|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۴
کد خبر: ۳۶۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه لایحه مذکور چندین هفته در انظار عمومی قرار گرفته است، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود قرار است در اتاق‌های بسته لایحه عفاف و حجاب تصویب شود، درست نیست. ما قبول داریم لایحه اشکالات متعددی دارد و باید با نقد جامع و کامل موارد را برطرف کنیم، قرار نیست، چون اشکالاتی دارد مجلس درباره عفاف و حجاب سکوت کند.


خانه ملت: نماینده مردم کاشمر در مجلس تأکید کرد: اگر در کمیسیون لایحه عفاف و حجاب به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود، در نهایت قانونی در حوزه حجاب داریم که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و فرصت تصحیح و تنقیح مجدد آن وجود دارد. این در حالی است که اگر در صحن بررسی شود امکان اصلاح وجود ندارد.

جواد نیک بین در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۲ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در اجرای ماده ۱۶۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به عنوان متقاضی این موضوع گفت: نکته اول این است که اگر لایحه مذکور در کمیسیون تخصصی بررسی شود، نخبگان و نمایندگان سایر کمیسیون‌ها می‌توانند در جلسه حضور پیدا کنند و نقطه نظرات خود را مطرح کنند، این در حالی است که اگر لایحه در صحن علنی بررسی شود نخبگان اجازه حضور در جلسه را نخواهند داشت.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس ادامه داد: همچنین نمایندگانی که عضو کمیسیون تخصصی بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب نیستند نیز می‌توانند به عنوان موافق و مخالف صحبت کنند، از سوی دیگر در ۳ سال گذشته قوانین بسیار زیادی در حوزه اقتصادی در مجلس دنبال شده است که لازم است در سال آخر تکمیل شود از این رو اگر لایحه عفاف و حجاب که ۱۶۰۰ پیشنهاد دارد به صحن بیاید، باید چندین ماه زمان برای بررسی آن در نظر بگیریم.

وی گفت: لازم است لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با سرعت البته با دقت، درایت کافی و جامع بررسی شود، در کمیسیون فرصت این وجود دارد که نخبگان و صاحب نظران حضور پیدا کنند و اظهارنظر کنند، این لایحه ۷۰ ماده دارد که می‌خواهیم در عرصه عفاف و حجاب قانون مترقی برای اجرای درست آن تصویب کنیم، بنابراین نباید کتاب چندجلدی و آیین‌نامه‌های متنوع داشته باشد از این رو در کمیسیون می‌توانیم بهتر چکش‌کاری کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه لایحه مذکور چندین هفته در انظار عمومی قرار گرفته است، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود قرار است در اتاق‌های بسته لایحه عفاف و حجاب تصویب شود، درست نیست. ما قبول داریم لایحه اشکالات متعددی دارد و باید با نقد جامع و کامل موارد را برطرف کنیم، قرار نیست، چون اشکالاتی دارد مجلس درباره عفاف و حجاب سکوت کند.

نیک‌بین با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب فقط در حوزه زنان معنا پیدا نمی‌کند و باید برای این حوزه برنامه ریزی کرد، اظهار داشت: سال گذشته در سفر اربعین، افسر عراقی علت مسئله بودن حجاب در ایران را این می‌دانست که عالم استکبار ضد ایران است چرا که غرب نمی‌تواند در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای و نانو در مقابل ایران ایستادگی کند، از این رو حجاب را مورد هدف قرار داده است، بنابراین در مجلس باید محکم ایستادگی کنیم و قانون تصویب کنیم.

وی ادامه داد: اگر در کمیسیون لایحه عفاف و حجاب به صورت اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود، در نهایت قانونی در حوزه حجاب داریم که به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و فرصت تصحیح و تنقیح مجدد آن وجود دارد. این در حالی است که اگر در صحن بررسی شود امکان اصلاح وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: مجلس موافق حجاب و مخالف بی‌بند وباری است، باید در مقابل متعرضین به زنان باحجاب ایستادگی کند. از این رو بررسی لایحه مذکور در صحن به دلیل تعداد زیاد پیشنهاد‌ها به دلیل عدم تصویب خواهد بود، اما در کمیسیون می‌توانیم تمام پیشنهادات را جمع‌بندی و اعمال کنیم. خواهش می‌کنم کسی نگوید می‌خواهیم پنهان‌کاری و پشت درب‌های بسته موضوع را بررسی کنیم، همه پیشنهاداتی که در سامانه ثبت شده است را در کمیسیون جمع بندی می‌کنیم و حتی نمایندگانی که عضو کمیسیون نیستند نیز می‌توانند در نشست‌ها حضور پیدا کنند و اظهارنظر داشته باشند.

نیک‌بین بیان کرد: تعدادی از نمایندگان مخالف بررسی لایحه به استناد اصل ۸۵ قانون اساسی هستند، که این مخالفت به دلیل عدم آگاهی از ماهیت اصل ۸۵ قانون اساسی است چرا که قرار نیست فقط عده خاص موضوع را در کمیسیون بررسی کنند بلکه این فرصت برای اظهارنظر همه نمایندگان در کمیسیون فراهم است و مردم و نخبگان به دعوت نمایندگان می‌توانند در کمیسیون حاضر شوند و اعمال نظر کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین