلابی اسلامی و پرچم‌داران ساخت آینده کشور هستند.

وی ادامه داد: موضوع این اجلاس بسیار کلیدی و برای آینده ایران و جهان اسلامی حیاتی است. من از جهان اسلام و یک جهان سختی‌کشیده از مفهوم جهان اسلام یک معنای متولدشده در ادبیات سیاسی عالم بعد از وقوع انقلاب اسلامی صحبت می‌کنم.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه در جنگ‌های جهانی، منطقه غرب آسیا میدان تاخت و تازه‌ای قدرت‌های جهان بوده است، تاکید کرد: دنیای اسلام یک حقیقت همیشه بالقوه، درخشان و قدرتمند بوده است؛ اما متأسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی این دنیا و ارزش‌های اقتصادی این جهان در تحولات قدرت (انرژی، نفت،گاز و تنگه‌های راهبردی مثل هرمز) همواره گرفتار راهبردهای توسعه‌طلبانه قدرت‌های استعماری عالم بوده است.

وی افزود: از سال ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون به مصر حمله کرد تا به امروز سرزمین‌های جهان اسلام از نقطه مبدأ اروپا بر اساس یک نگرش اروپامحور و در خطایی ادبی، در ادبیات سیاسی جهان به نام «خاورمیانه» شناخته می‌شود. این یک دیدگاه اروپامحور است که خاورمیانه، خاور نزدیک و خاور دور از مبدأ اروپا نام‌گذاری می‌شوند و این برای زمانی است که اروپا خود را مرکز و قلب قدرت عالم می‌دانست.

فرمانده کل سپاه، گفت: در منطق امروز انقلاب اسلامی که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بیان شد، این منطقه «غرب آسیا» است؛ بنابراین ما از امروز تلاش می‌کنیم که از عبارتی به نام خاورمیانه استفاده نکنیم.

پاسخ سردار سلامی به تهدید به ترور فرماندهان نظامی ایران از سوی رئیس موساد

وی با بیان اینکه همواره غرب آسیا و جهان اسلام میدان تلاقی راهبردهای نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قدرت‌های استکباری و استعمارگر جهانی بوده است، ادامه داد: در جنگ‌های جهانی این منطقه همواره میدان تاخت و تاز قدرت‌ها، تقسیم منافع و سرزمین بین قدرت‌های مسلط روزگار خود بوده است.

سرلشکر سلامی، بیان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، جهان از لحاظ سیاسی و ژئوپولیتیک بین آمریکا و شوروی تقسیم و یک نظام دو قطبی سیاسی بر جهان حاکم شد. این سیستم دو قطبی سیاسی بر اساس مدل هسته پیرامون شکل گرفت تا اینکه جرقه انقلاب اسلامی در مشرق‌زمین زده شد و خورشید آزادی مسلمانان از افق انقلاب اسلامی سر برآورد و با یک طلوع مواجه شدیم.

وی افزود: ما تا زمان وقوع انقلاب اسلامی با آوارگی مسلمانان در متن جغرافیای سیاسی آمریکا، شوروی، انگلیس و فرانسه مواجه بودیم. هویت مستقلی به نام جهان اسلام وجود نداشت و ثروت مادی و معنوی جهان اسلام توسط غربی‌ها غارت می‌شد و راهبرد غربی‌سازی تمام فضای جهان اسلام را در بر گرفته بود، ارزش‌های اسلامی غارت می‌شد و ارزش‌های مبتذل غربی جایگزین آن می‌شد.

نقشه دشمن برای تغییر میدان جنگ علیه ایران به روایت سردار سلامی /دشمن عقب نرفته و خاموش نشده است

فرمانده کل سپاه، عنوان کرد: دین‌زدایی، دین‌گریزی، محو هویت فرهنگی، و از بین بردن مجد و عظمت صاحبان تمدن اسلامی جزو مسائلی بود که تا قبل از انقلاب اسلامی سکه رایج سیاست‌های غربی‌ها به‌خصوص آمریکایی‌ها بود.

وی ادامه داد: نفت به یغما می‌رفت و ارتش‌های کشورهای مسلمان توسط آمریکا و شوروی ساخته می‌شد؛ ده‌ها هزار مستشار نظامی وظیفه ساخت این ارتش‌ها را به عهده داشتند و هر یک از این کشورها در جایگاه و موقعیتی از راهبرد آن‌ها قرار داشتند؛ به‌عنوان مثال ایران و عربستان سعودی به‌عنوان دو کشور مهم منطقه در قاب سیاست ستون‌های دوگانه نیکسون دیده می‌شد.

فرمانده کل سپاه با اشاره به سلطه آمریکا بر ایران در زمان رژیم گذشته، تاکید کرد: ایران زمان شاه یکی از ایالات ۵۱گانه ایالات متحده آمریکا می‌شد. اما یک ایالت منفصل. ما فاقد استقلال بودیم، شاه ما را در ایستگاه استراق سمعی که آمریکایی‌ها علیه شوروی در شمال کشورمان تاسیس کرده بودند، راه ندادند. او را ۱۵ دقیقه در جلوی درب نگهبانی متوقف کردند و سرانجام گفتند امکان بازدید وجود ندارد و این موضوع هماهنگ نشده است.

وی ادامه داد:‌ رضا شاه را انگلیسی‌ها از تهران به بوشهر منتقل و سپس از آنجا نیز با کشتی به موریس تبعید کردند. ژنرال آیرون ساید که یک نظامی بود شاه ایران را تعیین می‌کرد.

سرلشکر سلامی، تصریح کرد: تاریخ را بخوانید، تاریخ فقط بیان حوادث گذشته نیست بلکه آیینه‌ای است برای دیدن رخسار و سیمای آینده یک جامعه و هیچ جامعه‌ای را نمی‌توان از تاریخ گذشته خود جدا کرد، انقطاع وجود ندارد چون زمان یک تابع پیوسته است.

وی افزود: ما و بقیه دنیای اسلام این گونه بودیم، شما وقتی به مصر رجوع کنید، سادات را مشاهده می‌کنید، در عراق مربوط به شوروی، در هر نقطه‌ای از جهان اسلام شما یک تقسیم سیاسی را مشاهده و استقلال را مشاهده نمی‌کنید. فلسطینی‌ها نیز آواره بودند، این جهان قبل از انقلاب اسلامی است.

فرمانده کل سپاه، گفت: وقتی انقلاب اسلامی که امام آن را انفجار نور نامید، ظاهر شد، صحنه سیاسی جهان تغییر کرد، نظم سیاسی ساخته قدرت‌ها به هم ریخت.

وی ادامه داد: فرار از مدار جاذبه سیاسی آمریکای آن روز غیر ممکن بود، آمریکای آن روز ۴۰ درصد ثروت جهان را تولید می‌کرد و از آن روز تا به همین امروز ۵۰ درصد قدرت نظامی کل جهان را در اختیار دارد و داشت. یک نظام مسلط بر نهادهای بین المللی با یک سطح گسترش سیاسی فوق العاده در منطقه، تمام نقاط اقتصادی و گره‌های ژئوپلیتیک عالم در اختیار او بود.

سرلشکر سلامی، گفت: امام در این فضا ایران را از سیطره غرب به خصوص آمریکا نجات داد و یک الگوی جدید از حاکمیت دینی را فراروی همه مسلمانان قرار داد که بعد وقتی دشمنان هراس داشتند که این مدل موفق تکثیر شود و به تدریج بقیه سیمای جهان اسلام به این پدیده شگفت انگیز بپیوندد و فضای تنفس سیاسی آمریکا در دنیای اسلام تنگ شود و آن موازنه ژئوپلیتیک بین آمریکا و شوروی بر هم بخورد و شوروی هم از ترس اینکه فریادهای انقلابی اسلام، بخش‌های مسلمان نشین او را در بر بگیرد، همه با هم به عنوان لبه‌های تیغه‌های یک قیچی در حالی که در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کردند، برای برش‌دادن یک واقعیت جدید به نام اسلام و انقلاب، با هم متحد شدند.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی محصول مشارکت راهبردی بین آمریکا، شوروی، اروپا و کشورهای مرتجع غرب حاکم بر جهان اسلام به‌خصوص در حاشیه جنوبی خلیج فارس و غرب ایران بود.

فرمانده کل سپاه با اشاره به جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی، تصریح کرد: وقتی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، یورش همه‌جانبه غرب که واکنش سخت نظام سلطه به انقلاب بود، شکل گرفت و ملت ایران در تنهایی، انزوا، محاصره، تحریم و نابرابری نظامی قدرتمند جهانی بی‌سابقه با بزرگترین، طولانی‌ترین و نابرابرترین جنگ جهانی جهانی تاریخ مواجه شد؛ جنگی که بین ائتلافی از همه قدرت‌ها و یک کشور تنها و تازه به استقلال رسیده که هنوز سازه‌های سیاسی و ساختارهای دفاعی و اقتصادی آن شکل نیافته بود، واقع شد.

وی افزود: با ایثار و استقامت رزمندگان و شهیدان ما حتی یک میلی‌متر مربع از خاک مقدس کشورمان در آن جنگ نابرابر و بی‌سابقه‌ جهانی جدا نشد. درحالی‌که ایران نقطه تمرکز تمام آتش‌ها بود، هرچه قدرت نظامی، فشار سیاسی، اطلاعاتی، عملیات روانی، جنگ تبلیغاتی در جهان انباشته شده بود، علیه ما بسیج شده بودند تا این ملت را از انقلاب خود پشیمان کنند.

سرلشکر سلامی، گفت: جهان قدرتمند آن روز نمی‌توانست طلوع یک حقیقت نورانی به نام اسلام را بپذیرد؛ زیرا می‌دانست شعاع‌های تأثیر شعارهای انقلاب فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران، اقصی‌نقاط جهان را درمی‌نوردد و به تدریج جرقه‌های گسترش انقلاب در سایر بلاد اسلامی زده و ضلع جدیدی از قدرت به هندسه جهانی اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسلام امروز به‌عنوان‌ یک رکن از قدرت در جهان ظهور کرده است، اظهار کرد: روند صعود و منحنی قدرت مسلمانان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز تصاعدی است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروزه انقلاب اسلامی در شرق دریای مدیترانه و شمال دریای سرخ در حال مقابله با دشمنان است، افزود: جغرافیای انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرده و ما قدرت‌های مکمل زیادی همچون حزب‌الله لبنان داریم که می‌تواند معادلات سیاسی و امنیتی را در آن منطقه تعیین کند. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ آثاری از مقاومت در فلسطین مشهود نبود، اما امروز گروه‌های جهادی فلسطین تمام سرزمین‌های اشغالی را نقطه تقابل آتش‌ها قرار دادند و صهیونیست‌ها خواب راحت ندارند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۳۰ عملیات مسلحانه در کرانه باختری علیه صهیونیست‌ها انجام می‌شود، گفت: کسانی که در گذشته با سنگ می‌جنگیدند، امروز دارای موشک و پهپاد و قدرت نظامی قوی هستند.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با انزوا، جنگ داخلی، تجزیه سیاسی و اعتراضات اجتماعی و نبردهای امنیتی درگیر است، افزود: یک ائتلاف قدرتمند در عالم علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفته و وضعیت مقاومت بسیار متفاوت شده است.

فرمانده کل سپاه در پایان به وضعیت کنونی آمریکا اشاره کرد و با بیان اینکه قدرت آمریکایی‌ها به معنای واقعی رو به زوال است، یادآور شد: آمریکایی خود اعتراف کردند که رو به زوال هستند و شاخصه‌های سیطره خود را از دست داده‌اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین