|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۶۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
صفارهرندی افزود: امروز زمان كافی در اختیار شورا وجود دارد و شاید وسیله‌ای در نظر گرفته شود تا افرادِ دارای صلاحیت لازم، در تعدادی بیشتر در معرض انتخابِ مردم قرار گیرد و این روزها نیز شاهد هستیم كه دوبرابر تعدادِ ثبت‌نام‌كنندگان سالِ قبل تا دیروز وارد میدان شده‌اند و قطعاً امروز این رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.

محمدحسین صفارهرندی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه رویداد درباره فضای انتخابات كه بر كشور سایه افكنده است اظهار كرد: امری بی‌سابقه را شاهد هستیم كه همانا كلیدخوردن انتخابات به‌صورت رسمی، آن هم ۶ الی ۷ ماه قبل از شروع انتخابات است و این مسئله به‌واسطه مصوبه اخیر مجلس حاصل شده و كار درستی است.

وی این روند را موجب گرم نگه داشته شدن تنور انتخابات از مدت‌ها قبل عنوان كرد كه منتج به ورود سنجیده افراد به این عرصه می‌شود؛ از طرفی شورای نگهبان كه احراز صلاحیت را در دستور كار دارد، فرصت زمان خوبی در اختیار خواهد داشت تا صلاحیت شمار بالایی از افراد را بسنجد.

در گذشته در یك‌زمان كوتاه نمی‌شد كسب احراز صلاحیت را برای افراد اجرایی كرد و لذا بر روی بسیاری افراد انگِ فاقد صلاحیت بودن می‌خورد؛ ولی شورای نگهبان به تكرار اذعان می‌داشت كه این افراد فاقد صلاحیت نیستند؛ بلكه این نهاد نتوانسته صلاحیت‌ها را احراز نماید؛ چراكه محدودیت‌هایی از جمله زمان وجود داشت.

صفارهرندی افزود: امروز زمان كافی در اختیار شورا وجود دارد و شاید وسیله‌ای در نظر گرفته شود تا افرادِ دارای صلاحیت لازم، در تعدادی بیشتر در معرض انتخابِ مردم قرار گیرد و این روزها نیز شاهد هستیم كه دوبرابر تعدادِ ثبت‌نام‌كنندگان سالِ قبل تا دیروز وارد میدان شده‌اند و قطعاً امروز این رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: از میان جمعیت كثیر در نهایت قرار است به ۲۹۰ نفر برسیم؛ ولی وقتی آزمون میان جامعه‌ای بزرگ از افراد دارای صلاحیت برگزار می‌شود، صحت انتخابات را بالاتر خواهد برد.

صفارهرندی همچنین درباره نقش گروه‌ها و احزاب گفت: شخصاً به یك معنا تحزب را گمشده جامعه می‌دانم؛ چراكه احزاب در جایگاهی كه شایسته است، حضور ندارند.

البته این مسئله نباید وسیله تكدر خاطر شود؛ ولی تحزب بیشتر مصرفی در راستای شب انتخابات دارد و این در حالی است كه معنا و مفهوم حزب بیش از این حرف‌هاست. چنان چه حزب محل سازمان‌دادن افراد و عناصر هم فكر است كه ایده‌هایی مشترك دارند و از این محل می‌توان برای مدیریت كشور كادرسازی كرد.

وی با ابراز تأسف نسبت به عدم كاركرد احزاب در كشور در راستای كادرسازی‌های مدیریتی اذعان داشت: حزب در شب انتخابات حضور یافته و ایده‌هایی را مطرح می‌كند و همین مسئله نیز غنیمت است؛ ولی معتقدم [نحوه مدیریت كشور] خلأ احزاب را در جاهایی دیگر پر می‌كند و كار نشاط‌آفرین برای فضای انتخابات را بیش از احزاب، رسانه‌های ما عهده‌دار هستند كه در رأس آن رسانه ملی قرار گرفته است.

صفارهرندی در پاسخ به این سؤال رادیو گفت‌وگو درباره چرایی شكل‌نگرفتن صحیح احزاب اظهار كرد: بخشی از این مسئله به سابقه تاریخی تحزب در كشور باز می‌گردد كه قوی‌ترین احزاب در كشور آن‌هایی بودند كه امروز وجود خارجی ندارند.

مثل حزب توده كه در ذهن مردم شكل‌گرفته است؛ ولی وقتی نام آن به میان می‌آید با خیانت و وطن‌فروشی همراه است و برخی احزاب غرب‌گرا نیز چنین حكمی در حافظه تاریخی مردم دارند. از طرفی نتوانستیم نسخه بومی برای تحزب استفاده كنیم.

به گفته صفارهرندی فلسفه شكل‌گیری حزب در غرب به بعد از دوره رنسانس باز می‌گردد و در این راستا كلیساها را تعطیل كردند و امروز به این نتیجه رسیدند كه با جمع‌شدن آن جمع [های مذهبی] ازاین‌پس گردهمایی‌هایی داشته باشند تا معنای حزبی به خود گیرد.

ولی آیا ما در كشورمان كمبودِ تجمع‌هایی ازاین‌دست را داریم؟! بخشی از مردم ما هر روز در عبادتگاه‌ها جمع شده و در شوراهای دینی و هیئات و دسته‌های عزاداری حضور یافته و دلایل ما برای دور هم جمع‌شدن بسیار زیاد است و خلأ در این زمینه وجود ندارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خیزش زنان برای كارهای اجتماعی را در سال‌های اخیر مشهود دانست و گفت: به‌رغم اراجیفی كه ضدانقلاب می‌گویند مردان باید مراقب شتاب گرفتن بانوان در این گونه مناسبت‌ها باشند چنان چه این گروه در صف مقدم حضور دارند!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین