|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۳۶۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
اسد در پاسخ به سوالی درمورد ایده رها کردن قدرت در قبال فشار بسیاری که در معرض آن قرار گرفت، گفت: شفاف بگویم، زمانی که از لزوم رفتن رئیس جمهور سوریه صحبت کردند، تصور و برداشت به این شکل بود: مشکل، فقط یک شخص است، به همین دلیل ممکن نیست که این فرد از وطن مهم‌تر باشد، صرف نظر از ویژگی‌هایش باید برود.

بشار اسد تاکید کرد که کنار رفتن از قدرت به هیچ وجه مطرح نبوده است، چراکه کنار رفتن به دلیل جنگ به منزله فرار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه اختصاصی با اسکای نیوز، به بررسی پاره‌ای از مسائل و تحولات مربوط به وضعیت سوریه پرداخت.

دیدگاه اسد نسبت به جنگ

بشار اسد در آغاز مصاحبه تصریح کرد: دیدگاه دولت، دفاع از منافع سوریه و دفاع از سوریه در مقابل تروریسم و دفاع از استقلال تصمیم سوریه بود، اگر زمان به عقب برگردد، باز هم همان سیاست را در پیش خواهیم گرفت.

اسد به بهایی اشاره کرد که سوریه در صورتی پرداخت می‌کرد که اگر در ابتدا تسلیم خواسته‌هایی می‌شد که علیه آن مطرح شده بود. وی گفت: ممکن بود اگر تسلیم تمام خواسته‌هایی می‌شدیم که علیه سوریه در مسائل مختلف مطرح یا بر آن تحمیل می‌شد، ممکن بود از این جنگ جلوگیری می‌کردیم، در رأس این خواسته‌ها این بود که حقوق سوریه و منافع سوریه را رها کنیم، به همین دلیل من این را از لحاظ نظری می‌گویم، چراکه از لحاظ عملی به این سمت نخواهیم رفت. اما اگر فرض کنیم که ما در این مسیر می‌رفتیم، این یعنی اینکه ما از جنگ جلوگیری خواهیم کرد و در آینده بهای بسیار بزرگ‌تری را خواهیم پرداخت.

وی درخصوص پیش‌بینی رهبری سوریه از میزان آسیبی که در پی جنگ به کشور وارد شد، گفت: ما پیش‌بینی نکرده بودیم، چراکه نمی‌دانستیم چه نقشه‌هایی کشیده شده است، می‌دانستیم که اقداماتی برای سوریه در حال تدارک است و از آغاز جنگ می‌دانستیم که این جنگ طولانی خواهد بود و یک بحران گذرا -آنطور که برخی فکر می‌کردند- نخواهد بود، اما درمورد جزئیات نه، هیچ کس آن را پیش‌بینی نکرده بود.

نگرانی‌ها نسبت به خطر نزدیک

اسد درمورد احساس خطر در هنگام بحران به ویژه که درگیری‌ها در چند متری از کاخ‌های ریاست جمهوری جریان داشت، گفت: اولاً هرکس که از خطر هراسی نداشته باشد، فردی غیرعادی است، ترس بخشی از ماهیت انسان است و یک مساله طبیعی است که انسان بترسد. با این حال، ترس أشکالی دارد که از هراس گرفته تا دلهره و هر چیزی بین آن‌ها متغیر است. ما مطمئناً به این نقطه از وحشت نرسیدیم. اما از طرفی شما در یک وضعیت عمومی زندگی می‌کنید و من به عنوان یک فرد هدف نبودم، همه هدف قرار گرفتند، همه ما در این خیابان‌ها و جاده‌ها راه می‌رفتیم و بمب‌ها طی سال‌ها فرود می‌آمد، حتی زمانی که در خانه‌هایمان بودیم، به همین دلیل ترس و نگرانی بخشی از ناخودآگاه شده است.

وی افزود: سناریوهای قذافی و صدام برای ایجاد حالت رعب و وحشت ایجاد شد، بنابراین ما را نترساند.

فرار مطرح نبوده است

اسد در پاسخ به سوالی درمورد ایده رها کردن قدرت در قبال فشار بسیاری که در معرض آن قرار گرفت، گفت: شفاف بگویم، زمانی که از لزوم رفتن رئیس جمهور سوریه صحبت کردند، تصور و برداشت به این شکل بود: مشکل، فقط یک شخص است، به همین دلیل ممکن نیست که این فرد از وطن مهم‌تر باشد، صرف نظر از ویژگی‌هایش باید برود.

وی افزود: ما در سوریه به عنوان کشور و شهروندان به صورت کلی و نه فقط شخص من، نسبت به این تصویر آگاهی داشتیم. به همین دلیل، درخواست‌های داخلی برای رفتن رئیس جمهور از قدرت مطرح نبود، زمانی رئیس از پست یا مسئولیتی می‌رود که مردم از او بخواهند برود، نه اینکه به خاطر فشار خارجی یا به دلیل جنگ خارجی برود. زمانی که به دلیل مسائل داخلی باشد، این مساله‌ای طبیعی است، اما زمانی که به دلیل جنگ خارجی باشد، نامش می‌شود فرار و نه کنار رفتن از قدرت. فرار به هیچ وجه مطرح نبود.

اسد درخصوص تظاهرات‌هایی که در آنها شعار رفتن او سرداده شد، گفت: اولاً، حتی در تمامی استان‌ها تعداد زیاد شرکت کنندگان در آن تظاهرات‌ها در بهترین حالت از صد هزار و خورده‌ای نفر فراتر نرفت، در حالی که در مقابل ده‌ها میلیون سوری بودند. دوم اینکه فرض کنیم که تعداد بالا بود و ثروت‌مندترین و قوی‌ترین کشورها در جهان علیه این رئیس جمهور ایستاده بودند و بخش گسترده‌ای از مردم نیز علیه این رئیس جمهور بودند، پس او چگونه در قدرت باقی ماند؟ منطقی در این امور وجود ندارد. او به این دلیل در قدرت ماند که تعداد زیادی از مردم از آرمان‌هایی حمایت کردند که رئیس جمهور از آن حمایت می‌کند.

مساله آوارگان

بشار اسد خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته کمتر از نیم میلیون آواره به سوریه بازگشتند و هیچ یک از آنها زندانی نشدند. چرا این بازگشت متوقف شد؟ به دلیل وضعیت شرایط معیشتی متوقف شد، چگونه آوارگان می‌توانند بدون آب، برق و مدارس برای فرزندانشان و بخش درمانی بازگردند، این‌ها پایه و اساس زندگی هستند، علت این است. ما در سوریه قانون عفو را از هر کسی صادر کردیم که در رخدادها طی سال‌های گذشته دست داشته بود، البته به جز جرایم ثبت شده که در آن حقوق شخصی و حقوق خونی مطرح است.

رئیس جمهور سوریه افزود: برجسته‌ترین چالش برای بازگشت آوارگان، زیرساخت‌هایی است که به دلیل تروریسم از بین رفته است، این چیزی است که بیشتر آوارگانی که با آنها تماس داریم، می‌گویند، آنها دوست دارند که برگردند، اما می‌گویند چگونه زندگی کنیم، چگونه زنده باشیم؟

وی درمورد فرصت‌های بازگشت آوارگان گفت: در حال حاضر گفتگویی میان ما و تعدادی از طرف‌های ذی ربط در سازمان ملل مطرح است و ما با آنها شروع به گفتگوی عملی درخصوص طرح‌های بازگشت و چگونگی حمایت مالی کرده‌ایم و اینکه ملزومات این امور چیست. فعالیتی در این چارچوب در جریان است.

اسد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب آیا ظاهری خواهد بود یا خیر و این امر متکی بر روابط عربی – عربی است، آیا این روابط تغییر کرده‌اند، گفت: من بر این باور نیستم که عمیقا این روابط تغییر کرده باشد، صرفاً یک آغاز آگاهی نسبت به حجم خطراتی شکل گرفته است که بر ما به عنوان کشورهای عربی تاثیر می‌گذارد، اما به مرحله ایجاد راه حل نرسیده است، تا زمانی که راه حل‌هایی برای مشکلات وجود نداشته باشد، روابط نیز صوری باقی خواهد ماند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین