|
|
امروز: پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۳۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با سخنرانی در سی وششمین سالگرد جشن پیروزی انقلاب اسلامی درمحل سفارت ایران درکابل این انقلاب را دربیداری، آگاهی واحیا شعور آزادی خواهی درمیان مردم منطقه وفراتر از آن ثمر بخش خواند.
عبدالله عبدالله روزچهارشنبه، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به حضور مقام معظم رهبری، رییس جمهوری، سفیر واعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران درافغانستان تبریک گفت و آنرا با عظمت توصیف کرد.

عبدالله گفت : 36 سال قبل درهمسایگی ما انقلابی صورت گرفت که تاثیرات آن دربیداری وآگاهی مردم و در احیا شعور آزادی خواهی در بین مردم به فراتر از منطقه رفت.

عبدالله افزود : درزمان پیروزی انقلاب اسلامی دانشجو بودم وبخوبی بیاد دارم که همزمان با آن تحول ناخوشایند برای مردم افغانستان نیز رخ داد وجهاد مردم افغانستان دربرابر شوروی سابق آغاز شد.

رییس اجرایی دولت افغانستان گفت : پیروزی انقلاب اسلامی ایران انگیزه ای برای آزادی در مردم افغانستان بویژه نسل جوان ایجاد کرد.

عبدالله گفت: از آنزمان تاکنون جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم افغانستان ایستاده و با حمایت از جهاد و مقاومت برحق مردم ای کشور که صفحه مقاومت را در تاریخ جهان روشن کرده حمایت نموده است.

وی گفت: ملت افغانستان سال ها پیش مبارزه راعلیه تروریسم وافراط گرایی آغاز کرده ونباید دولت ها فکر کنند که مبارزه با تروریسم در سال 2001 درجهان آغاز شده است ودولت ایران بعنوان دوست وبرادر از سال ها پیش در کنار مردم افغانستان بوده است.

به گفته وی، درکنفرانس بن درسال 2001 که منجر به انتقال قدرت سیاسی افغانستان شد، نیز جمهوری اسلامی ایران سهم سازنده و مهم را ایفا کرد و در 13 سال گذشته با وجود پیچیدگی های روابط ایران درسطح بین المللی و وضعیت خاص بنا بر حالات ویژه که در افغانستان ایجاد شده بود روابط نیک برادری وهمیسایگی را در سطح بسیار عالی ما مردم کشور و دولت حفظ کرد.

عبدالله تاکید کرد که روابط دو کشور نمونه از روابط همسایگی نیک بوده و در این سال ها ایران از دولت و مردم این کشور حمایت کرده است.

عبدالله عبدالله ازکمک های طولانی مدت ایران به دولت ومردم افغانستان درگذشته وامروز قدر دانی کرد و گفت: با ایجاد دولت وحدت ملی زمینه گسترش روابط درسطوح مختلف بیشتر ازپیش بوجود آمده و درسفر آینده نزدیک رییس جمهوری اشرف غنی به تهران نقطه آغاز از یک مرحله، روحیه نو، تازه و با انرژی در تحکیم روابط دوستانه دو کشور خواهد بود.

وی گفت : دو کشور باید درمقابله با تهدیدات مشترک که با آن مواجه هستیم با هم همکاری و از فرصت های بوجود آمده برای بهبود ملت ها درمنطقه استفاده کنیم.

عبدالله گفت : با یقین که روحیه همکاری و گسترش روابط در جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد و این روحیه با در نظر داشت گذشته تاریخی دو ملت همیشه وجود خواهد داشت.

وی ازپذیرایی دولت ایران از مهاجران افغان به نیکویی یاد کرد وگفت: در روزها وماه های آینده یکبار دیگر از دولت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران برای تمدید اقامت مهاجران تقاضا خواهیم کرد.

عبدالله گفت : دولت ایران به مهاجران افغان فرصت دهند که دولت افغانستان بتوانند آنان را در شرایط و زمان مناسب برگرداند.

وی ازقانونی شدن اقامت مهاجران افغان درایران ودیگر کشورهای همسایه نیز یاد کرد وگفت: آن عده ازمهاجران افغان که بنا بر ضرورت ها مهاجرت می کنند با آنان همکاری صورت گیرد وحضور آنها قانونی شود.

عبدالله تاکید کرد که با همکاری های دوجانبه تلاش کنیم تا به نفع نه تنها دو کشور دوست وبرادر بلکه برای توسعه وپیشرفت منطقه همکاری نماییم تا روزی شاهد دستاورد های خوبی در این راستا باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین