|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۳۷۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
این ۶ میلیارد دلار قرار است ابتدا به سوییس و سپس به حساب‌های بانکی محدودشده در قطر منتقل شوند. پیشتر، منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته بودند که ظاهرا قطر به طور مستقیم، از این حساب‌ها هزینه امور بشردوستانه و غیرتحریمی ایران را پرداخت خواهد کرد و آمریکا نیز بر نحوه هزینه شدن آن نظارت خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری به سوالاتی درباره نحوه نظارت بر استفاده ایران از پول‌های آزادشده از کره جنوبی و حضور رییس جمهور ایران در مقر سازمان ملل برای شرکت در نشست مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی پاسخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور و نحوه هزینه شدن آن‌ها از سوی ایران با توجه به پابرجا بودن تحریم‌های آمریکا، با اشاره به انتقال پول‌های آزادشده ایران از کره جنوبی به قطر مدعی شد، «اعتماد کردن به ایرانی‌ها چیزی است که آمریکا به چند دلیل تمایلی به آن ندارد و به همین دلیل این حساب‌های(محدودشده) را در نظر گرفت و سازوکارهایی برای اشراف داشتن به نحوه هزینه شدن این‌ پول‌ها و نظارت بر آن تعیین کرد».

بر اساس گزارش ایسنا، میلر مدعی شد که آمریکا در صورت هزینه شدن این پول‌ها برای امور "غیربشردوستانه" اقدام خواهد کرد.

وی همچنین گفت، نمی‌تواند جزئیات دقیق مربوط به تبادل پول‌های آزادشده ایران از کره جنوبی و از طریق کشورهای اروپایی به حساب‌های بانکی در قطر را ارائه کند اما انتظار می‌رود که «طی چند روز آتی» این پول‌ها به مقصد نهایی برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: «ما کاملا بر این حساب‌ها اشراف و نظارت داریم و توانمندی آن را داریم که اگر ایرانی‌ها تلاش کنند اقدامی خلاف توافق و خلاف تحریم‌های ما انجام دهند، آن‌ها را مسدود کنیم. درباره جزئیات فنی آن صحبتی نمی‌کنم اما کاملا توافق کردیم که می‌توانیم دسترسی آن‌ها به این حساب‌ها را قطع کنیم».

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره جنوبی که درآمد فروش نفتی ایران بود، به عنوان بخشی از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و با میانجیگری قطر انجام شد.

این ۶ میلیارد دلار قرار است ابتدا به سوییس و سپس به حساب‌های بانکی محدودشده در قطر منتقل شوند. پیشتر، منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته بودند که ظاهرا قطر به طور مستقیم، از این حساب‌ها هزینه امور بشردوستانه و غیرتحریمی ایران را پرداخت خواهد کرد و آمریکا نیز بر نحوه هزینه شدن آن نظارت خواهد داشت.

قطر همچنین محل تبادل پنج جاسوس آمریکایی زندانی در ایران که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند با پنج شهروند زندانی ایران در آمریکا خواهد بود.

تازه‌ترین گام آمریکا برای انتقال این پول‌ها از کره جنوبی، صدور معافیت تحریمی برای ایران بوده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این و در واکنش به گزارش رسانه‌ها درباره نحوه مصرف این دارایی‌ها توسط ایران گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران با این دارایی‌ها و منابع مالی رفع انسداد شده، می‌تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کرده و از آن به صورت کامل استفاده کند. این مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و هیچ ارتباطی با موضوعات دیگری تحت عنوان غذا و دارو ندارد و اظهارات رسانه‌ای از این دست فاقد هرگونه ارزش است».

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، وی در پاسخ به سوالی درباره ورود ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و استقبال از ایشان در اندیشکده‌هایی مانند شورای روابط خارجی که با مطرح کردن ادعاهای حقوق بشری همراه بود، گفت: ما به عنوان کشور میزبان(سازمان ملل) تعهد داریم که پذیرای نمایندگان دیگر کشورها باشیم، فارغ از این که چه تفکری درباره سیاست‌هایشان داریم. به دلیل تعهداتمان این روال ثابت بوده است.

متیو میلر با ادعاهایی بی‌پایه و اساس علیه رییس جمهور ایران گفت: «درباره میزبانی رییس جمهور ایران توسط این اندیشکده در نیویورک، به طور خاص صحبتی نمی‌کنم. آن‌ها یک تشکیلات مستقل هستند که تصمیمات خودشان را اتخاذ می‌کنند اما وقتی هر سازمانی میزبان چنین چهره‌ای است که پیشینه‌ای طولانی در دروغ‌پراکنی و مطرح کردن ادعاهایی نادرست دارد، فقط از آن‌ها می‌خواهیم به دقت مراقب اظهاراتش باشند، از پاسخگو کردنش اطمینان یابند و همچنین اطمینان حاصل کنند که اعضایشان به اطلاعات درست و دقیق دسترسی داشته باشند».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین