|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
کد خبر: ۳۷۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۴
غفاری در پاسخ به سؤالی در مورد تغییر شرایط اجتماعی در طی سال‌های اخیر، عنوان کرد: حتی اگر طبق ادعا، شرایط جامعه ایران عوض شده باشد، قانون که مبتنی بر شرع مقدس است عوض نشده و به قوت خود باقی است و نمی‌شود قانون را مورد بی توجهی قرار داد. از سوی دیگر، بحث دیوارکشی نیز که برخی آن را به عمد مطرح می‌کنند، نوعی تغییر و تحریف واقعیت و دروغ است.


معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه ابلاغیه این دانشگاه در مورد تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها چیز جدیدی نیست و قبلا هم این قانون وجود داشته است، گفت: وقتی یک قانون وجود دارد، تا زمانی که تغییر نکرده، به قوت خود باقی است. اگر مورد غفلت قرار گیرد، طبیعی است که باید آن را یادآوری کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی، ابوالفضل غفاری با اشاره به ابلاغیه معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد به دانشکده‌ها برای تفکیک جنیسیتی دانشجویان در کلاس‌های درس، اظهار کرد: در تفسیر نامه مذکور، سوء تعبیر عمدی یا بی‌دقتی سهوی رخ داده است. بند اول پیوست مدنظر صرفاً به این نکته اشاره می‌کند که دانشجویان "در کلاس‌ها" در دو ردیف جداگانه بنشینند (که در متن نامه نیز واژه "در کلاس ها" استفاده شده است). تفکیک جنسیتی "در کلاس ها" با تفکیک جنسیتی "کلاس‌ها" متفاوت است. اما افرادی که دنبال اغراض خاصی بودند نه به این نکته نگارشی توجه کردند و نه به پیوست نامه. همچنین برخی عنوان کردند این نامه مختص یک دانشکده خاص است، در حالی که تمام دانشکده‌ها این نامه را دریافت کردند.

وی افزود: به رغم اینکه ما به دنبال تفکیک جنسیتی در دانشگاه نیستیم ، اما بد نیست مخالفان بدانند که تفکیک جنسیتی در سطح مدارس جوامعی که مدارس مختلط داشته و دارند بحث جدیدی نیست. اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، بحث امتیازات و ضعف‌های مدارس تک‌جنسیتی مطرح شده است و اینکه تفکیک جنسیتی بر پیشرفت تحصیلی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد مورد پژوهش های متعدد قرار گرفته است و کتب و مقالات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه این ابلاغیه چیز جدیدی نیست و قبلا هم این قانون وجود داشته است، خاطرنشان کرد: وقتی یک قانون وجود دارد، تا زمانی که تغییر نکرده، به قوت خود باقی است. اگر مورد غفلت قرار گیرد، طبیعی است که باید آن را یادآوری کرد. این موضوع را به من منعکس کردند که بعضی دانشجویان خواسته یا ناخواسته رعایت نمی‌کنند و استادان هم نمی‌دانند باید چه موضعی بگیرند. چون برخی از استادان یا مدیران دانشکده‌ها نمی‌دانستند که در برابر دانشجویان بی‌توجه باید چه کاری انجام دهند و مشکلاتی به وجود می‌آمد، این اطلاع‌رسانی انجام و به پیوست آن ارجاع داده شد.

غفاری در پاسخ به سؤالی در مورد تغییر شرایط اجتماعی در طی سال‌های اخیر، عنوان کرد: حتی اگر طبق ادعا، شرایط جامعه ایران عوض شده باشد، قانون که مبتنی بر شرع مقدس است عوض نشده و به قوت خود باقی است و نمی‌شود قانون را مورد بی توجهی قرار داد. از سوی دیگر، بحث دیوارکشی نیز که برخی آن را به عمد مطرح می‌کنند، نوعی تغییر و تحریف واقعیت و دروغ است. قوانین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دین رسمی کشور، یعنی اسلام و تشیع است. پشتوانه مطلبی که گفته شده، دستورات دینی است که خطر و تهدیدی برای کسی ندارد و کاملاً با عقل، فطرت و وجدان بشر هماهنگ است.

وی ادامه داد: در روابط بین دو جنس، دو موضوع اهمیت زیادی دارد؛ یکی رعایت پوشش و حجاب و دیگری رعایت حریم که برای حفظ سلامت دانشگاه است. هر دو پشتوانه دینی دارند و کمک می‌کنند که دانشگاه مسیر اصلی خود را داشته باشد و به حاشیه نرود. می‌توانیم تجربه کشورهای دیگر را که آزادی‌های بی‌حدوحصری دارند بررسی کنیم و ببینیم آیا حریمی برای روابط در محیط دانشگاه تعریف شده است یا خیر؟

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: کسانی که در این قضیه به دنبال یارکشی هستند، در واقع قوانین اسلامی را به گونه‌ای تحریف می‌کنند که با عقل منافات داشته باشد و به همین دلیل است که جدا نشستن دانشجویان دختر و پسر را با دیوارکشی همراه می‌کنند تا واقعیت را تغییر دهند. اگر چنین چیزی در ذهن قانون‌گذاران بود، از سال ۶۶ تا الآن باید عملی می شد، در حالیکه کوچکترین چیزی به این قانون اضافه نشده است. صحبت از رعایت حریم بین دو جنس، با عقل سلیم و فطرت الهی و وجدان بیدار بشری سازگار است و فقط با نفس اماره برخی آقایان و خانم ها هماهنگ نیست.

غفاری در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه اجرای این ابلاغیه، بیان کرد: حراست دانشگاه نقشی در اجرای این مصوبه ندارد. بلکه نقش اصلی را خود دانشجویان دارند. دانشجوی وظیفه‌شناس که با هدف رشد، تحصیل و کسب توانمندی وارد دانشگاه شده است، یک فرد رشدیافته است که اگر در محیط دانشگاه، قانونی مطرح باشد، به آن عمل می‌کند، حتی اگر آن را دوست نداشته باشد و با آن موافق نباشد.

 وی افزود: اگر دانشجو قانون را رعایت نکند، استاد به عنوان رهبر کلاس وظیفه دارد تذکر دهد و اعمال نظارت داشته باشد. استادان محترم موظف هستند نقش انسانی و تربیتی خود را ایفا کنند و اگر تذکری را لازم بدانند، آن را انجام دهند.

آمادگی داریم حرف‌های دانشجویان را بشنویم

معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی همچنین در خصوص ترویج گفت‌وگو در دانشگاه اظهار کرد: ما بسیار تلاش کردیم که فضای گفت‌وگو را در دانشگاه فراهم کرده و این فضا را حفظ کنیم. برگزاری چندین نوبت تریبون آزاد، نشست‌های گفت‌وگومحور با دانشگاهیان و مدیران سطح شهر، طرح دریافت نظرات دانشجویان در مورد «دانشگاهی که من دوست دارم»، به‌کارگیری یک کارشناس با مدرک دکترا برای کرسی‌های آزاداندیشی و تدوین مرام‌نامه اخلاق گفت‌وگوی دانشگاهی از جملۀ این تلاش‌ها هستند.

غفاری ادامه داد: به‌رغم تمام این تلاش ها، ‌باز هم ممکن است دانشجویان حرف‌هایی زده باشند که ما نشنیده باشیم. ادعا نمی‌کنیم که هرچه دانشجویان گفته‌اند، ما شنیده‌ایم و در جریان هستیم. ما همیشه آمادگی این را داریم که حرف‌های دانشجویان را بشنویم و با نگاه دانشگاهی به آن‌ها بپردازیم.

وی در پایان درباره علت تعطیلی دو هفتۀ ابتدای ترم تحصیلی امسال، عنوان کرد: در هفته‌های انتهای شهریور، با توجه به وفات پیامبر(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع)، اوج شلوغی در مشهد است و در آن زمان، بسیاری از دانشجویان برای تهیۀ بلیت دچار مشکل می‌شوند. همچنین شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت امام زمان(ع) را داریم که شلوغی مشهد ادامه دارد و تعطیل است. ممکن است به دلیل این تعطیلی‌ها، کلاس های حضوری در ابتدای ترم دچار ریزش شود؛ اما اگر کلاس ها مجازی باشد، هرکسی از شهر و منزل خود می‌تواند در کلاس‌ها شرکت کند و هیچ بهانه ای وجود ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین