|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۳۶۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر مخالفت با حجاب معلول مبارزه‌ی سیاسی ناموجه است و مخالفین برای مبارزه سیاسی خود دلیل موجهی ندارند، نظام سیاسی باید با قاطعیت و قدرت وارد میدان شود، امنیت روانی و سلامت جنسی و اخلاقی جامعه، محلی برای شوخی و تسامح نیست. اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که حجاب‌ستیزی معلول اعتراض به بحران‌های اقتصادی جامعه است در این صورت با تهدید کار درست نمی‌شود، باید کارآمدی سیستم اقتصادی کشور تقویت شود.

ایلنا: رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: لایحه‌ای که تحت عنوان "حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب" تنظیم شده است در سطح خرد باعث تشدید حجاب‌ستیزی و در سطح کلان پروژه‌ای برای به چالش کشیدن نظام است. با موافقت‌ها و مخالفت‌های هیجانی در مسأله حجاب، عفاف عمومی جامعه به تدریج بار معنایی خود را ازدست می‌دهد.

غلامرضا نوری رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی درخصوص مباحثه اخیر در حوزه حجاب، گفت: ببینید ما از سه منظر فلسفه حجاب، فقه حجاب و قانون حجاب می‌توانیم به موضوع حجاب و پوشش وارد شویم و توجه کنیم تا زمانی که با حجاب یک مواجهه‌ فلسفی و جامعه‌شناختی نداشته باشیم این مسأله راه حل قانونی و حقوقی خود را پیدا نخواهد کرد. ما معتقدیم در یک مواجهه دقیقِ فلسفی به این نتیجه می‌رسیم که اصل حجاب در جامعه انسانی برای تامین عفاف عمومی آن جامعه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی در ادامه با بیان اینکه «پوشش مسئله‌ای نیست که تبدیل به ابزاری برای مبارزات سیاسی شود»، تصریح کرد: مسأله پوشش و حجاب شوخی بردار نیست هیچ کس به عنوان موافق و یا مخالف حق ندارد با این مسأله هیجانی و احساسی و سیاسی برخورد کند، مسأله‌ای که بنیان عفاف عمومی جامعه است. در فقدان عفاف عمومی مگر می‌شود از سلامت اخلاقی جامعه حرف زد؟

نماینده مردم بستان‌‌آباد با اشاره به پس‌زمینه مخالفت‌ها و موافقت‌ها با حجاب، اظهار داشت: آیا موافقت‌ها و مخالفت‌ها با مسأله پوشش و حجاب در فضاهای حقیقی و مجازی و از طرف گروه‌های فکری و سیاسی مختلف، پشتوانه معرفتی دارد یا ریشه‌ای روان‌شناختی دارد؟ در حال حاضر یک عده‌ای با الزام حجاب شرعی اعلان مخالفت و عده‌ای هم اعلان موافقت می‌کنند‌، اما در پس این موافقت و مخالفت‌ها امری معرفت‌شناختی است یا روانشناختی؟ خلاصه مدعای ما این است که هستی غالب مخالفت‌ها و موافقت‌ها از هر دو طرف معرفت شناختی نیست، مسأله‌ای روان‌شناختی است. اکنون مشاهده می‌کنیم برخی مخالفت‌ها با حجاب شرعی پیوستی سیاسی دارد.

وی با ابراز نگرانی از تقابل‌های این‌چنینی خاطرنشان کرد: یک عده‌ای داغ شده‌اند ولی نمی‌دانند با موافقت‌ها و مخالفت‌های روان‌شناختی چه بلایی بر سر عفاف عمومی جامعه می‌آورند. برخی از مخالفان حجاب شرعی، مخالف نظام سیاسی حاکم نیستند به خاطر فشار روانی حاصل از مشکلات معیشتی مخالفت می‌کنند، گرفتار بحران اقتصادی شده‌اند، برای انتقام از ناکارآمدی اقتصادی حاکمیت، پرچم مخالفت با حجاب را بلند کرده‌اند.

وی ادامه داد: در نتیجه ریشه و هستی مخالفت یک عده‌ از باب اعتراض به وضعیت معیشتی جامعه است ولی هستی و ریشه مخالفت برخی اعتراض نیست اعتراض از حاکمیت است و از فرصتی به نام حجاب، برای مبارزه با نظام سیاسی استفاده می‌کنند و در اینجا هستی مخالفت‌ها علّی نیست بلکه معلولی است.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر مخالفت با حجاب معلول مبارزه‌ی سیاسی ناموجه است و مخالفین برای مبارزه سیاسی خود دلیل موجهی ندارند، نظام سیاسی باید با قاطعیت و قدرت وارد میدان شود، امنیت روانی و سلامت جنسی و اخلاقی جامعه، محلی برای شوخی و تسامح نیست. اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که حجاب‌ستیزی معلول اعتراض به بحران‌های اقتصادی جامعه است در این صورت با تهدید کار درست نمی‌شود، باید کارآمدی سیستم اقتصادی کشور تقویت شود.

وی افزود: خیلی جاها فراموش می‌کنیم که مخاطب ما انسان‌های آرمانی نیستند که بسوزند و بسازند بلکه ما با انسان‌هایی در میدان مواجه هستیم که با فقر درگیر هستند و زود کم می‌آورند.

نوری در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به واقعیات جامعه در مسیر قانون‌نویسی، گفت: قانونی که برای انسان آرمانی نوشته شده باشد یا اصلا پیاده نمی‌شود و یا اگر مدتی به زور اسلحه و زندان پیاده شود یک روزی متوقف می‌شود ما خیلی وقت‌ها ناظر بر انسان آرمانی صحبت می‌کنیم و قانون می‌نویسیم و فراموش می‌کنیم که مخاطب اصلی ما انسان‌های در میدان هستند. اگر حجاب‌ستیزی معلول علتی بنام بحران‌های اقتصادی است، با سلام و صلوات مسأله حل نمی‌شود. باید کارآمدی اقتصادی سیستم ارتقاء یابد. وگرنه سرکوب نه تنها جواب نمی‌دهد بلکه باعث تشدید فضا می‌شود.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس با اشاره به اثرات اظهارنظرها و کنشگری‌های برخی موافقان حجاب، ابراز داشت: گاهی موافقت‌هایی وجود دارد و مطرح می‌شود که فاقد عقلانیت سیاسی بوده و در فضایی هیجانی، احساسی و حیثیتی مطرح می شوند. برخی از موافقین حجاب با نوع برخوردی که دارند در تشدید فضای التهاب دست مخالفین حجاب را هم از پشت بسته‌اند و برای رسانه‌های بیگانه خوراک تهیه می‌کنند و آتش مخالفت‌ها را با موافقت‌های غیر اصولی خود شعله‌ورتر می‌کنند.

وی افزود: موافقینی که بدون پشتوانه معرفتی با مسئله حجاب حیثیتی و هویتی مواجه می‌شوند، فضا را برای حجاب‌ستیزی هموارتر می‌کنند در حالی که حجاب نه یکی از اصول دین است و نه هویت انقلاب اسلامی می‌باشد حجاب شرعی یک ارزش فرعی در دین است که باید در مجرای فرهنگی خود فرهنگ‌سازی شود این عبارت به این معنا نیست که نسبت به مسئله حجاب بی‌تفاوت هستیم مسئله این است که برخوردی اصولی و حساب شده با آن داشته باشیم. این امر خیلی خطرناک و ناموجه است که هویت دینی خود و هویت انقلاب خود را به ناف حجاب ببندیم و به آن گره بزنیم. هویت دینی ما تحقق عدالت اجتماعی در جامعه و تضمین کرامت اخلاقی در انسان است.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: از سوی دیگر عده‌ای از باب مخالفت با نظام سیاسی و اعتراض به وضعیت معیشتی، پرچم مخالفت با حجاب را بلند می‌کنند و در اثر تهاجمات غیرمنطقی به‌جای نظام سیاسی از عفاف عمومی جامعه انتقام گرفته می‌شود. در چنین فضایی آن چیزی که قربانی قتلگاه عواطف کور است، عفاف عمومی جامعه خواهد بود

نوری با تاکید برلزوم قانونگذاری در حوزه حجاب، گفت: همچنان که اصل قانونگذاری برای مدیریت پوشش عفیفانه در جامعه الزامی است چگونگی قانونگذاری هم مهم است. لایحه‌ای که تحت عنوان "حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب" تنظیم شده است در سطح خرد باعث تشدید حجاب‌ستیزی و در سطح کلان پروژه‌ای برای به چالش کشیدن نظام است. با موافقت‌ها و مخالفت‌های هیجانی در مسأله حجاب، عفاف عمومی جامعه به تدریج بار معنایی خود را از دست می‌دهد. عفاف عمومی جامعه نباید بازیچه دست هیجانات کور و احساسات کاذب عده‌ای به اصطلاح موافق و مخالف هیجانی شود.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در پاسخ به سوالی پیرامون ریشه‌های پدید آمدن شرایط کنونی، عنوان کرد: سه عامل را در کنار یکدیگر می‌توان به عنوان عوامل تامه فضای موجود جامعه برشمرد، نخست؛ دشمنی استکبار خارجی، دوم؛ بی‌بندوباری اقلیتی از جامعه و سوم؛ خیانت‌های استکبار داخلی یعنی همان‌هایی که امام فرمودند نااهل و نامحرم هستند و رهبری می‌فرمایند نفوذی هستند، که این استکبار داخلی خیلی خطرناک‌تر از استکبار خارجی است چون استکبار خارجی را هم استکبار داخلی تامین می‌کند.

وی در رابطه با راهکار عملی برای جلوگیری از تداوم وضع موجود، گفت: ما اکنون در کنار مدیریت انقلابی، به انقلاب در مدیریت هم نیاز داریم تا بحران‌های اقتصادی حل شود و فضای سوءاستفاده از چالش‌های فرهنگی جامعه از بین برود. برای پیش‌برد این مساله باید اراده‌ای شکل گیرد.

نوری تاکید کرد: بدون تحولات بنیادین در جامعه حتی اگر مسأله حجاب هم حل شود مسأله دیگری شروع خواهد شد و مقدمه تحول، چیزی نیست جز مبارزه با پدیده خودکشی مدیریتی یعنی انتصاب‌های غیرتخصصی و ناکارآمد و تلاش برای جلب مشارکت آحاد جامعه در مسیر پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور و تعالی جامعه.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین