|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳
کد خبر: ۳۷۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
براساس این گزارش، اواسط مرداد ماه سال جاری حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اظهار داشت که کارشناسان ایرانی برای اولین بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند و این اولین بار است که متخصصان ایرانی از ایستگاه سنجش آب در منطقه «دهراود» بازدید می‌کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با اشاره به بازدید تیم فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراود گفت: انتظار می‌رود با استمرار در ارسال منظم ماهانه، اطلاعات و شاخص های آبسنجی، بازدیدهای بهنگام از این ایستگاه و تعیین دقیق میزان کم آبی و تر سالی هر سال، مقدار حقابه ایران از رودخانه هیرمند به درستی و با عدالت اندازه‌گیری و مطابق بند ب ماده ۳ معاهده به طرف ایرانی تحویل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ حسن کاظمی قمی در حساب رسمی خود در ایکس نوشت:" پایبندی طرف افغان و عمل به بخشی از مفاد معاهده سال ۱۳۵۱ هجری شمسی رودخانه هیرمند میان دولتین که منجر به بازدید تیم فنی جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراود که مبنای سنجش سال آبی نرمال است، نشانه مثبتی بر آغاز تعاملات سازنده در اعتماد سازی و حسن همجواری می باشد.

وی همچنین نوشت: طبق نظر کارشناسان اعزامی که جریان آب در ایستگاه آبسنجی دهراود را مشاهده و اندازه گیری نموده اند، (میزان جریان آب در حال عبور در مرداد ماه ۱۴۰۲) کمتر از میزان ماهانه یک سال آبی نرمال گزارش شده است.

انتظار می رود با استمرار در ارسال منظم ماهانه، اطلاعات و شاخص‌های آبسنجی، بازدیدهای بهنگام از این ایستگاه و تعیین دقیق میزان کم آبی و تر سالی هر سال، مقدار حقآبه ایران از رودخانه هیرمند به درستی و با عدالت اندازه‌گیری و مطابق بند ب ماده ۳ معاهده به طرف ایرانی تحویل شود.

براساس این گزارش، اواسط مرداد ماه سال جاری حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اظهار داشت که کارشناسان ایرانی برای اولین بار از سرچشمه‌های هیرمند در افغانستان بازدید کردند و این اولین بار است که متخصصان ایرانی از ایستگاه سنجش آب در منطقه  «دهراود» بازدید می‌کنند.

 جوان‌بخت، معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیز گفت: برای نخستین بار از زمان معاهده سال ۱۳۵۱ رودخانه هیرمند و تشکیل کمیساران آب این رودخانه، هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران از محل ایستگاه آبسنجی دهراود در بالادست سد کجکی روی رودخانه هیرمند بازدید به عمل آورد.

پس از انتشار این خبر وزارت خارجه هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در بیانیه‌ای ضمن اشاره به بازدید هیات فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراود ادعا کرد که هیات ایرانی بعد از مشاهده و اندازه‌گیری جریان آب سال جاری آبی را به مراتب کمتر از سال نرمال آبی ارزیابی کرده است.

در عین حال یک مقام ارشد دولت طالبان روز شنبه با گفتن این که حاکمیت فعلی افغانستان روابط خوبی با همسایگانش دارد، مدعی شد که مسئله حقآبه ایران با تفاهم و گفت‌وگو حل‌وفصل شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدای افغان، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در مراسم گرامیداشت صدو چهارمین سالروز استقلال کشور از استعمار انگلیس گفت: مسئله آب با ایران به جای جنگ، با خوشحالی زیاد با تفاهم حل شده است. این مثال سیاست و تعامل خوب‌مان با جهان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین