|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۳۷۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶
در ۲۰ فروردین امسال اعضای هیات‌‎‌های سعودی و عمانی به صنعا، پایتخت یمن رفتند تا به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس دائمی با رهبران حوثی‌ها گفت‌وگو کنند.

منابع دولتی و دیپلماتیک خبر داده‌اند که هیاتی از حوثی یمن، قرار است به عربستان سعودی سفر کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از بی بی سی، این اولین‌ سفر یک هیات حوثی به عربستان پس از آغاز عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن خواهد بود.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به حوثی‌های یمن اعلام جنگ داد و با آنها وارد جنگی هشت ساله شد.

از سال گذشته میلادی علی‌رغم عدم تمدید آتش‌بس بین دو طرف، درگیری عمده‌ای بین آنها رخ نداد و علاوه بر آن، اقدامات اعتمادسازی متعددی انجام گرفته است.

یک مقام دولت یمن به خبرگزاری فرانسه گفته است: «تدارکات برای حضور و دیدار هیات مذاکره کننده حوثی‌ها از ریاض در ۷۲ ساعت آینده در حال انجام است».

منابع دیپلماتیک غربی و حوثی‌های یمن این خبر را تایید کرده‌اند.

یمن از سال ۲۰۱۵ و تصرف بخش وسیعی از مناطق غربی این کشور از جمله پایتخت توسط حوثی‌ها شاهد جنگ داخلی بوده است. دولت قانونی یمن پس از سقوط صنعا به شهر عدن منتقل شد.

در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر که سه چهارم جمعیت این کشور می‌شود، به کمک بشردوستانه نیاز دارند.

در ۲۰ فروردین امسال اعضای هیات‌‎‌های سعودی و عمانی به صنعا، پایتخت یمن رفتند تا برای آتش‌بس دائمی با رهبران حوثی‌ها گفت‌وگو کنند

پس از توافق ایران و عربستان سعودی برای از سر گیری روابط در زمستان سال گذشته خورشیدی، مذاکرات صلح بین یمن و عربستان سعودی با سرعت بیشتری از سر گرفته شد.

شماری از تحلیل‌گران معتقدند بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی، احتمالا به پایان جنگ هشت ساله در یمن کمک خواهد کرد.

در ۲۰ فروردین امسال اعضای هیات‌‎‌های سعودی و عمانی به صنعا، پایتخت یمن رفتند تا به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای آتش‌بس دائمی با رهبران حوثی‌ها گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات نشانه مثبتی برای پایان دادن به جنگ ویرانگر بود زیرا مذاکره‌کنندگان سعودی و عمانی با حوثی‌ها در شهری که تحت کنترل حوثی‌هاست گفت‌وگو کردند.

پس از این مذاکرات مبادله اسیران جنگی دو طرف با موفقیت انجام پذیرفت.

وال‌استریت ژورنال پس از توافق ایران و عربستان در گزارشی نوشته بود: «ایران پذیرفته است که از حملات شبه نظامیان حوثی در یمن علیه عربستان سعودی حمایت نکند.»

اعدام دو نظامی در عربستان

همزمان با این خبر، رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که دو نظامی در عربستان به اتهام خیانت اعدام شده‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که این دو افسر که یک خلبان و یک گروهبان بوده‌اند، به دلیل جرائمی از جمله عدم حفاظت منافع ملی و شرافت نظامی به اعدام محکوم شده بودند.

عربستان می‌گوید که این دو فرد که در سال ۲۰۱۷ دستگیر شده بودند به جنایات خود اعتراف کرده بودند.

در آن زمان، ارتش عربستان سعودی عمیقاً درگیر جنگ در یمن بود، جایی که رهبری ائتلافی علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران را بر عهده داشت.

عفو بین‌الملل می‌گوید در سال جاری تاکنون صد نفر در عربستان سعودی اعدام شده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین