|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۳۷۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
پافشاری بر چنین شروطی موجب فروپاشی کابینه تندرو نتانیاهو می‌شود که توسط گروهی از یهودیان راست افراطی نژادپرست رهبری می‌شود که امثال آنها قبلا از قدرت امنیتی در اسرائیل برخوردار نبودند. این مسئله شهروندان اسرائیل را در مقابل دو گزینه قرار می‌دهد: الحاق یا عادی‌سازی روابط با مهم‌ترین کشور اسلامی که دروازه‌ای به کشورهای اسلامی بزرگ دیگری مثل اندونزی و مالزی است.

ایسنا: روزنامه نگار مشهور آمریکایی در روزنامه نیویورک تایمز به جو بایدن و محمد بن سلمان نسبت به قبول کردن معامله عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان هشدار داد.

توماس فریدمن، روزنامه نگار مشهور آمریکایی در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز خطاب به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نوشت: نگذارید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شما را کودن فرض کند. عادی‌سازی روابط با یک کابینه غیرعادی اسرائیلی محال است. اسرائیل هرگز همپیمان با ثباتی برای آمریکا یا شریکی برای عربستان نخواهد بود. نتانیاهو هیچگونه امتیازی به فلسطینی‌ها نمی‌دهد و در نتیجه آمریکا و عربستان باید خواهان اقدامات واقعی مثل انتقال مالکیت بخشی از مناطق «ج» به فلسطینی‌ها و متوقف کردن ساخت و ساز در شهرک‌ها و مشروعیت بخشی به کانون‌های شهرک سازی و ایجاد شهرک‌های جدید شوند و باید هدف این معامله اجرای راهکار تشکیل دو دولتی باشد.

وی گفت: پافشاری بر چنین شروطی موجب فروپاشی کابینه تندرو نتانیاهو می‌شود که توسط گروهی از یهودیان راست افراطی نژادپرست رهبری می‌شود که امثال آنها قبلا از قدرت امنیتی در اسرائیل برخوردار نبودند. این مسئله شهروندان اسرائیل را در مقابل دو گزینه قرار می‌دهد: الحاق یا عادی‌سازی روابط با مهم‌ترین کشور اسلامی که دروازه‌ای به کشورهای اسلامی بزرگ دیگری مثل اندونزی و مالزی است.

فریدمن به دیدار سفیر رژیم صهیونیستی در رومانی با رهبر حزب راستگرای افراطی در بخارست با دستور الی کوهن، وزیر خارجه این رژیم و با مشارکت یوسی داگان، رهبر شهرک نشینان در کرانه باختری اشاره و اعلام کرد: اسرائیل برای چندین سال این حزب را به دلیل به رسمیت نشناختن هولوکاست تحریم کرده بود. این دیدار به دنبال تلاش‌های داگان برای تقویت روابط اسرائیل با احزاب راستگرای اروپایی جهت قانع کردن آنها به حمایت از شهرک‌ها در کرانه باختری صورت گرفت.

فریدمن گفت: نتانیاهو و متحدانش در تلاشند تا با احزاب افراطی در اروپا که به شهرک سازی‌ها اهمیت نمی‌دهند، جایگزینی برای حمایت دیپلماتیک آمریکا بسازند. اکنون نقش مطلوب دیپلمات‌های آمریکایی و ارتش آمریکا و سازمان‌های یهودی در این کشور نجات اسرائیل از تهدید داخلی است که کابینه نتانیاهو دلیل آن است. کابینه کنونی دیگر همپیمان مورد اعتماد آمریکا نیست.

وی هشدار داد که نتانیاهو از طریق این معامله هیچ امتیازی به فلسطینی‌ها نمی‌دهد و برای بهره‌برداری از آن جهت الحاق کرانه باختری و تحقق رویای همپیمانانش تلاش می‌کند.

فریدمن گفت: باید ائتلاف حاکم اسرائیل را متوقف کرد. مهم‌تر از آن نیز توقف این معامله ناخوشایند است که احتمالا نتانیاهو از طریق آن می‌تواند دادگاه عالی اسرائیل را نابود کرده و در عادی‌سازی روابط با عربستان پیروز شود و بهای اندکی به فلسطینی‌ها بدهد. تندروهای دولت وی می‌توانند همچنان اسرائیل را به بدتر از این وضعیت و به جهنم بکشانند. باید این مسئله متوقف شود. این معامله‌ای نیست که بایدن بتواند آن را بخشی از میراث خود کند. معامله‌ای نیست که پایه و اساس مستحکمی برای شراکت استراتژیک میان عربستان و اسرائیل باشد. باید به این معامله "نه" گفت. در غیر این صورت شرم آور خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین