|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۳۷۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، دو هفته پیش سوار بر ناو "یواس‌اس هاندر" به همراه دریادار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با گذشتن از تنگه هرمز از امارات متحده عربی بازدید کرد. او در دیدار با سپهبد عیسی سیف محمد المزروعی، فرمانده نیروهای مسلح امارات در مورد ماهیت پایدار روابط نظامی و ضرورت مقابله با تهدیدات در منطقه گفت‌وگو کرد.

دویچه وله: سایت "العربیه" روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه به نقل از منابع خود نوشت که از مدت‌ها پیش گفت‌وگوهای پرشماری میان مقامات ارشد نظامی آمریکا و همتایان آنها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در جریان است. این مذاکرات و رایزنی‌ها همواره حول نوع تهدیدها در منطقه و نیز مسئولیت و شمار نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس جریان داشته است.

به گفته منابع "العربیه"، مسئولان ارشد نظامی کشورهای عربی منطقه از ایالات متحده خواستند تا این کشور درباره حجم نیروهای خود در منطقه تجدیدنظر کند و با هدف حفظ منافع مشترک آمریکا و کشورهای عربی، همچنین حمایت از اقتصاد کشورهای منطقه، شمار نیروها و میزان سازوبرگ نظامی خود را در خاورمیانه افزایش دهد.

در همین رابطه، از آمریکا خواسته شده است تا برنامه محدود نظامی خود در منطقه را با یک "برنامه فراگیر بر اساس نیروی برتر نظامی و فروش تسلیحات پیشرفته به کشورهای عربی" تغییر دهد.

منابع "العربیه" گفته‌اند که این خواسته دلایل زیادی دارد، به ویژه آن که ایالات متحده طی ۱۰ سال اخیر به کاهش شمار نیروهای خود در منطقه اقدام کرده و ناوهای هواپیمابر خود را از خلیج فارس به دیگر مناطق جهان از جمله اقیانوس آرام گسیل کرده است.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا معتقد بود که نیازی به وجود نیروی فراوان در منطقه‌ای که اهمیت خود را برای واشینگتن از دست داده است، وجود ندارد. اوباما همچنین باور داشت که نمی‌توان با ایران گفت‌وگو کرد و همزمان در منطقه نیروی نظامی گسترده داشت. به همین دلیل با عقب‌نشینی از منطقه، خواستار نشان‌دادن "حسن‌نیت" به تهران شد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز پنتاگون بر رویکرد اوباما پیرامون منطقه تاکید کرد و در نهایت تصمیم گرفته شد که شمار نیروهای آمریکایی در منطقه حداکثر تا ۴۰ هزار نیرو باقی بماند.

از سوی دیگر، طی این سال‌ها شاهد خروج نیروهای آمریکا و سامانه دفاع هوایی پاتریوت، همچنین بازتوزیع نیروهای باقیمانده در منطقه بودیم.

با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا،  لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اصل "بازدارندگی چندمنظوره" مبتنی بر "اعزام سریع" نیرو را در پیش گرفت و طبق آن، نیروهای راهبردی هوایی از جمله بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و جنگنده‌های اف-۲۲ را به منطقه ارسال کرد.

"العربیه" به نقل از منابع خود می‌نویسد، در مقابل ایده وزیر دفاع آمریکا، مقامات نظامی کشورهای عربی خواستار افزایش شمار نیروهای آمریکایی به بیش از ۴۰ هزار نفر، بازگشت سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت، استقرار نیروی دریایی بیشتر ‌و ایجاد یک چارچوب همکاری نظامی مشترک و فراگیر میان آمریکا و کشورهای عربی با هدف حمایت از زیرساخت‌های اصلی این کشورها شده‌اند.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام)، دو هفته پیش سوار بر ناو "یواس‌اس هاندر" به همراه دریادار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با گذشتن از تنگه هرمز از امارات متحده عربی بازدید کرد. او در دیدار با سپهبد عیسی سیف محمد المزروعی، فرمانده نیروهای مسلح امارات در مورد ماهیت پایدار روابط نظامی و ضرورت مقابله با تهدیدات در منطقه گفت‌وگو کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی سنتکام با اعلام این خبر همچنین نوشت که این ژنرال ارشد آمریکایی سپس به بحرین سفر کرد و با پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه، ژنرال عبدالله بن حسن النعیمی، وزیر دفاع بحرین، افسران ارشد ستاد دفاعی این کشور و مرکز فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده دیدار کرد.

این منابع به "العربیه" می‌گویند، از نظر نظامیان کشورهای عربی منطقه استقرار قایق‌های بدون سرنشین و پهپادهای آمریکایی، همچنین واکنش سریع به درخواست کمک کشتی‌های مورد حمله قرار گرفته از سوی ایران، "امری ضروری اما ناکافی" به‌شمار می‌رود.

بنا به نظر مقامات نظامی عرب، نیروهای ایرانی کماکان می‌توانند به حملات خود علیه کشتی‌ها در آب‌های باز و نزدیک به اقیانوس ادامه دهند. افزون بر آن "ارسال نیروهای آمریکایی باعث خشم ایرانی‌ها می‌شود و در مقابل می‌کوشند تاثیر نیروهای اندک آمریکا در منطقه را به روش‌های دیگر خنثی کنند".

به نقل از منابع "العربیه"، مقامات آمریکایی‌ بابت حضور نیروهای اندک‌شان که "به جای کاهش تهدیدها و مخاطرات باعث افزایش مشکلات می‌شوند"، انتقادهای شدیدی از طرف مسئولان نظامی منطقه دریافت کرده‌اند.

به گفته این منابع، این بدان معنا است که استفاده از تسلیحات مذکور تهدیدی بالقوه برای اقتصاد کشورهای همجوار ‌و زیرساخت‌های حیاتی این کشورها محسوب می‌شود.

با افزایش سطح همکاری نظامی میان ایران و روسیه، واشنگتن درک کرد که خاورمیانه با تهدیدهای بیشتری مواجه می‌شود و مسکو قادر است با تحویل تکنولوژی مدرن نظامی، دقت و حجم تسلیحات ایران از جمله موشک‌های بالستیک این کشور را افزایش دهد.

منابع مطلع می‌گویند، با این حال مقامات نظامی آمریکا تنها به گفت‌وگو با همتایان عرب خود اکتفا کرده و فقط به آنها در رابطه با مخاطرات پیش رو هشدار داده‌اند.

مسئولان نظامی کشورهای عربی به طرف آمریکایی تاکید کردند که اعزام نیروهای محدود آمریکا به خلیج فارس فقط می‌تواند بخشی از مشکل در منطقه مرتبط با تلاش ایران برای به گروگان گرفتن کشتی‌های تجاری را برطرف کند.

مقامات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تاکید کرده‌اند، "بسیار ضروری است که ارتش کشورهای عرب به تسلیحات دفاعی و تهاجمی مورد نیاز دست یابند تا نیروهای تهدیدکننده درک کنند که هر گونه تهدید در منطقه، با واکنش همزمان این ارتش‌ها و آمریکا روبرو خواهد شد."

بنا به نظر مسئولان نظامی عرب، چنین شرایطی تنها با در اختیار داشتن سلاح‌های مورد نیاز، از جمله پدافند موشکی پاتریوت و تسلیحات پیشرفته حاصل می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین