|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۳۷۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در واکنش به حملات پهپادی اوکراین در روز چهارشنبه گفت که روسیه در حال پیگیری است تا منشأ شلیک این پهپادها را با هدف جلوگیری از «چنین حملات عظیمی» در آینده، شناسایی کند.

پهپادهای اوکراینی بامداد چهارشنبه هشتم شهریور در یکی از گسترده‌ترین حملات هوایی به خاک روسیه شش منطقه در عمق خاک این کشور را هدف گرفتند. در این میان، یک پایگاه هوایی روسیه که آشیانه هواپیماهای باربری نظامی بود نیز هدف حملات کی‌یف قرار گرفت.

وزارت خارجه روسیه تهدید کرد که این حملات اوکراین «بدون مجازات نخواهد ماند» و همچنین گفت که پهپادهای اوکراینی قادر نبودند «بدون کمک غرب» چنین عمقی از قلمرو روسیه را هدف بگیرند.

حملۀ پهپادهای اوکراینی در شرایطی صورت گرفته که کی‌یف ماه‌هاست آماج شدیدترین حملات هوایی روسیه قرار دارد. تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین که کرملین از آن به عنوان «عملیات ویژه نظامی» نام می‌برد، روز چهارشنبه وارد پانصد و پنجاه‌وسومین روز خود شد.

مقام‌های روسیه مناطق هدف قرار گرفته در بامداد چهارشنبه را به‌ترتیب پسکوف،‌ بریانسک، کالوگا، اورلوف، ریازان و برخی نواحی مسکو، پایتخت، اعلام کردند.

مسکو می‌گوید تمام حملات صورت گرفته به خاک روسیه را خنثی کرده است. مقام‌های روسیه عموماً حملات پهپادهای اوکراینی را «ناموفق» می‌خوانند، بدون این‌که شدت تخریب روی زمین را در نظر بگیرند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در واکنش به حملات پهپادی اوکراین در روز چهارشنبه گفت که روسیه در حال پیگیری است تا منشأ شلیک این پهپادها را با هدف جلوگیری از «چنین حملات عظیمی» در آینده، شناسایی کند.

در پسکوف، در شمال روسیه و در فاصلۀ بیش از ۶۰۰ کیلومتری از اوکراین، روز چهارشنبه آتش‌سوزی عظیمی در یک پایگاه هوایی که محل استقرار چتربازهای نخبۀ پیاده‌نظام است، درگرفت.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که دست‌کم چهار فروند هواپیمای غول‌آسای ایلیوشین ۷۶ تخریب و دو فروند از آن‌ها به‌کلی منهدم شدند.

در همین روز، مقامات کی‌یف گزارش دادند که سقوط موشک‌های رهگیری‌شده در چهار نقطۀ پایتخت اوکراین، دست‌کم دو کشته برجای گذاشت.

به گزارش رویترز، کی‌یف همچنین تأیید کرد که هواپیماهای روسی در پسکوف را منهدم کرده است، بدون این‌که توضیح بیشتری دربارۀ ماهیت این رویداد ارائه کند. اوکراین عموماً از اظهارنظر دربارۀ حملات به قلمرو داخلی روسیه خودداری می‌کند، اگرچه بر حق خود برای هدف قرار دادن اهداف نظامی تأکید می‌کند.

متحدان غربی اوکراین معمولاً کی‌یف را از کاربرد تسلیحات اهدایی خود در حمله به خاک روسیه منع می‌کنند اما کی‌یف می‌گوید مجاز است با تسلیحاتی که در اختیار دارد، این حملات را انجام دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه دوم شهریور در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود با شادباش سالروز استقلال اوکراین، بر تعهد واشنگتن و دیگر متحدان، به ادامه تجهیز کی‌یف در برابر تجاوز روسیه تأکید کرده بود.

همزمان با این اظهارات، سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که آمریکا از ماه اکتبر (از ۹ مهر) آموزش خلبانان اوکراینی با جت‌های اف-۱۶ را در ایالت آریزونا آغاز و یک ماه پیش از آن یک دوره زبان انگلیسی برای خلبانان اوکراینی برگزار خواهد کرد.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که آمریکا مدتی طولانی از تجهیز اوکراین به جت‌هایش از بیم تحریک روسیه خودداری می‌کرد.

در ارتباط با حملات روز چهارشنبه به خاک روسیه، مسکو می‌گوید که پهپادهای اوکراینی سعی کردند یک برج تلویزیونی در منطقۀ بریانسک را هدف قرار دهند. هیچ تلفاتی در این حمله گزارش نشده است.

مسکو همچنین اعلام کرد که هواپیماهای این کشور، چهار قایق تندرو اوکراینی حامل ۵۰ چترباز را در دریای سیاه منهدم کردند. خبرگزاری رویترز تأکید کرده که به‌طور مستقل نتوانسته این موضوع را تأیید کند.

حملات اوکراین به خاک روسیه در هفته‌های اخیر، از جمله حملات مکرر پهپادها به مرکز مسکو، برای نخستین‌بار جنگ را به خانۀ بسیاری از روس‌ها آورده است؛ در حالی‌که اوکراینی‌ها طی ۱۸ ماه گذشته در معرض خطر دائمی حملات هوایی روسیه بوده‌اند.

مسکو از آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین در روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ تا کنون، شهرهای مختلف اوکراین را به شکلی بی‌امان و با طیف گسترده‌ای از موشک‌ها و پهپادها هدف قرار داده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین