|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۳۷۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
قائم مقام دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطر نشان کرد: روسیه به مجرد اینکه تحت تحریم‌های اروپا قرار گرفت؛ حدود ۴۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه را حذف کرد؛ چراکه معتقد بود با همه‌ی آن‌ استاندادها نمی‌توانیم تولید و عرضه خودرو داشته باشیم، فلذا قیمت هم بالا خواهد رفت.

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران با تاکید بر اینکه عمر مفید خودروها در همه‌ی دنیا پنج سال، خودروهای تولید سال ۱۳۹۰ به قبل را فاقد کارایی لازم دانسته و معتقد است که سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد و با تبیین استانداردهای لازم مطابق با شرایط جامعه، به فکر طراحی تولید محصولات جدید با پلتفرم‌های جدید باشد.

به گزارش ایسنا، شب گذشته (یکشنبه شب)، محمدحسن شجاعی‌فرد با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در رابطه با ایمنی کیفیت خودروها، اظهار کرد: موضوعی که متاسفانه از نگاه استاندارد در آن دارای مشکل هستیم، این است که استاندارد در دنیا مطابق نیاز جامعه و منطقه طراحی می‌شود؛ بطور مثال اگر در کشوری آفتاب و نور کم است، روشن بودن چراغ (DAYLIGHT) را استاندارد تلقی می‌کنند اما در کشور ما که آفتاب در همه سال‌ها داریم، استاندارد (DAYLIGHT) چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند اما جزو استانداردهای ۸۵گانه است و برای برخی خودروهای ما نیز لحاظ می‌شود.

وی افزود: ۸۰ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ تولید شده که از این میزان بالای ۶۰ درصد، ۸۵ استاندارد اروپا را نداشتند؛ اما از سوی دیگر ما استانداردهای غیرضروری همچون نمایش فشار باد لاستیک را ضروری می‌کنیم اما از چالش‌های دیگر غفلت می‌شود؛ در حقیقت باید شرایط را در نظر گرفت و متناسب  باید به استاندارهای ضروری‌تر متناسب با شرایط کشور  و نیاز، استانداردها را اعمال کنیم. تصادف در کشور ما آمار بالایی دارد و اقدامی خوبی که سازمان استاندارد انجام داده، این است که تست عابر پیاده را جزو استانداردهای ضروری دانسته است.

قائم مقام دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطر نشان کرد: روسیه به مجرد اینکه تحت تحریم‌های اروپا قرار گرفت؛ حدود ۴۰ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه را حذف کرد؛ چراکه معتقد بود با همه‌ی آن‌ استاندادها نمی‌توانیم تولید و عرضه خودرو داشته باشیم، فلذا قیمت هم بالا خواهد رفت.

در دنیا، خودروی اقتصادی حرف اول را می‌زند

شجاعی‌فرد تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد باید یک مرکز استراتژیک داشته باشد تا استانداردهای لازم مطابق با شرایط جامعه را تعریف و تببین کند. نکته مهم این است که به‌هر حال در دنیا خودروی اقتصادی حرف اول را در جمعیت بالا می‌زند. ۸۰ درصد بازار ایران را خودروهای زیر ۶۰۰۰ دلار تشکیل  داده است و بیش از آن، معمولا مشتری ندارد؛ حال اگر برخی استانداردها را اضافه و همه ۸۵ گانه را رعایت کنیم، نه‌تنها کمکی به ایمنی نخواهد کرد، بلکه حداقل ۱۵۰۰ دلار به قیمت خودروها اضافه خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران، تصریح کرد: وقتی خودرویی با پلتفرم ۴۰ سال پیش  را با تغییر نام، می‌خواهیم استانداردها را پاس کند، قطعاتی باید به آن اضافه کرد که در نتیجه وزن این خودرو بالا می‌رود و دچار چالش‌های بیشتر می‌شود (وزن که افزایش پیدا می‌کند، مصرف سوخت و آلایندگی هم بیشتر می‌شود) و استاندارد را هم پاس می‌کند؛ همچون پراید که ۱۰ سال پیش پاس کرد.

وی ادامه داد: در دنیا که به دنبال خودروی اقتصادی هستند باید سه مولفه وزن کم، قیمت پایین و کیفیت بالا را داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان یک پلتفرم قدیمی را مشمول استاندارد کرد، از این رو که آن را اصلاح کرده‌ایم. در حقیقت باید کاری کنیم که طراحی تولید محصول جدید داشته باشیم؛ نه‌اینکه خودرویی در ظاهر حذف شود اما چندی بعد با یک نام جدید مجدد وارد بازار شود.

این عضو هیات علمی دانشکده خودرو تاکید کرد: در همه دنیا عمر مفید خودرو پنج سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است؛ حال با اغماض هفت سال و نهایتا ۱۰ سال است؛ بنابراین هرچه خودرو از سال ۱۳۹۰ به‌قبل (به‌ویژه خودروهای با پلتفرم قدیم) داریم، دارای کیفیت نیستند و کارایی لازم را ندارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین