|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۳۷۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشت از سوچی به خبرنگاران گفت که در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سوچی، در مورد مسائل انرژی گفتگو کردند.

رئیس جمهور ترکیه عنوان داشت: خواسته‌های روسیه درخصوص قرارداد غلات شامل بیمه کشتی‌ها و گنجاندن بانک کشاورزی روسیه در سیستم سوئیفت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشت از سوچی به خبرنگاران گفت که در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سوچی، در مورد مسائل انرژی گفتگو کردند.

وی افزود: طرفین پروژه‌های مختلفی را برای انتقال منابع انرژی به اروپا و جهان از طریق خاک ترکیه اجرا خواهند کرد. مانند مرکز مالی خود در استانبول، ما برنامه‌ای برای ایجاد یک هاب گاز طبیعی مشابه مراکزی که در لندن و هامبورگ برای انواع خاصی از تجارت ایجاد شده‌اند، داریم. با سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر انجام دادیم، کشورمان را به یک مرکز گاز طبیعی تبدیل خواهیم کرد.

اردوغان افزود: ما این طرح را با روسیه در میان خواهیم گذاشت. ما می‌خواهیم کشورمان را به چنین مکانی تبدیل کنیم.

او به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم چنین مرکزی را نه تنها برای گاز طبیعی، بلکه برای صنایع انرژی و معدن ایجاد کنیم. ما می‌خواهیم مرکزی با اهداف گسترده ایجاد کنیم. این مرکز جدید می‌تواند در یکی از بلوک‌های مرکز مالی ترکیه در آتاشهیر ایجاد شود.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که قصد دارد درباره توافق غلات با گوترش، دبیرکل سازمان ملل در حاشیه مجمع عمومی این سازمان گفتگو کند.

او گفت: ازسرگیری ابتکار غلات دریای سیاه یک اولویت برای کل جهان است. ما در این زمینه با سازمان ملل در تماس نزدیک هستیم. همانطور که می‌دانید مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری برگزار خواهد شد. ما جلساتی را در آنجا برگزار خواهیم کرد. با گوترش همچنین درباره این موضوعات گفتگو خواهیم کرد. سازمان ملل پیشنهاد کرده است که یک مکانیسم میانجی‌گری برای پرداخت هزینه غذای روسی و بیمه کشتی‌های روسی ایجاد کند.

رئیس جمهور ترکیه عنوان داشت: خواسته‌های روسیه درخصوص قرارداد غلات شامل بیمه کشتی‌ها و گنجاندن بانک کشاورزی این کشور در سیستم سوئیفت است.

او تاکید کرد: مواضع ترکیه در قبال جنگ جاری در اوکراین صریح است. از روز اول ما همیشه طرفدار صلح، گفتگو و دیپلماسی بوده‌ایم. ما تلاش زیادی برای جلوگیری از خونریزی بیشتر انجام داده‌ایم. ما تلاش کرده‌ایم به این نتیجه برسیم که هر دو طرف با هم دیدار کنند. متأسفانه جنگ که 1.5 سال است ادامه دارد هنوز ادامه دارد. هیچ چشم‌اندازی برای صلح وجود ندارد.

اردوغان درباره رخدادهای کرکوک عراق گفت: ترکمن‌ها اهل کرکوک هستند، منطقه‌ای که فرهنگ‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند و اجازه نمی‌دهیم صلح در آنجا به هم بخورد.

او همچنین تاکید کرد: عشایر عرب در دیرالزور مالک آن مناطق هستند و کارگران کردستان و یگان‌های حفاظت (YPG) سازمان‌های تروریستی هستند.

اردوغان گفت: هر سلاحی که در اختیار سازمان‌های تروریستی قرار می‌گیرد، به ادامه خونریزی در منطقه کمک می‌کند و تمامیت ارضی عراق و سوریه را برهم می‌زند.

وی افزود: اسد از راه دور گام‌های برداشته شده در چارچوب فرمول ترکیه-روسیه-ایران-سوریه در مورد عادی سازی آنکارا و دمشق را دنبال می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین