|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۳۷۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور ۲۸ شهریور جاری براساس تفاهم و توافق اولا گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کنند و به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته آنها را منتقل کنند.

کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریور ماه همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است.

وی گفت: روابط ایران و عراق دوستانه،‌ برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. مناسبات دو کشور گرم و دوستانه و سازنده است ولی حضور نیروهای مسلح تروریستی تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق نقطه سیاهی در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه برچیده شود و از فضای مناسبات پاک شود. در این خصوص منتظر اجرای کامل توافق موجود بین ایران و عراق هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: امنیت برای ایران حائز اهمیت است و نسبت به امنیت ایران متعهدیم  پس از پایان موعد مذکور در صورت عدم اجرای توافق به مسؤولیت‌های خود در چارچوب امنیت ایران عمل خواهیم کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین