|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۳۷۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
بیل بیشاپ در وب‌سایت خبری «ساینوسیسم» خاطرنشان ساخت که در ماه جاری میلادی، شی جین‌پینگ یک دوره طولانی غیبت داشته که «کمی عجیب» به نظر می‌رسد. او می‌نویسد: «این تصمیم لحظه آخری برای عدم حضور در این انجمن تجاری عجیب‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین در صورت عدم ارائه اطلاعات مفید از سوی نظام جمهوری خلق چین، طبیعی است که در این خصوص شایعات پخش خواهند شد.»

یورونیوز:  شی جین‌پینگ، رهبر چین روز سه‌شنبه به طور غیرمنتظره‌ای از سخنرانی برنامه‌ریزی‌شده خود در مجمع چندجانبه بریکس در آفریقای جنوبی صرف نظر کرد.

آقای شی پس از سفری که در ماه مارس به مسکو داشت، شامگاه دوشنبه در دومین سفر بین‌المللی خود در سال جاری میلادی برای شرکت در اجلاس بریکس وارد ژوهانسبورگ شد و در فرودگاه مورد استقبال سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی قرار گرفت.

بر اساس برنامه اجلاس، شی جین‌پینگ قرار بود روز سه‌شنبه در این مجمع شرکت کند و در کنار دیگر رهبران سخنانی را بیان کند. اما در عوض، سخنرانی او توسط وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین قرائت شد.

آقای شی بعدا در ضیافت شام اجلاس سران ظاهر شد، اما دلیلی برای غیبت او در زمان سخنرانی ارائه نشد. آنچه به نظر می‌رسد این است که این اتفاق یک تصمیم لحظه آخری بوده، چرا که براساس مکتوبات رسانه‌های دولتی و پست‌های رسانه‌های اجتماعی سخنگوی وزارت خارجه چین گویی خود آقای شی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده باشد.

غیبت یک ماهه

برخی از ناظران معتقدند که یا «مشکلی» پیش آمده و یا اینکه آقای شی به طور موقت بیمار است، اما در صورت صحت این‌ گمانه‌زنی‌ها بعید است توضیحی از سوی پکن داده شود.

بیل بیشاپ در وب‌سایت خبری «ساینوسیسم» خاطرنشان ساخت که در ماه جاری میلادی، شی جین‌پینگ یک دوره طولانی غیبت داشته که «کمی عجیب» به نظر می‌رسد. او می‌نویسد: «این تصمیم لحظه آخری برای عدم حضور در این انجمن تجاری عجیب‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین در صورت عدم ارائه اطلاعات مفید از سوی نظام جمهوری خلق چین، طبیعی است که در این خصوص شایعات پخش خواهند شد.»

وب‌سایت پروژه موسوم به «جنوب جهانی و چین» که به مسائل چین و کشورهای آفریقایی می‌پردازد در مطلب خود نوشت که این دومین غیبت غیرقابل توضیح یک مقام چینی است. پیش‌تر نیز آقای «کین گانگ» وزیر خارجه سابق چین در نشست ماه گذشته وزیران خارجه بریکس غایب بود. آقای گانگ ماه‌هاست که در انظار عمومی دیده نشده است.

در این مطلب آمده است: «اگر بگوییم [غیبت شی] خارق‌العاده است باز هم کم گفتیم، چرا که رهبران چین هرگز رویدادهای برنامه‌ریزی‌شده اینچنینی را از دست نمی‌دهند.»

متن سخنرانی

متن سخنرانی رهبر چین در اجلاس بریکس که توسط وزیر بازرگانی چین ایراد شد، حملاتی پنهانی به ایالات متحده داشت و بدون نام بردن از آن، به کشوری اشاره داشت که «وسواس زیادی برای حفظ هژمونی دارد، [و] تلاش خود را در جهت فلج کردن بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به کار بسته است».

وانگ ونتائو در ادامه و به نمایندگی از شی گفت که «هرکسی که زودتر پیشرفت کند، به عنوان هدف او برای مهار برگزیده می‌شود. و هرکسی که بخواهد عقب ماندگی‌اش را جبران کند، هدف مانع تراشی او می‌شود.»

کشورهای عضو بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان و یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند.

رهبران همه کشورهای عضو به جز ولادیمیر پوتین شخصا در این مراسم حضور داشتند، چرا که پوتین در حال حاضر توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به خاطر ارتکاب به جنایات جنگی با حکم بازداشت مواجه است.

از آنجائیکه پنج عضو اصلی این پیمان در حال بررسی گسترش اعضای آن هستند؛ نمایندگان ده‌ها کشور دیگر نیز در این اجلاس حضور دارند.

اگرچه در گروه بریکس دودستگی و اختلافاتی وجود دارد، اما برخی از اعضای آن مانند چین به دنبال تبدیل کردن بریکس به یک وزنه تعادلی در برابر بلوک‌های غربی مانند گروه-۷ یا گروه-۲۰ هستند.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که هدف این گروه رقابت با نهادهای غربی نیست. هند هم که روابط غالبا ناهمواری با چین دارد، در مورد توانمندسازی پکن از طریق بریکس مردد است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین