|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۱
کد خبر: ۳۷۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
ذوالنور ادامه داد: قرار شد ظرف دو - سه روز اشکالات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت کمیسیون آموزش مجلس و شورای انقلاب فرهنگی رفع شود.


نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مشترک مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که اشکالات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباه کنکور ظرف دو سه روز آینده برطرف می‌شود.

حجت الاسلام والمسلین مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره جلسه امروز مجلس درباره بررسی قانون کنکور و انتقادات مطرح‌شده به آن و رفع مشکل کنکوری‌ها با حضور قالیباف، نواب رئیس مجلس و رئیس و برخی اعضای کمیسیون آموزش و نیز وزرای آموزش و پرورش و علوم، رئیس سازمان سنجش، دبیر و برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت.

او توضیح داد: امروز جلسه مشترک مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و علی رغم تمامی تلاش‌ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور لغو نشد.

ذوالنور ادامه داد: قرار شد ظرف دو - سه روز اشکالات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت کمیسیون آموزش مجلس و شورای انقلاب فرهنگی رفع شود.

وی عدم همترازی نمرات و معدل، تعیین تکلیف پشت کنکوری‌های نظام قدیم و سال‌های قبل، عدم همترازی مناطق محروم و مناطق برخوردار را ازجمله اشکالات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، ۲۵ تیر سال ۱۴۰۱ ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و توسط رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

این مصوبه کنکوری پنج‌بندی شکل و شمایل پذیرش در دانشگاه‌ها را از سال ۱۴۰۲ به شکل بی‌سابقه‌ای تغییر می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بندهای این مصوبه مربوط به بند سه ماده سه بود که در آن آمده «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی است.»

بر این اساس، سهم نمره‌ کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌ انسانی، علوم‌ تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان ۴۰ درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است. میزان تاثیر معدل دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم‌ ریاضی، علوم‌ تجربی و علوم‌ انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی نیز ۱۰ درصد قطعی است.

حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ ریاضی، علوم‌ تجربی و علوم‌ انسانی، ۲۶ درصد عمومی ۱۴ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۲، ۲۸ درصد عمومی و ۲۲ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰ درصد عمومی و ۳۰ درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن در نظر گرفته شده است.

سهم نمره‌ کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌ خارجه به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.

ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌ آموزش کشور است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین